کتاب مارک و پلو | منصور ضابطیان

کتاب مارک و پلو مجموعه ای از سفرنامه ها و عکس هایی است که “منصور ضابطیان” از نقاط مختلف جهان گردآوری کرده است. این اثر وقایع نگاری ضابطیان از تجربه های شخصی خودش است که با نثری دلنشین و گیرا، لحظه های مختلف سفرش را با مخاطب به اشتراک گذاشته و خواننده را همراه خود به فرانسه، هندوستان، اسپانیا و ارمنستان می برد. سفرهای او همیشه با همراهی دوستانش بوده است و بیشتر مطالب کتاب به آنچه “منصور ضابطیان” در این سفرها دیده و آموخته اختصاص دارد.

در کتاب مارک و پلو منصور ضابطیان از زبان و لحن رسمی و جدی جهانگردان خبری نیست و او تجربیات سفرش را چنان با جزییات قابل لمس بیان می کند که گویی خواننده در سفر همراه او بوده است. از جمله این جزییات می توان به تصاویر و لحظه ها، رنگ و بو و مزه ها و هر آنچه که لازم است تا مسافر درونتان را به بستن کوله پشتی سفرش ترغیب کند، اشاره کرد.

مروری بر فصل‌های کتاب مارک و پلو

کتاب مارک و پلو با پیشگفتاری از منصور ضابطیان آغازشده که در آن از چگونگی علاقه‌اش به سفر و دلایل نگارش این کتاب حرف زده است. پس‌ازآن محتوای اصلی کتاب در ۸ بخش مختلف آمده است که در هرکدام از آن‌ها به نقطه‌ای از جهان پرداخته‌شده است.

‌فرانسه، خواب‌های پاریسی

اسپانیا، چند روز در یک دنیای کوچک

لبنان، سرزمین آواز و زیتون

هندوستان، جایی شبیه خودش

ایتالیا- اتریش، تعطیلات رمی

ارمنستان، سرخوشی‌های کارگرانی که مشغول کارند

کره جنوبی، گمشده در پنج و نیم

ایالات‌متحده امریکا، نهایت فقر و ثروت

بخشی از کتاب

اتاقی که گرفتم چهار تخته بود. یک پسر امریکایی و دو تا پسر استرالیایی دیگر هم تو اتاق بودند و با من، تیممان کامل شد. ظهر بین ساعت یک تا سه که وقت نظافت اتاق‌ها بود، همه باید بیرون می‌رفتند. استراحتی کردم و بیرون زدم. ساعت ۵/۳ بود که برگشتم. شیفت پذیرش عوض‌شده بود و به‌جای مرد میانسال، پسر جوانی پشت میز بود. قیافه‌اش به اسپانیایی‌ها نمی‌خورد. بیشتر شبیه یونانی‌ها بود. وقتی وارد شدم، شماره تختم را پرسید و خواست کلیدم را نشانش بدهم…

👉امتیاز بده.