فلسفه تنهایی | لارس اسونسن

 

کتاب فلسفه تنهایی (A Philosophy of Loneliness) اثر لارس اسونسن با بهره گرفتن از آخرین تحقیقات در فلسفه، روانشناسی و علوم اجتماعی، در انواع مختلف تنهایی کاوش می‌کند و عوامل اجتماعی را بررسی می‌کند که باعث می‌شوند افراد به سوی تنهایی و انزوا حرکت کنند. و به شما کمک می‌کند تا ماهیت تنهایی را بشناسید و با واقعیت خودتان روبه‌رو شوید. واقعیتی که به اندیشیدن و شناختن دوباره خودتان و گسترش درکتان از مفهوم تنهایی منجر می‌شود.

در زندگی انسان هیچ تضمینی وجود ندارد که نیاز ما به برقراری ارتباط با دیگران برآورده شود. برخی گهگاه تنها می‌مانند، برخی هیچگاه، و برخی دیگر همیشه. تنهایی گاهی در میانه‌ زندگی رخ می‌نماید، و گاهی در بحبوبه‌ بحران‌های حاد زندگی.

همه‌ ما با احساس تنهایی آشنا هستیم، اما همه‌ ما به یک شکل آن را تجربه نمی‌کنیم. تنهایی، چه از نظر منطقی چه از نظر تجربی، ربطی به تنها بودن ندارد. آنچه درباره تنهایی مهم است شمار افرادی نیست که دوروبر آدم هستند، بلکه احساسی است که فرد از رابطه‌اش با دیگران دارد …

 

پیشگفتار کتاب

تقریبا هر آنچه گمان می بردم درباره تنهایی می دانم خلاف از آب درآمد گمان می بردم مردها تنهاتر از زنها هستند گمان می بردم آدمهایی که احساس تنهایی می کنند منزوی تر از بقیه آدمها هستند. فکر می کردم افزایش چشمگیر آنهایی که در خانه های مجردی زندگی می کنند قطعاً تأثیر چشمگیری بر شمار آدمهایی که احساس تنهایی می کنند دارد.

فکر می کردم رسانه های اجتماعی چون جایگزین معاشرتهای عادی شده اند آدمها را تنهاتر کرده اند و البته فکر می کردم احساس تنهایی را با آنکه پدیده ای ذهنی است در بستر محیط اجتماعی بهتر می توان درک کرد تا با پرداختن به خصلتهای فردی. گمان می بردم بالاترین درجات احساس تنهایی را در کشورهای اسکاندیناوی می توان جست و یافت و کلا شمار آدمهایی که احساس تنهایی می کنند رو به افزایش دارد. علاوه بر این فکر می کردم این افزایش ربط مستقیمی به فردگرایی مدرن متأخر دارد و در جوامع فردگرا نرخ تنهایی بالاتر از جوامع جمع گرا است.

پیش از این پژوهش هرگز برایم پیش نیامده بود که هنگام پرداختن به یک مو ضوع تا این اندازه همه مفروضاتم زیروزبر شود و البته جالب است که خیلیها همین مفروضات مرا درباره تنهایی دارند درواقع میتوان گفت تصویری عمومی که رسانه های جمعی از تنهایی به ما می دهند همین است در رسانه ها عباراتی نظیر …

 

 

 


👉امتیاز بده.