آثار الکساندر دوما پدر و الکساندر دوما پسر

الکساندر دوما (پدر)

الکساندر دوما (به فرانسوی: Alexandre Dumas, père)‏ متولد ۲۴ ژوئیه ۱۸۰۲ رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس فرانسوی بود. او فرزند یکی از ژنرال‌های ارتش فرانسه بود. خانواده‌ او پیش از تولد او دارای موقعیت اجتماعی خوبی بودند. اما پس از مورد غضب قرار گرفتن پدرش توسط ناپلئون ثروت و موقعیت خود را از دست دادند.
زندگی پرفراز و نشیب او بعد از مرگ پدر ش در ۴ سالگی آغاز شد. اگرچه او دوران کودکی سختی را پشت سر گذاشته اما عدم تمکن مالی آنها برای تحصیل تاثیری در میزان علاقه‌ی او به مطالعه نداشت. الکساندر دوما در سن ۲۰ سالگی و به واسطه اقوام خود توانست به پاریس نقل مکان کند و بخش مهمی از اتفاقات زندگی‌اش در این شهر رقم خورد.
دوما به خاطر رمان‌های ماجراجویانه فراوانش یکی از مشهورترین نویسندگان فرانسه به‌شمار می‌رود. بسیاری از رمان‌های او، از قبیل «سه تفنگدار»، «ملکه مارگو» و «گردنبند ملکه» رمان‌هایی دنباله‌دار و سریالی هستند. او علاوه بر رمان‌نویسی، مقاله‌نویس، نمایشنامه‌نویس و خبرنگار پرتوانی بود.
الکساندر دوما در سن ۳۸ سالگی با یکی از هنرپیشگان فرانسه به نام آیدا فریه ازدواج کرد. اما فرزند او (الکساندر دومای پسر که یکی از نویسندگان بنام فرانسه به شمار می‌آید.) از زن دیگری است. دوما در پنجم دسامبر سال ۱۸۷۰ در ۶۸ سالگی درگذشت.

الکساندر دوما (پسر)

الکساندر دوما (به فرانسوی: Alexandre Dumas, fils)‏ متولد۲۷ ژوئیه ۱۸۲۴ نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس و رمان‌نویس فرانسوی فرزند الکساندر دوما (پدر) بود که پا جای پای پدر گذاشت.
در شهر پاریس به دنیا آمد. فرزند نامشروع الکساندر دوما (پدر) بود. در سال ۱۸۳۱ دومای پدر وی را به عنوان فرزند قانونی خود قبول کرد. او در ۱۸۴۵ اولین کتاب خود را با نام “peches de Jeunesse” به معنای “گناهان دوره جوانی” منتشر کرد. از نمایش نامه‌های وی می‌توان «مسئله پول»، «فرزند نامشروع» را می‌توان نام برد. کتاب مادام کاملیا (به انگلیسی: The Lady of the Camellias)‏ را در ۱۸۴۸ میلادی به چاپ رساند.

کتاب سه تفنگدار

سه تفنگدار (به فرانسوی: Les Trois Mousquetaires) رمانی است از الکساندر دوما (پدر)؛ این رمان با شعار «همه برای یکی و یکی برای همه» به شهرت رسید. دوما در کتاب به قهرمانی ها و دلاوری‌ های سه تن از تفنگداران پادشاه لویی سیزدهم به نام‌ های آتوس، پورتوس، آرامیس و نیز جوانی دلیر و باهوش به نام دارتانیان که پس از کش و قوس های فراوان میانشان، در نهایت پیمان برادری و دوستی با یکدیگر می‌بندند را شرح می‌دهد.
داستان‌های رمان سه تفنگدار با آرزوی جوانی اصیل‌زاده به نام دارتانیان برای پیوستن به گارد تفنگداران سلطنتی پادشاه فرانسه آغاز می‌شود. دارتانیان ۱۹ ساله از زادگاه خود «گاسکونی» از پدر خود یک شمشیر خانوادگی، یک اسب پیر و فرتوت که به رنگ زرد است، مقدار کمی پول و یک توصیه‌نامه گرفته است به سمت پاریس حرکت می‌کند.
توصیه‌نامه‌ای که دارتانیان به همراه دارد خطاب به تره وی فرمانده و رئیس گارد تفنگداران سلطنتی لویی سیزدهم است. او که سرش برای دعوا درد می‌کند و آماده است برای کوچک‌ترین مسائل دعوا درست کند در بین راه با کنت دو روشفورت برخورد می‌کنید و به دلیل توهینی که به اسبش شده با او درگیر می‌شود.
کنت دو روشفورت از نیروهای کاردینال ریشیلیو صدراعظم فرانسه است و به دارتانیان ضربه سختی وارد می‌کند. هنگامی‌که دارتانیان به پاریس می‌رسد بنا به توصیه پدر به نزد تره وی می‌رود. تره وی به او قول می‌دهد در صورت اثبات شجاعت، لیاقت و توانایی جنگی‌اش به‌زودی به یک تفنگدار بدل شود و این شروع ماجراهای دارتانیان است. در همان روز او به سه نفر از تفنگداران سلطنتی به نام‌های مستعار آتوس، پورتوس و آرامیس برخورد می‌کند و موجب خشم آن‌ها می‌شود.
دارتانیان که جوان است و جویای نام با هر سه آن‌ها در فواصل زمانی کم قرار دوئل می‌گذارد. سه تفنگدار باهم سر قرار برای دوئل حاضر می‌شوند …


[aff-link link=”https://snappshop.ir/product/snp-1863278243/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%B3%DB%8C%DA%A9-(%D8%B3%D9%87-%D8%AA%D9%81%D9%86%DA%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B1)-%D8%A7%D8%AB%D8%B1-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%88%D9%85%D8%A7-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D8%A8-%D9%82%D9%84%D9%85″ text=”خرید از اسنپ شاپ”]

کتاب مادام کاملیا

مادام کاملیا (به فرانسوی: La Dame aux camélias) نام کتابی است که توسط الکساندر دوما (پسر)، نویسندهٔ اهل فرانسه نوشته شده‌است. این کتاب یکی از آثار مشهور ادبی جهان است.
الکساندر دومای پسر در بسیاری از آثار خود به مسائل اجتماعی مانند طلاق، فرزند نا مشروع-که خود یکی از آن‌ها بود-وخطاهای زندگی زناشویی می‌پردازد، وسعی دارد بیشتر به جنبه‌های اخلاقی قضایا توجه کند. مادام کاملیا مشهورترین اثر اوست، که ساخت و پرداخت بسیار زیبا وقدرتمندی دارد، وچهره زن را بسیار عمیق ونافذ وتأثیر گذار تجسم بخشیده است.
مادام کاملیا (به انگلیسی:The Lady of the Camellias) داستان عشقی تلخ مابین مرد جوان اصیلی به اسم آرمند دوال و زنی زیبا به نام مارگریت گوتیه است، مارگریت به دلیل ولخرجی، عیاشی و سبکسری‌اش میان مردم شهر مشهور است، اما هیچکدام از این‌ها جلودار آرمند نیست، جوانی مرفه که در یک نگاه دلباخته‌ی زنی پردردسر شده و این شروع جدالی چند طرفه میان پول، مرگ، حسادت و دلدادگی خواهد بود.
مارگریت نخست به خاطر عشق حقیقی و خالصانه‌ی آرمند دست از کارهای گذشته خود برداشته و با او در خانه‌ای نقلی به دور از محیط پر جنب و خروش شهری زندگی می‌کند. اما پدر آرمند به دلیل نارضایتی‌اش از ازدواج آن دو به سراغ مارگریت رفته و از او می‌خواهد تا به این زندگی مشترک پایان دهد. چرا که خوشبختی آرمند را در دوری از مارگریت می‌بیند. پس از این ملاقات پر رمز و راز، مارگریت بدون آن که آرمند را مطلع سازد از خانه گریخته و ناپدید می‌شود…

بخشی از کتاب

روز شانزدهمِ ماه، ساعت یک، به خیابان آنتَن رفتم. از پشت در صدای بلند حراج‌گذار به گوش می‌رسید. ساختمان پر از آدم‌های کنجکاو بود؛ افراد مشهوری که با مارگریت رابطه داشتند، خانم‌هایی از طبقه‌ اشراف که به بهانه‌ خرید اجناس، موذیانه این افراد مشهور را زیر نظر داشتند و حالا فرصتی دست داده بود تا این افراد را از نزدیک بینند و شاید ته دلشان بدشان نمی‌آمد که جای آنها باشند و مثل آنها از زندگی لذت ببرند.
«دوشس ف» بغل‌به‌بغل از کنارِ «دوشیزه آ»، نمونه‌ای از مفتضح‌ترین زنان بدکاره‌ مدرن رد ‌شد. «مارکیز ت» برای خریدن مبلی که توسط «مادام د» قیمتش بالاتر برده می‌شد، تردید داشت و ناگفته نماند که این «مارکیز ت» هم از مشهورترین و انگشت‌نماترین بدکاره‌های آن دوران بود. «دوکِ ی» هم حضور داشت. تظاهر می‌کرد به علت ورشکستگی از مادرید به پاریس آمده و در مادرید تظاهر می‌کرد که در پاریس ورشکسته شده، پس قرار نبود حتی برای «مادام م» که با او مشغول صحبت و معامله بود، پولی خرج کند.
«مادام م» هر از گاهی شرح ماجرا‌های عاشقانه‌اش را می‌نوشت و در آن مجلس نگاه‌هایی با «مادام ن» رد و بدل می‌کرد؛ انگار با هم روابطی داشتند…


[aff-link link=”https://snappshop.ir/product/snp-1303634539/%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%85-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84%DB%8C%D8%A7″ text=”خرید از اسنپ شاپ”]

کتاب کنت‌ مونت‌ کریستو


کتاب شناسی الکساندر دوما

نمایش نامه ها

صید و عشق (۱۸۲۵)

عروسی و تدفین (۱۸۲۶)

هانری سوم و دربارش (۱۸۲۹)

ناپلئون بناپارت (۱۸۳۱)

ریچارد دارلینگتون (۱۸۳۱)

آنتونی (۱۸۳۱)

برج نسل (۱۸۳۲)

کاترین هوارد (۱۸۳۴)

کرامول و چارلز اول (۱۸۳۵)

ادموند کین (۱۸۳۶)

مارکیز دو برونی (۱۸۳۶)

باتلیده (۱۸۳۹)

خانم بل-ایزل (۱۸۳۹)

کیمیاگر (۱۸۳۹)

لورنزینو (۱۸۴۲)

هالیفاکس (۱۸۴۲)

لوئی برنارد (۱۸۴۳)

ملاک دامبیکی (۱۸۴۳)

سیلواندر (۱۸۴۵)

کیش و مات (۱۸۴۶)

کنت هرمان (۱۸۴۹)

شال سبز (۱۸۴۹)

وصیت‌نامه سزار (۱۸۴۹)

رمولوس (۱۸۵۴)

اورستیا (۱۸۵۶)

زندانی باستیل (۱۸۶۱)

رمان ها و داستان ها

تبعیدشدگان

کاپیتان پاول (۱۸۳۸)

کاپیتان پامفیل (۱۸۳۹)

استاد شمشیرزنی (۱۸۴۰)

قلعه آپوستاین یا مادر اهریمنی (۱۸۴۳)

جرج (۱۸۴۳)

آمائوری (۱۸۴۳)

شوالیه دارمانتال یا توطئه کنندگان (۱۸۴۳)

دختر نایب السلطنه (۱۸۴۵)

این کتاب شخصیت‌های مشابهی با توطئه کنندگان دارد به همین دلیل بعضی از افراد این کتاب را ادامهٔ آن محسوب می‌کنند.

لوئی چهاردهم و عصرش (۱۸۴۴)

فندق شکن (۱۸۴۴)

دو برادر کورزیکایی (۱۸۴۴)

کنت مونت-کریستو (۱۸۴۶–۱۸۴۵)

جنگ زنان (۱۸۴۵) داستان زندگی سرباز اهل گاسکونی، بارون دکانوی

بانوی رنگ پریده (۱۸۴۹)

لاله سیاه (۱۸۵۰)

اولمپ دکلیو (۱۸۵۲–۱۸۵۱)، که در ایران با نام مادام اولمپ به چاپ رسیده‌است.

ایزاک لکدم (۱۸۵۳–۱۸۵۲، ناقص)

کاترین بلام (۱۸۵۴–۱۸۵۳)

موهیکانی‌های پاریس(۱۸۵۴)

رهبر گرگها(۱۸۵۷)

آخرین خریدار یا گرگ خاکستری دختر از ماچیکول(۱۸۵۹)

لاسن فلیس (۱۸۶۴)

ابوالهول سرخ یا ریشلیو و رقیبانش یا کنت دومرو (۱۸۶۶–۱۸۶۵)

این کتاب در ایران با نام عشق صدراعظم به چاپ رسیده‌است.

رابین هود، شاهزاده دزدان (۱۸۷۲)

رابین هود یاغی (۱۸۷۳)

ادامهٔ رابین هود، شاهزاده دزدان

سری ماجراهای دارتین یان

سه تفنگدار (۱۸۴۴)

بیست سال بعد (۱۸۴۵)، ادامهٔ سه تفنگدار

ده سال بعد: ویکنت دوبراژلون (۱۸۴۷)، ادامهٔ بیست سال بعد

سری ماجراهای دودمان والواها: الکساندر دوما کتاب‌های زیادی در وصف اوضاع این سلسله نوشته‌است؛ ولی منظور از «سری ماجراهای سلسله والووا» که معمولاً گفته می‌شود داستان زندگی ملکه مارگریت می‌باشد؛ که شامل سه کتاب زیر است.

ملکه مارگو (۱۸۴۵)، که با نام مارگاریت دوالوا یا مارگاریت از والوا نیز به چاپ رسیده‌است.

مادام مونسورو (۱۸۴۶)، ادامهٔ ملکه مارگو

چهل و پنج نفر یا تفنگداران چهل و پنج‌گانه (۱۸۴۷)، ادامهٔ مادام مونسورو

ولی الکساندر دوما چهار کتاب دیگر نیز تألیف کرده‌است که در زمان این سلسله اتفاق می‌افتد و شخصیت‌های مشابه دارد:

آسکانیو (۱۸۴۳) که در زمان زندگی فرانسیس اول اتفاق می‌افتد و نقش اصلی آن هنرمندی ایتالیایی می‌باشد.

دیاناهای دوگانه (۱۸۴۶) که رمانی دربارهٔ کنت گابریل دومونت گومری است که هنری دوم را به شکل مرگباری مجروح کرد و عاشق دختر هنری، دیانا دکاسترو بود.

دوک ساوو(۱۸۵۵) که ادامهٔ دو دیانا بوده و داستان کشمکش دوگیس‌ها و کاترین مدیچی، مادر سه پادشاه آخر سلسله والوا و همسر آنری دوم است. شخصیت اصلی این داستان دوک امانوئل فیلیپه ساوو می‌باشد.

هوروسکوپ :داستان زندگی فرانسوای دوم (۱۸۵۶) که فقط یک سال سلطنت کرد و در شانزده سالگی درگذشت.

سری ماجراهای ماری آنتوانت

ژوزف بالسامو (۱۸۴۸–۱۸۴۶)

گردنبند ملکه (۱۸۵۰–۱۸۴۹)، ادامهٔ داستان ژوزف بالسامو

آنژ پیتو (۱۸۵۳)، ادامهٔ گردنبند ملکه

کنتس دو شارنی(۱۸۵۵–۱۸۵۳)، ادامهٔ آنژ پیتو

شوالیه دو مزون روژ (۱۸۴۵) یا شوالیهٔ خانهٔ سرخ، ادامهٔ کنتس دوشارنی

مجموعه غرش طوفان برگزیده‌ای از چهار کتاب گردنبند ملکه، آنژ پیتو، کنتس دو شارنی و شوالیه دو مزون روژ است.

سه گانهٔ سنت هرمین

یاران یهو (۱۸۵۷)

سفیدها و آبی‌ها (۱۸۶۷)

شوالیه دوسنت هرمین (۱۸۶۹)

آثار غیر داستانی

چگونه نمایشنامه‌نویس شدم

تاثرات سفر (۱۸۳۴)

👉امتیاز بده.