اندی گریفیتس

اندی گریفیتس (andy griffiths)، متولد ۳ سپتامبر ۱۹۶۱ ملبورن، نویسنده کتاب و کمدی کودکان استرالیایی است. او از محبوب ترین نویسندگان داستان های کودک در استرالیا و حتی جهان است. گریفیتس تا به حال بیش از بیست کتاب نوشته که اغلب آن ها هم در کشورش و هم در سایر نقاط جهان به موفقیت های بزرگی دست یافته اند. تصویرگری کتابهای اندی گریفیتس را تری دنتون بر عهده دارد. که از خود گریفیتس مشهورتر است.

تری دنتون، نویسنده و تصویرگر استرالیایی، در سال ۱۹۵۰ متولد شد. نخستین کتابش با عنوان فیلیکس و الکساندر، برنده جایزه CBC برای بهترین کتاب تصویری سال بود. او بیش از صد جلد کتاب برای کودکان و نوجوانان نوشته و تصویرگری کرده است. این کتاب ها در مجموع موفق به دریافت بیش از نود جایزه به انتخاب کودکان استرالیا شده اند. تری دنتون در زمینه هنرهای تجسمی نیز فعالیت می کند و تا کنون نمایشگاه های بسیاری از آثار او در ملبورن برپا شده است.

مجموعه آثار اندی گریفیتس

مجموعه خانه درختی

مجموعه کتاب های خانه درختی یکی از کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان است که توانسته نظرات زیادی را به خود جلب کند و تبدیل به یکی از بهترین‌های این حوزه در زمینه آموزش کودکان گردد.

این مجموعه سراسر بازی، ماجراهای جالب و هیجان‌انگیز، داستان‌های طنز و خنده‌داری است که می‌تواند برای تمامی نوجوانان و کودکان علاقه‌مند به کتاب، جذاب باشد. کودک یا نوجوان می‌تواند در کتاب خانه درختی، داستان‌ها و ماجراهای جالب و هیجان‌انگیز را در کنار مجموعه‌ای از تصاویر جذاب مشاهده کند که به او کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشد.

این مجموعه کتاب با خلاقیت فراوانی که در تولید محتوای آن به کار رفته ‌است در کنار افزایش خلاقیت فرزند شما، مسائل و تجربه‌هایی را در قالب داستان به کودک، می‌آموزد! کودک در این کتاب، مجموعه‌ای از چالش‌ها و مشکلات را در هر داستان پیدا می‌کند که باید حل شوند و همین موضوع باعث افزایش مهارت حل مسئله هم می‌شود.

داستان کلی این مجموعه مربوط به دو دوست صمیمی به نام‌های تری و اندی است! این دو که یک نفر از آن‌ها نویسنده و دیگری طراح و تصویرگر است، با یکدیگر در یک خانه درختی ۱۳ طبقه زندگی می‌کنند! آن‌ها داستان‌های خود را می‌نویسند و برای آن تصویر خلق می‌کنند و هر از چندگاهی بسته به شرایطی که به وجود می‌آید، ۱۳ طبقه دیگر به تعداد طبقات خانه آن‌ها اضافه می‌شود.

آن‌ها در این خانه درختی پرماجرا، اتاق‌ها و مسیرهای مختلفی دارند که باید آنها را طی کنند. در این خانه درختی همه چیز پیدا می‌شود! شما در این خانه می‌توانید یک مسیر بزرگ برای بازی بولینگ، یک حوضچه ترسناک پر از کوسه آدمخوار، شاخه‌های انگور برای سرسره بازی که دور یکدیگر تاب خورده‌اند، یک آزمایشگاه مخوف زیرزمینی برای آزمایشات عجیب و غریب، یک محوطه برای نمایش ۲۴ ساعته عروسک‌ها در تمامی روزهای هفته و… را پیدا کنید!

اندی و تری در این اتاق‌ها، ماجراجویی‌های خود را خلق می‌کنند و به فرزند کودک یا نوجوان شما، در قالب داستان و ماجراجویی آموزش‌های مفیدی می‌دهند. جالب است بدانید که در این خانه ۱۳ طبقه (که هر از گاهی ۱۳ طبقه دیگر به آن اضافه می‌شود!)، اتاق جالبی به اسم فراموشی وجود دارد! شما در این اتاق می‌توانید، تمامی چیزهایی که شاید فراموش کردید را به یاد آورید و ارزش آن‌ها را دوباره درک کنید.


داستان‌های خانه‌درختی ۱ – خانه‌درختی ۱۳طبقه

طبق معمول مهلت تحویل کتاب اندی و تری سر آمده و آقای غول‌دماغ سرشان داد و بی‌داد راه می‌اندازد که فقط تا ساعت پنج بعد‌از‌ظهرِ فردا فرصت دارند که کتاب را تحویل دهند. اندی به هول‌و‌ ولا می‌افتد که زودتر کتاب را بنویسند. اما تری مدام بازیگوشی می‌کند و به جای این که فکر کتاب باشد، دنبال چیزهای مسخره‌ی دیگری است که حرص اندی را در می‌آورد: سفارش میمون دریایی، رنگ‌کردن گربه‌ی جیل و تبدیل آن به قناری، ساخت موز غول‌پیکر و حتی خوش‌و‌‌بش و عشق‌و‌عاشقی با یک پری دریایی خوشگل که سر از وان حمام درآورده تا بالاخره …



داستان‌های خانه‌درختی ۲ – خانه‌درختی ۲۶طبقه

در این داستان از گذشته‌ تری و اندی و جیل باخبر می‌شویم، این که چطور همدیگر را پیدا کرده‌اند، خانه‌درختی را چطور ساخته‌اند و چه بلاهایی سرشان آمده و چه ماجراهایی را از سر گذرانده‌اند. با یک دزد دریایی باحال و انتقام‌جو به نام کاپیتانِ کله‌چوبی آشنا می‌شویم و از هزار توی نفرینی سر در می‌آوریم.


داستان‌های خانه‌درختی ۳ – خانه‌درختی ۳۹طبقه
آقای غول‌دماغ طبق معمول تماس می‌گیرد و با توپ‌و‌تشر مهلت تحویل کتاب را تا عصر فردا اعلام می‌کند. حالا وقت آن است که تری پرده از اختراع مخفیانه‌ای که کرده، بردارد: ماشین (روزی بود، روزگاری بود). فقط اندی و تری باید تنظیمش کنند تا خودش هم داستان و هم نقاشی‌هایش را حاضر کند و آماده تحویل دهد. خب حالا وقتش است که اندی و تری بروند دنبال تفریح و ماجراجویی‌های خودشان توی سیزده طبقه‌ی جدید. اما همه‌چیز به این آسانی پیش نمی‌رود، قرار است سروکله‌ی پروفسور احمقو پیدا شود، همان پروفسوری که اختراعات را مثل آب‌خوردن به ضداختراع تبدیل می‌کند…



داستان‌های خانه‌درختی ۴ – خانه‌درختی ۵۲طبقه

اندی و تری سیزده طبقه‌ دیگر به خانه درختی سی‌و‌نه طبقه‌شان اضافه کرده‌اند. حالا یک خانه‌درختی پنجاه‌و‌دو طبقه دارند. طبقه‌ اره‌برقی‌دار، اتاق له کردن هندوانه، اتاق پیتزای خودت را بپز، هویج پرت‌کن موشکی، مسیر مسابقه با اسب‌های چوبی، خانه اشباح و کلی چیزهای تازه به خانه‌شان اضافه کرده‌اند.. کتابی که سفارش گرفته‌اند هنوز تمام نشده. تری و اندی منتظرند که آقای غول‌دماغ تماس بگیرد و مهلت تحویل کتاب را یادآوری کند، اما این بار بر خلاف همیشه خبری از آقای غول دماغ نیست. بچه ها یک آژانس پیشرفته‌ کارآگاهی تأسیس می‌کنند تا آقای غول‌دماغ را پیدا کنند. همه‌چیز مشکوک است. جیل هم به خواب عمیقی فرو رفته …



داستان‌های خانه‌درختی ۵ – خانه‌درختی ۶۵طبقه

اندی از تری می‌‌پرسد جواز ساخت خانه‌درختی ۶۵ طبقه را از اداره‌ی جواز گرفته یا نه؟
تری می‌گوید: نه! همان‌موقع بازرس اداره‌ی جواز به خانه‌درختی می‌آید و بعد از بازرسی همه‌ی طبقه‌ها اعلام می‌کند که این خانه استاندارد نیست و باید خراب شود. اندی و تری تصمیم می‌گیرند با ماشین زمانشان به شش سال و نیم قبل برگردند تا بتوانند قبل از ساخت خانه‌درختی جواز بگیرند. اما…



داستان‌های خانه‌درختی ۶ – خانه‌درختی ۷۸طبقه

یک کارگردان غول هالیوودی (یعنی خیلی خفن) به اسم آقای غول‌تصویر قرار است فیلم خانه‌درختی را بسازد. آقای غول‌تصویر عاشق تری می‌شود و تری ستاره‌ی فیلم می‌شود و کسی اندی را تحویل نمی‌گیرد. اندی سر خودش را گرم می‌کند و چه دردسرها که درست نمی‌کند تا فیلم ساخته می‌شود اما…



داستان‌های خانه‌درختی ۷ – خانه‌درختی ۹۱طبقه

همراه اندی و تری، در آخرین خانه‌درختیِ خفن و پرطبقه‌شان ماجراجویی کنید! چرخی توی قوی‌ترین گرداب جهان بزنید، سوار زیردریاییِ ساندویچی شوید، سر از جزیره‌ای دور‌افتاده دربیاورید، با یک تار‌عنکبوت غول‌پیکر دست‌و‌پنجه نرم کنید و به ملاقات مادام‌همه‌چیزدانِ پیشگو بروید، تا تصمیم بگیرید دکمه‌ی قرمز گنده و اسرارآمیز را فشار بدهید یا نه…
خب، معطل چی هستید!؟ بپرید بالا!
آقای غول‌دماغ نوه‌هایش، آلیس و آلبرت و بچه را به اندی و تری می‌سپرد. اما به نظر شما خانه‌درختی با آن همه طبقه‌ خطرناک برای بچه‌ها جای مناسبی است؟ با اندی و تری و بچه‌ها همراه شوید و یک عالم ماجرای باحال و خنده‌دار از سر بگذرانید تا بالاخره راز دکمه‌ قرمز گنده را کشف کنید.


داستان‌های خانه‌درختی ۸ – خانه‌درختی ۱۰۴طبقه

به اندی و تری در خانه‌درختیِ ۱۰۴ طبقه‌ی پر از خنده و خل‌وچل‌بازی‌شان بپیوندید! می‌توانید یخچال پرت کنید، با یک دستگاهِ ویژه پول بسازید (اگر هم دلتان خواست عسل، چون عسل هم درست می‌کند)، از راه‌پله‌ی تمام‌نشونده بالا بروید،‌ جنگِ کلوچه‌ای راه بیاندازید، توی بانک آروغ، آروغ ذخیره کنید، در طبقه‌ی پیچ‌واپیچ حسابی پیچ بخورید یا توی دشتِ زیبا و آفتابیِ پر از گل، پروانه و پرنده‌های آبی، نفسی تازه بگیرید!
خب، معطل چی هستید؟ بپرید بالا!
اما داستان این جلد از آنجا شروع می‌شود که اندی دندان‌درد وحشتناکی دارد و طبق معمول باید همان روز کتابشان را تحویل آقای غول‌دماغ بدهند. اما اندی با این دندان‌درد مغزش اصلا کار نمی‌کند. باید راهی پیدا کنند مثلا یک جوک‌نویس ۲۰۰۰ بخرند که خیلی هم ارزان نیست.



داستان‌های خانه‌درختی ۹ – خانه‌درختی ۱۱۷طبقه

خانه‌درختیِ معرکه‌ی اندی و تری حالا ۱۳طبقه‌ی جدید دارد: طبقه‌ی اسب‌های ریزه‌میزه، طبقه‌ای برای مهمانیِ لباس‌خوابی، موزه‌ی زیرشلواری، باجه‌ی عکاسی، اتاق انتظار، درِ بدبختی، سیرک، میدان مبارزه برای روبات‌های غول‌پیکر، مدرسه‌ی رانندگی، پارک اسکی روی آب با ماهی‌های گوشت‌خوار و یک دفترِ گردشگری مخصوص خانه‌درختی با میز اطلاعات ۲۴ساعته، اتوبوس گردشی که پنگوئن‌ها جابه‌جایش می‌کنند و یک مغازه‌ی سوغاتی. خب، معطل چی هستید؟! بپرید بالا!


داستان‌های خانه‌درختی 10 – خانه‌درختی 130طبقه


داستان‌های خانه‌درختی 11 – خانه‌درختی 143طبقه


مجموعه «بد»

کتاب های تصویری

داستان مصور بدبو تصویرگری توسط جک راگولز
فست فود و جک چاقالو کسی که بازی نمی‌کند (۲۰۰۶)
کاپو،۱ گاو چاقی که میرود (۲۰۰۸)
پسر برهنه و تمساح (۲۰۱۱)
اندی پدیا (۲۰۱۲)
هنگامی که پس از یک لجن و گل (۲۰۱۳)
گربه و موش و راکت بیس بال (۲۰۱۳)
اد و تد و تد، سگ فرد (۲۰۱۴)

«بوم» سری

روز بام دیوانه من (۲۰۰۱) منتشر شده در ایالات متحده به عنوان روز بات بیکار و تنبل من
بامهای زامبی از اورانوس (۲۰۰۳) منتشر شده در ایالات متحده به عنوان بات‌های زامبی از اورانوس
نبرد بامها: پنگفلیکت نهایی (۲۰۰۵) منتشر شده در ایالات متحده به عنوان نبرد باتها : کنتفلینگ نهایی
مجموعه «A&T جهانی از حماقت» (۲ جلد)
چه بامناسوری است؟ (۲۰۰۷) منتشر شده در ایالات متحده به عنوان آنچه باتناسور است؟
چه بخشی از بدن است؟ (۲۰۱۱)

👉امتیاز بده.