یوستین گردر یا یوستاین گوردر و آثار او

یوستین گُردر (به نروژی: Jostein Gaarder‎) که به صورت، یاستین گوردر و یا یوستاین گوردر نیز در فارسی نوشته شده، متولد ۸ اوت ۱۹۵۲، نویسنده نروژی و معلم فلسفه است. عمده شهرت او به‌خاطر نگارش کتاب آموزش فلسفه در قالب داستان با عنوان دنیای سوفی است.

یوستین گردر در رشته فلسفه، الهیات، و ادبیات از دانشگاه اسلو فارغ‌التحصیل شد. اولین فعالیت ادبی او بعد از ازدواجش و با همکاری در نوشتن چندین کتاب درسی در مورد الهیات و فلسفه انجام شده است.

پس از آن او سال‌ها در یک دبیرستان به تدریس فلسفه پرداخت و انتشار کتاب‌هایش از سال ۱۹۸۶ آغاز شد و در سال ۱۹۹۰ برای کتاب راز فال ورق، جایزه منتقدین ادبیات نروژ و جایزه ادبی وزارت امور علمی و فرهنگی را از آن خود کرد.

از ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۵ او به طور مکرر برنده چندین جایزه معتبر در نروژ و اروپا شده است. پس از انتشار دنیای سوفی او به یک نویسنده تمام‌وقت تبدیل شد و هر چند سال یک بار کتابی را روانه بازار می‌کند. و در حال‌حاضر به‌عنوان نویسندهٔ آزاد درکنارِ همسر و دو پسرش در اسلو زندگی می‌کند.

او سال ۱۹۹۷ به همراه همسرش سیری دانویگ جایزه سوفی را بنیان نهاد. این جایزه که نامش را از رمان دنیای سوفی گرفته، جایزه بین‌المللی برای پاسداشت حامیان طبیعت و توسعه است.

کتاب دنیای سوفی

دنیای سوفی (Sofies verden)، با انگلیسی (Sophie’s world) یک رمان فلسفی اثر یوستین گردر نویسنده نروژی است که چاپ اوّل آن در سال ۱۹۹۱ میلادی در نروژ منتشر شد.


[aff-link link=”https://snappshop.ir/product/snp-820854805/%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%88%D9%81%DB%8C” text=”خرید از اسنپ شاپ”]

کتاب دختر پرتقالی

دختر پرتقال (Appelsinpiken)، به انگلیسی (The Orange Girl) نام داستانی فلسفی از یوستین گردر، نویسندهٔ نروژی است که در سال ۲۰۰۳ منتشر شده‌است.

داستان پسر پانزده‌ساله‌ای است که به‌طور اتفاقی به دست‌نوشته‌ای از پدرش دست می‌یابد. در حالی که پدرش ۱۱ سال پیش به دلیل ابتلا به بیماری صعب‌العلاجی از دنیا رفته و در آستانه مرگ، نامهٔ دور و درازی برای پسرش از خود به جا گذاشته‌است.

به گفته مادرش، بیش‌ترین غم و اندوه پدر در آستانه مرگ این بوده‌ که پیش از آن که بتواند پسرش را بشناسد باید بمیرد. دختر پرتقالی گفتگوی فلسفی و شاعرانه بین پدر و پسری است که در دو زمان مختلف زیسته‌اند. پدر ماجرای آشنایی با دختری را به شیوه‌ای جذاب برای پسرش بازگو می‌کند…

گردر در رمان دختر پرتقالی (Jostein Gaarder) فضایی را ایجاد می‌کند که موجب طرح سوالات فلسفی همانند زندگی، مرگ و عشق در ذهن مخاطب می‌شود، قالب داستان که به صورت نامه است و بیشتر به روایت زندگی دختر پرتغالی به شکلی پر رمز و راز می‌پردازد، موجب می‌شود این اثر به کتابی معماگونه تبدیل شود.


 دختر (رهبر) رئیس سیرک


کتاب‌شناسی یوستین گردر

تشخیص (۱۹۸۶)

قصر قورباغه‌ها (۱۹۸۸)

راز فال ورق (۱۹۹۰)

دنیای سوفی (۱۹۹۱)

راز تولد (۱۹۹۲)

درون یک آیینه درون یک معما (۱۹۹۳)

کتابخانه جادویی بیبی بوکنز (۱۹۹۳)

زندگی کوتاه است (۱۹۹۶)

سلام کسی اینجا نیست (۱۹۹۸)

مایا (۱۹۹۹)

دختر مدیر سیرک (۲۰۰۱)

دختر پرتقالی (۲۰۰۳)

شاه مات (۲۰۰۳)

کوتوله زرد (۲۰۰۶)

قصری در پیرینه (۲۰۰۸)

دنیای انا (۲۰۱۳)

انتون و جاناتان (۲۰۱۴)

مرد غیرقابل اعتماد (۲۰۱۹)


سئوالات دیگران

👉امتیاز بده.