بررسی و مقایسه قیمت، اصل بودن، ماندگاری بالا و خرید اینترنتی انواع عطر و ادکلن

نکته: در این مقاله، با توجه به اینکه نکات آموزشی پایه ای ارائه شده است،کلمات عطر و ادکلن به یک معنی به کار رفته اند.

رایحه شما می تواند به نوعی امضای شما باشد. زیرا تحقیقات نشان می‌دهد که بویایی یکی از ویژگی‌هایی است که در یاد افراد می ماند و افراد می توانند آن را به سرعت به یاد بیاورند، حتی بعد از سالها. بنابراین، اگر می‌خواهید یک حس اولیه عالی ایجاد کنید و فراموش نشدنی باشید، باید بدانید که رایحه‌ای که انتخاب می‌کنید بسیار با اهمیت است.

انتخاب عطر می تواند فرآیند بسیار دشوار و پیچیده ای باشد. شما می توانید آزمون و خطاهای زیادی را انجام دهید تا عطری را پیدا کنید که با پوست شما سازگار است و احساس خوبی به شما می دهد. اما وقتی آن رایحه را پیدا کردید، همیشه می توانید لذت احساس خوب را تجربه کنید.

هنگامی که آن رایحه خاص را پیدا کردید، ممکن است مشکلاتی در مورد ماندگاری آن داشته باشید. زیرا مدت ماندگاری هر عطر روی پوست متفاوت است. علاوه بر این، اگرچه ما همه رایحه ها را عطر می دانیم، اما در واقع همه رایحه ها عطر نیستند.

عطرها به گروه های مختلف EDT، EDP، EDC تقسیم می شوند. ابتدا نگاهی به تمایز رایحه ها بیندازیم.

EDP، EDT، EDC به چه معناست؟

ممکن است دقیقاً بعد از نام هر عطری که خریداری می کنید با یک علامت اختصاری 3 حرفی برخورد کنید. EDP، EDT یا EDC. که هر کدام معنای خاصی دارند.

Eau De Parfum (EDP) :(ادوپرفیوم): اگر عطری که خریداری کرده اید، دارای علامت اختصاری EDP می باشد به این معنی است که جزو محصولات استاندارد موجود در بازار است پس می توانید متوجه شوید که یکی از رایحه های با غلظت اسانس بالا است. و ممکن است ماندگارترین نوع عطری باشد که می توانید در بازار پیدا کنید.

چگالی اسانس در EDP ها بین 10 تا 20 درصد متغیر است. که با در نظر گرفتن تلرانس می توان بین 8 تا 15 درصد را (با توجه به برند تولید کننده) برای آن در نظر گرفت. به طور کلی، EDP ها در طول ماه های زمستان یا فعالیت های شبانه بیشتر توصیه می شوند.

Eau De Toilette (EDT): (ادوتویلت): چگالی اسانس در عطرهای EDT بسیار کمتر از EDP است. چگالی اسانس در عطرهای EDT بین 4 تا 10 درصد است. که با در نظر گرفتن تلرانس می توان بین 4تا 8 درصد را (با توجه به برند تولید کننده) برای آن در نظر گرفت. که گزینه های مناسبی را برای استفاده روزانه ایجاد می کنند. EDT ها در هر چهار فصل قابل استفاده هستند. ولی شما می توانید این نوع عطر را مخصوصا در ماه های تابستان انتخاب کنید.

Eau De Cologne (EDC): EDC (ادکلن): که در کلاس عطرهایی با کمترین شدت قرار می گیرد به دلیل ماندگاری کم به نظر کمتر از بقیه استفاده می شود. چگالی اصلی آن، بین 2 تا 4 درصد متغیر است، که باعث می‌شود توسط کسانی که به بو حساس هستند ترجیح داده شوند. اگر به رایحه حساس هستید یا ترجیح می دهید از عطرهای کم اسانس استفاده کنید، می توانید EDC را انتخاب کنید. این عطر ماندگاری متوسط 2 ساعت دارد. آن هم در صورتی که اصل و استاندارد باشد.

Perfume: معمولا بین 15 تا 25 درصد در ادکلن ها استفاده می شود.

Extreme, Intense: نشان دهنده شدت و غلظت رایحه است که معمولا تا 50 درصد است.

Essence: یعنی مواد طبیعی به کار رفته.

Pure: یعنی مواد درجه یک استفاده شده.

Noir: یعنی راحه تلخی دارد.

Nuit: رایحه مجلسی و در طول شب استفاده می شود.

متغیرهای عمده تاثیر گذار در عطر ها و ادکلن ها چیست؟

به طور خلاصه (EDT، EDP، EDC) که در بالا ذکر شد، به عنوان نشانه هایی شناخته می شوند که میزان اسانس را در عطر نشان می دهند. چیزی که یک عطر را خوشبو می کند، مقدار اسانس آن می باشد. این اسانس ها بیشتر به شکل ادویه های مختلف، میوه ها، ریشه درختان، برگ ها یا گل ها ایجاد می شوند.

هر عطری فرمول و نکته خاص خود را دارد. اسانس ها با توجه به نسبت های موجود در فرمول عطر ادغام می شوند. به طور کلی، پایه ها با محلول های مبتنی بر آب و الکل ها ترکیب می شوند.

اگرچه تفاوت اصلی عطرها در میزان اسانس آن است، اما همانطور که می توانید حدس بزنید، عامل دیگر هزینه آن است. زیرا با افزایش مقدار اسانس در عطر، هزینه تولید به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

جدای از این عوامل، اگر عطر مورد استفاده شما حاوی اسانس تندتری باشد، ممکن است بوی شما به دلیل گرمای بیش از حد در ماه های تابستان اطرافیانتان را آزار دهد. در این صورت به عنوان راه حل می توانید از نسخه EDP همان عطر خود در زمستان و نسخه EDT در تابستان استفاده کنید.

به عبارت دیگر شما می توانید این تمایز را بر اساس میزان اسانس عطر با در نظر گرفتن تغییر شرایط آب و هوایی متمایز کنید. به این ترتیب می توانید نسبت اسانس را با توجه به فصل تعیین کنید و با خیالی آسوده از عطر خود استفاده کنید.

زمان ماندگاری عطر

اگرچه ماندگاری عطرها بسته به نوع پوست چرب و خشک متفاوت است، اگر پوستتان چرب باشد، عطر شما تا 6 ساعت ماندگاری دارد، در حالی که اگر پوست خشکی دارید، این زمان کمتر خواهد بود.

اما ماندگاری عطر به میزان و تراکم اسانس موجود در آن نیز بستگی دارد. EDC برای 1-2 ساعت، EDT برای 3-5 ساعت و EDP ها برای 6 تا 8 ساعت ماندگاری دارند.

EDP ها عطرهایی با تراکم اسانس ۲۰ تا ۴۰ درصد، بین ۶ تا ۸ ساعت ماندگاری دارند.

ادو تویلت دارای تراکم 7 تا 15 درصد، ماندگاری 2 تا 3 ساعت است و برای پوست های حساس مناسب است.

چگونه ماندگاری عطر را بفهمیم؟

قبل از هر چیز اگر می خواهید ماندگاری یک عطر را درک کنید، می توانید به اصالت عطر توجه کنید. با دانستن اینکه عطر ماندگار واقعی، عطری نیست که اثر آن روزها بماند، بلکه عطری است که ماندگاری آن 8 یا 10 ساعت است، می توانید به نکات زیر توجه کنید:

عطرهای ماندگار تا زمانی که روی بدن باقی می مانند ممکن است تغییر کنند. از آنجایی که عطر دائمی در نیم ساعت اول رایحه ای با نشاط و شاداب می دهد، ممکن است به مرور زمان رایحه آن عمیق تر شود.

بوی عطرهای ماندگار تا زمانی که روی بدن باقی می ماند تغییر نمی کند. اگر عطرهای تقلبی یا بی کیفیت برای مدت طولانی روی بدن باقی بمانند، رایحه آن ها گس و بدتر می شود.

رایحه عطرهای ماندگار در تماس با آب بدتر نمی شود.

چگونه ماندگاری عطر را افزایش دهیم؟

با روش های زیر می توانید ماندگاری عطر خود را افزایش دهید:

اگر بلافاصله بعد از حمام و در حالی که بدنتان مرطوب است، عطر بزنید، ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

برای افزایش ماندگاری عطر خود می توانید قبل از زدن عطر از یک مرطوب کننده بدون عطر استفاده کنید. قبل از زدن عطر، می توانید با زدن کرم بدون عطر روی پوست خود ماندگاری آن را زیاد کنید.

می توانید ماندگاری آن را با استفاده مستقیم روی پوست خود افزایش دهید. می توانید ماندگاری عطر را به جای اسپری کردن روی لباس، با زدن مستقیم آن روی پوست خود افزایش دهید.

می توانید قبل از استفاده از عطر وازلین را به نقاط نبض خود بمالید. اگر می خواهید عملکرد بهتری از عطر خود داشته باشید، می توانید با زدن مقدار کمی وازلین به نقاط نبض خود قبل از استفاده، رایحه خود را ماندگارتر کنید.

نکته مهم برای اطمینان از ماندگاری رایحه، می توانید به نواحی از بدن خود که گردش خون در آنها شدید است، مانند قسمت داخلی آرنج و قسمت داخلی مچ دست و روی رگ گردن … بزنید.

بر خلاف تصور عموم «پشت گوش» ناحیه نامناسبی برای عطر زدن است. بهتر است از قسمت پایین گوش تا گردن عطر اسپری کنیم.

از آنجایی که اسپری کردن یک عطر الکلی روی موهایتان باعث خشکی موهایتان می شود، اگر ابتدا عطر را روی شانه اسپری کنید و موهایتان را با آن شانه کنید، رایحه آن در طول روز در موهایتان باقی می ماند.

چگونه عطر تقلبی را تشخیص دهیم؟ چگونه عطر را انتخاب کنیم؟

ابتدا باید عطری را که می خواهید امتحان کنید از فاصله 15 سانتی متری بر روی تستر اسپری کنید و 30 ثانیه صبر کنید. به این ترتیب زمان می دهید تا الکل موجود در عطر تبخیر شود. مهم است که هنگام استشمام کاغذ را خیلی به بینی خود نزدیک نکنید، تا بتوانید عطرهای دیگری را که در طول روز امتحان می کنید تشخیص دهید.

هنگامی که برای اولین بار یک عطر را روی کاغذ اسپری می کنید، قوی ترین رایحه، یعنی نت های بالایی را خواهید شنید. نگه داشتن کاغذی که روی آن رایحه اسپری می کنید در طول روز و استشمام آن در زمان های مختلف روز به شما کمک می کند نت میانی و پایه را دریافت کنید. رایحه میانی و پایه هنگام تصمیم گیری در مورد رایحه مناسب، مهم هستند.

اگر می خواهید رایحه ها را روی پوست خود را امتحان کنید، پس از استعمال عطر حتما باید صبر کنید تا عطر خشک شود.

اگر می خواهید، عطرهای دیگری را در طول روز امتحان کنید. استراحت دادن به بینی برای مدت کوتاهی در فضای باز بهترین حرکت قبل از استشمام یک عطر جدید است. (توصیه های دیگر را نادیده بگیرید، مانند، بوییدن دانه قهوه بین دو رایحه و …)

استعلام کد اصالت عطر می تواند راه حل موثری برای بررسی عطر اصلی باشد. اگر روی جعبه یا بسته بندی ایرادی وجود داشته باشد یا شماره سریال روی آن نباشد، بعید است که آن عطر اصل باشد. کد سریال عطرها باید هم روی بطری و هم روی جعبه عطر باشد. با استعلام کد سریال عطرها در اینترنت، می توان به اصل بودن یا نبودن عطر پی برد. اگر روی هر دوی آنها شماره سریال درج نشده باشد یا شماره سریال آنها با یکدیگر متفاوت باشد، این عطر تقلبی است.

عطرهای اصل و استاندارد قیمت خاصی دارند. اگر عطر را با قیمتی بسیار کمتر از میانگین خریده اید، آن عطر تقلبی است.

عطر را روی یک دستمال سفید اسپری کنید و بررسی کنید که آیا اثری باقی مانده است. عطرهای غیر اورجینال به دلیل رنگ هایی که دارند ردپایی از خود به جای می گذارند. عطری که با اسپری کردن روی پوست یا دستمال تغییر رنگ می دهد، قطعا تقلبی است.

قاب مقوایی یا ظرف شیشه ای عطرهای اصلی از کیفیت خوبی برخوردارند، اگر اینها بی کیفیت هستند، نشانه تقلبی بودن آن عطر است. هر چند متقلبان کارشان را درست انجام می دهند و تشخیص را مشکل می کنند.

اعتبار فروشنده از مهمترین عوامل در، تعیین نوع عطر است. اگر از فروشگاههای معتبر خریداری می کنید و فروشنده اصل بودن آن را تضمین می کند، راحت ترین کار برای شما خواهد بود.

کدام عطر برای کدام پوست بهتر عمل می کند؟

بیایید به نکاتی که در انتخاب عطر مناسب پوست خود باید به آنها توجه کنیم نگاهی بیندازیم:


استفاده از عطر مناسب در مکان مناسب و در زمان مناسب بسیار مهم است. اگر بخواهیم تاثیر خوبی بر مردم بگذاریم، انتخاب عطری که به پوستمان می آید کار ما را بسیار آسان می کند.

اگر شما فردی با پوست تیره هستید، عطرهایی با رایحه تند ماندگاری بالایی خواهند داشت.

اگر شما یک فرد سفید پوست هستید، می توانید رایحه های شیرین را ترجیح دهید.

نوع پوست شما نیز بسیار مهم است. نوع پوست و ترکیب شیمیایی بدن می تواند بوی یک عطر را در افراد مختلف کاملاً متفاوت کند.

اگر پوست چرب دارید بهتر است عطرهایی با نت های روشن و تازه انتخاب کنید. این کار در تمام طول روز به شما احساس شادابی می دهد.

اگر پوست خشکی دارید بهتر است عطرهایی با خاصیت مرطوب کنندگی انتخاب کنید.

اگر پوست حساسی دارید باید خیلی بیشتر مراقب باشید و عطرهای ضد حساسیت را انتخاب کنید.

اما در کنار همه اینها، مهمترین چیزی که باید به آن توجه کنید این است که عطر شما منعکس کننده شما (تیپ و استایل شما) باشد.

بهتر است رایحه های گل را در سنین بالاتر انتخاب کنید.

مواد تشکیل دهنده عطرها : عطر شامل مواد خوشبو کننده بعلاوه یک حلال است.

1 – حلال ها:

-آب و الکل از حامل ها و یا حلال ها می باشند. میزان آب بر طبق انحلال پذیری روغن های مورد استفاده تعیین می شود. الکل بعنوان یک حلال بدلیل فراریت بالایی که دارد پخش بویی را که حمل می کند آسان می سازد.
اما قبل از هر چیز باید بوی الکل از بین برود که برای این کار از مواد برطرف کننده بو (صمغ بنزوئین و یا دیگر تثبیت کننده های رزینی) یا پیش تثبیت کننده استفاده می شود.

تثبیت کننده ها:

در یک محلول حاوی مواد معطر و فرار، جزئی که فراریت بالاتری دارد اول تبخیر می شود، و از آنجایی که مجموعه مواد مختلف ایجاد بوی معطر می کنند باید بر این اشکال غلبه کرد. برای همین از یک تثبیت کننده (نظیر مشک و عنبر) استفاده می کنند. ماده ایکه فراریت پایین تر از روغن های عطری دارند و سرعت تبخیر اجزای تشکیل دهنده و معطر را کند و یکسان می کنند.

مواد تثبیت کننده سنتزی :
برخی از استرهای نسبتا بی بو با نقطه جوش بالا مانند گیسریل دی استات با نقطه جوش 259 درجه سلسیوس و اتیل فتالات با نقطه جوش 295 درجه ،بنزیل بنزوات با نقطه جوش 323 درجه سلسیوس و همچنین موادی که بوی خاصی دارند و پس از اضافه شدن به مجموعه مواد معطر بوی خود را منتقل می کنند مانند: آمیل بنزوات، استوفنون، استرهای الکلی سینامیك، استرهای اسیدی سینامیک و…

2 – مواد خوشبو کننده موجود در عطر:

به طور کلی مواد خوشبوی موجود در عطرها به موارد زیر تقسیم می شوند.

روغن های اسانسی :روغن های اسانسی در حقیقت از نوع روغن های خوشبوی فرار با منشاء گیاهی هستند. در روغن های حاصل از تقطیر ممکن است اجزای سازنده غیر فرار و اجزایی که بدلیل تقطیر از بین رفته اند را نداشته باشد، به طور کلی می شود گفت در عمل تقطیر ما قسمتی از مواد مورد نیازمان را از دست می دهیم.

بعنوان مثال : گل محمدی که فنیل الکل در بخش آبی محصول تقطیر از بین می رود و یا عصاره بهار نارنج که روغن تقطیر شده بخش بسیار کوچکی از متیل آنترانیلات است در حالی که روغن استخراج شده ممکن است حدود یک ششم این جزء سازنده را داشته باشد.

روغن های اسانسی در اصل در آب نامحلول و در حلال های آبی محلول هستند، همانطور که در مورد گلاب و عصاره بهار نارنج دیده می شود مقدار کافی روغن ممکن است در آب حل شود و بوی تندی به محلول بدهند. این روغن ها به قدر کافی فرار هستند که در بیشتر مواد هنگام تقطیر تغییر نمی کنند و همچنین با بخار آب فرار هستند و رنگشان از بی رنگ تا زرد یا قهوه ای است .

یک روغن اسانسی معمولا مخلوطی از ترکیبات است .

ترکیباتی که از روغن های اسانسی بوجود می آیند را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

استرها : عمدتاً بنزوئیک ؛ استیک ؛ سالسی یک ؛ و سینامیک اسیدها

الکل ها: منتول و بورنئول و…

آلدهیدها: بنزآلدهید؛ سینامالدهید؛ سیترال

اسیدها: بنزوئیک ؛ سینامیک؛ یزووالریک در حالت آزاد

فنول ها: تیمول ؛ اوژنول ، کارواکرول

کتون ها: کارون ؛ منتون ؛ ایرون ؛ کامفور و…

لاکتون ها:کومارین و…

ترپن ها: کامفئین ؛ ینن ؛ لیمونن ؛ سدرین فلاندرین

هیدروکربن ها: سیمین ؛ استیرن فنیل ا یلن3

شناخت تفاوت بین سطوح رایحه ای عطرها

عطرها مخلوطی از سطوح مختلفی از رایحه ها می باشند. هنگامی که شما یک عطر را روی پوست خود اسپری می کنید، در سه سطح تاثیر رایحه ای خود را بروز مـی دهند. یعنی هر نوع عطر دست کم از سه جزء تشکیل یافته است که فراریت و وزن مولکولی آنها تا حدی باهم تفاوت دارند.

جزء اول (Top notes) یا سطح رایحه ای بالا: فرارترین ماده و مشخص ترین بو را دارا بوده و اولین بویی است که از یک عطر استشمام می شود. و البته زودتر از بقیه سطوح هم ناپدید می شود و اثر ماندگاری آن بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه می باشد.
رایحه های سطح بالا: ریحان، ترنج، گریپ فروت، اسطخودوس، لیموشیرین، لیموترش، نعنا، گل بهارنارنج، رزماری، پرتغال شیرین.

جزء دوم (Middle notes) یا سطح رایحه ای متوسط: کمتر فرار است و عموما عصاره یک گل (بنفشه ، یاس و غیره ) است . که بلافاصله بعد از ناپدید شدن سطح رایحه ای، بالا ظاهر می شود. این سطح هسته اصلی عطرها را تشکیل می دهد و تشخیص خانواده عطر از این سطح منشا می گیرد.

رایحه های سطح متوسط: فلفل سیاه، هل، بابونه، دارچین، میخک، برگ کاج، یاسمن، سرو کوهی، علف لیمو، بهارنارنج، جوزهندی، رز، چوب رز.

جزء سوم (Base notes) یا سطح رایحه ای پایه: کمترین فراریت را دارد و معمولا یک رزین یا پلیمر مومی است. که در واقع پایه عطر را تشکیل می دهد و ماندگاری عطر را حداقل ۴ تا ۵ ساعت افزایش می دهد.

رایحه های سطح پایه: چوب کاج، برگ سرو، زنجبیل، نعناهندی، برگ کاج، چوب صندل، وانیل و گیاه وتیور.

👉امتیاز بده.