۱۶ کتاب برتر حوزه استارتاپ

 

۱- از صفر به یک اثر پیتر تیل

پیتر تیل (Peter Thiel) بنیانگذار شرکت PayPal و یکی از نخستین سرمایه‌گذاران فیسبوک، در کتاب صفر به یک (zero to one) شرح می‌دهد که چگونه شرکت‌های بزرگ از هیچ متولد می‌شوند. کتاب «صفر به یک» آنقدر بین کارآفرینان و استارتاپ‌ها محبوب است که مجله فوربز گفته که خواندن آن به شما احساس قدرت فرابشری می‌دهد. این کتاب از زمان انتشار همواره جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های حوزه نوآوری، کارآفرینی و استارتاپ‌ها بوده است و در اغلب لیست‌های «کتاب‌هایی که حتما باید مطالعه کرد» قرار دارد.
پیتر تیل و بلیک مسترز در کتاب از صفر به یک، درباره‌ شرکت‌هایی حرف می‌زنند که می‌توانند از صفر، یک بسازند. در اصل آن‌ها از خلاقیت صحبت می‌کنند. و معتقدند که برای موفقیت و برای ساختن آینده‌ای درخشان که با حال متفاوت باشد، لازم است که طور دیگری فکر کنیم. ایده‌های خلاقانه داشته باشیم و به دنبال ساختن چیزهای جدید باشیم. صفر به یک در مورد توانایی منحصر به فرد انسان برای ایجاد تکنولوژی صحبت می‌کند که ما را قادر می‌سازد تا: چیزهای جدید و روش‌های بهتر ساختن آن‌ها را درک کنیم، با کار کمتر، بهره‌وری بیشتر داشته باشیم و با طراحی خود دنیا را دوباره بسازیم.

 

 

 

۲- کتاب از خوب به عالی اثر جیم کالینز

کتاب از خوب به عالی (Good To Great) یکی از آن کتاب‌های مدیریتی است که هم کسب و کارها و کارآفرین‌ها و هم سایر افراد جامعه در هر جایگاه و موقعیتی می‌توانند از مفاهیم و درس‌های آن نهایت استفاده را ببرند و زمینه رشد و پیشرفت شخصی، مادی و معنوی خود را فراهم کنند.
این کتاب به این مسئله می‌پردازد که چرا بعضی از شرکت‌ها رشد می‌کنند و به جایگاهی عالی می‌رسند؟ ولی شرکت‌های دیگر چنین خصوصیتی ندارند و حتی ناکامی را تجربه می‌کنند. همچنین به ما آموزش می‌دهد که چگونه می‌توانیم یک کسب و کار عالی بسازیم و عملکرد مالی خود را تا چند برابر بیشتر از متوسط بازار افزایش دهیم.
وجه تمایز کتاب از خوب به عالی از سایر کتاب‌های مدیریتی، نگرش خلاق آن است بدین معنا که جیم کالینز (Jim Collins) اصول و روش‌های مدیریتی را از قالب کلیشه‌های همیشگی خارج می‌کند و می‌گوید که همه‌ ما در هر زمینه‌ای که فعال باشیم می‌توانیم بالا و بالاتر برویم. می‌توانیم افق دید خود را وسعت بخشیم و خود را از چمبره‌ ماندن در وضعیت صرفا خوب برهانیم.

 

 

 

۳- کتاب سخت‌ ترین نکات در مورد سخت ‌ترین‌ چیز ها اثر بن هوروویتز

بن هوروویتز (Ben Horowitz) نویسنده کتاب سخت‌ترین نکات در مورد سخت‌ترین چیزها (The Hard Thing About Hard Things) از تجربیات و آموخته‌های خود به‌عنوان یک دانشجوی علوم کامپیوتر، مهندس نرم‌افزار، مؤسس، مدیرعامل و سرمایه‌گذار می‌گوید.
هوروویتز از مؤسسین و شرکای عمومی شرکت اندرسن هوروویتز، یک شرکت سرمایه‌گذاری مخاطره‌ای در سیلیکان‌ولی است که بر کارآفرین‌های جوان و نسل بعدی شرکت‌های تکنولوژی سرمایه‌گذاری می‌کند. این شرکت تا کنون در گیت‌هاب، ایر بی.ان.بی، فیس‌بوک، پین‌ترست و توئیتر سرمایه‌گذاری کرده‌است.
او در این کتابِ‌ فوق‎العاده از مسیر سخت نوشته است؛ از گذشتن از موانع و سختی‎هـا، از برگشتن از ته دره‎ شکست وقتی نا امیدی آغوشش را بازکرده، از مسیرِ سختِ تسخیرِ موانع و عبور از مشکلات و قدم به قدم جلورفتن، از مسیرِ بهترین‎شدن، از راه‎اندازی و اداره‎ کسب‎وکار نوشته؛ وقتی جواب آسانی در کار نیست.
کتاب‌های زیادی از کارآفرینی و خوبی‌هایی که دارد می‌گویند، اما اگر نزدیک به ورشکستگی باشید و هیئت مدیره در حال فروپاشی باشد، این کتاب‌ها می تونن به شما کمک می‌کنند؟ کتاب سختی کارهای سخت کتابی است که هر کارآفرینی باید بخواند تا با واقعیت‌ها و سختی‌های کارآفرینی و مدیریت کسب‌ و کار آشنا شود.

 

۴- کتاب گفت‌وگو با مردم: فرآیند شناخت مشتری بر اساس مدل استارتاپ ناب نویسندگان گیف کنستابل و فرنک ریمالوسکی

بسیاری از استارتاپ‌ها در حوزه فناوری و به ویژه فناوری دیجیتالی فعالیت می‌کنند، اما یک استارتاپ به هیچ وجه به این حوزه محدود نمی‌شود. در حقیقت هر ایده نو که قابلیت کسب درآمد دارد می‌تواند در قالب یک استارتاپ به دنیا عرضه شود.
با این حال شاید شنیدن اینکه از هر ۱۰ استارتاپ، ۹ تای آنها با شکست روبرو می‌شوند برایتان شگفت‌انگیز باشد. اما دلیل این ناکامی در ادامه مسیر چیست؟ در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای تدوین یک چهارچوب جامع برای مدیریت و پیشبرد یک کسب‌وکار نوپا به انجام رسیده و جنبشی موسوم به «استارتاپ ناب» یا «نوپای ناب» را باید حاصل آن دانست.
مدل استارتاپ ناب ریشه در اصل معروف مدیریت ژاپنی یعنی «کایزن» دارد. کسانی که با مفاهیم بنیادین مدیریت آشنایی دارند، می‌دانند که کایزن یا همان «بهبود پیوسته» به معنای اقداماتی است که به منظور بهره‌وری بیشتر از منابع و جلوگیری از اتلاف آنها به انجام می‌رسد.
تاکنون کتاب‌های متعددی برای آموزش مدل استارتاپ ناب در دنیا منتشر شده است. با این حال به جرات می‌توان گفت که کتاب حاضر یکی از مختصرترین و در عین حال کاربردی‌ترین آنهاست که به یکی از دشوارترین مراحل در مسیر راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپا یعنی گفتگوی مستقیم با مردم می‌پردازد.
گفت‌وگو با مردم: فرآیند شناخت مشتری بر اساس مدل استارتاپ ناب ( Talking to Humans :Success starts with understanding your customers) نوشته گیف کنستابل و فرنک ریمالوسکی به فرآیند شناخت مشتری بر اساس مدل استارتاپ ناب می‌پردازد نویسنده این کتاب خود جزو کارآفرینان زنجیره‌ای (دارای چندین استارتاپ موفق) است و یکی از نام‌آورترین افراد در زمینه مدل استارتاپ ناب به شمار می‌رود.

 

۵- کتاب قدرت خلق کسب و کار نوپا اثر اریک ریس

اریک ریس (Eric Ries) در کتاب قدرت خلق کسب و کار نوپا یا نوپای ناب (The lean startup)، با معرفی شیوه‌ لین استارت‌آپ، به ما نشان می‌دهد که چطور از میان مه عدم قطعیتی که استارت‌آپ‌ها را در میان گرفته عبور کنیم و کسب‌ و‌ کار نوپای خود را به مقصد نهایی آن، که تبدیل شدن به کسب و کاری موفق و تثبیت شده است برسانیم.
همه‌ استارت‌آپ‌ها به دنبال این هستند که با بهره‌گیری از فرصتی که فناوری‌ها و امکانات بی‌نظیر قرن بیستم‌و‌یکم در اختیارشان گذاشته، دنیای فعلی را تغییر دهند و دنیای جدیدی بسازند. شیوه لین استارت‌آپ ابزار لازم برای این تغییر را در اختیار کارآفرینان قرار می‌دهد.
اریک ریس که دانش‌آموخته دانشگاه ییل و مشاور شرکت‌های سرمایه‌گذاری پرریسک است و تجربه زیادی در زمینه راه‌اندازی و مشاوره کسب و کارهای نوپا دارد، در این کتاب، اصول کلیدی راه‌اندازی استارت‌آپ‌های موفق در دنیای پیش‌بینی‌ناپذیر امروزی را آموزش می‌دهد. نام اصلی این کتاب «The Lean Startup» یا «نوپای ناب» است و نویسنده در آن توضیح می‌دهد که یک کارآفرین در دنیای امروز، چه طور می‌تواند به نوآوری‌های بزرگ منجر به موفقیت دست بزند. ریس در این کتاب تجربیات خود از نخستین شکستش در راه‌اندازی یک شرکت تا همه شرکت‌های موفقی که تاسیس کرد یا در راه‌اندازی آنها مشارکت داشته را با خواننده به اشتراک می‌گذارد.

 

کتاب قدرت خلق کسب و کار نوپا اثر اریک ریس و فرخ بافنده انتشارات پندار تابان

کتاب قدرت خلق کسب و کار نوپا اثر اریک ریس و فرخ بافنده انتشارات پندار تابان

215,000 178,750 تومان
مشاهده جزئیات و خرید

 

۶- کتاب مهم‌ها را بسنجید نویسنده جان دوئر

کتاب مهم‌ها را بسنجید (Measure What Matters) نوشته جان دوئر(John E Doerr)، سرمایه‌گذار معروف، درباره توانایی شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، برنو و بنیاد گیتس است که توانستند با اوکی آر (OKR) دنیا را متحول کنند. جان دوئر در این اثر نشان می‌دهد که سیستم «اهداف و دستاوردهای کلیدی (OKR)» چگونه به غول‌های تکنولوژی (از اینتل گرفته تا گوگل و توئیتر و …) کمک کرده است تا به رشدی سریع و پایدار دست یابند. او حرکت انقلابی پشت این رشدهای انفجاری را نشان می‌دهد. همچنین نشان می‌دهد که این سیستم چگونه می‌تواند به سایر شرکت‌ها هم کمک کند!
اوکی‌آر فرایندی ساده است که سازمان‌های مختلف را به جلو می‌راند. اوکی‌آر شفافیت زیادی به رهبران در یک سازمان می‌دهد. همچنین یک راه موثر برای تلاش کردن در اختیار می‌گذارد. (اوکی آر) مخفف اهداف و نتایج کلیدی (Objectives and Key Results) است. نوعی پروتکلِ هدف‌گذاری ِمشارکتی برای شرکت‌ها، تیم‌ها و افراد.
در این سیستم هدف‌گذاری، اهداف عینی (O – Objectives) بیانگر چیزهایی که است که قصد دستیابی به آنها را داریم و دستاوردهای کلیدی (KR – Key Results) هم مشخص‌کننده این است که چگونه می‌توانیم با اقداماتی مشخص و قابل اندازه‌گیری، و در یک زمان‌بندی مشخص، به آن اهداف برسیم. در این سیستم، اهداف همه افراد، از کارکنان عادی تا مدیرعامل، برای کل سازمان مشخص است.
در این کتاب با پدر اوکی آر، اندی گروو، معاون اول اجرایی شرکت اینتل آشنا می‌شوید، داستان شرکت اینتل را می‌خوانید و سازوکار اوکی آر و شرکت‌هایی که از این طریق به پیشرفت و قدرتمندی رسیدند را بیشتر می‌شناسید.

 

کتاب مهم ها را بسنجید اثر جان دوئر نشر نوین

کتاب مهم ها را بسنجید اثر جان دوئر نشر نوین

128,000 تومان
مشاهده جزئیات و خرید

 

۷- کتاب استارتاپ ۱۰۰ دلاری اثر کریس گیلبو

کتاب استارت آپ ۱۰۰ دلاری (The $100 Startup) اثری است از کریس گیلبو (Chris Guillebeau) که سرشار از ایده هایی نو و خلاقانه است که می تواند مورد استفاده تمامی افرادی که خواهان راه اندازی استارت آپ ها هستند قرار بگیرد و آن ها را در فرایند به ثمر رساندن ایده هایشان و دستیابی به ثروتی چشم گیر یاری کند. این کتاب با ارائه مجموعه ای از داستان های واقعی که از تجربیات کارآفرینان گوناگون نشات گرفته چگونگی عملکرد آن ها و پیشروی شان را به نمایش می گذارد و نشان می دهد که چگونه افرادی با کم ترین سرمایه به درآمدی بالا دست یافته اند. استارت آپ ۱۰۰ دلاری مهارت های مورد نیاز در این زمینه و راه پیشبرد اهداف را آموزش می دهد.
کتاب استارت آپ ۱۰۰ دلاری، روایت چگونه دل کندن از شغل فعلی‌تان و شروع کردن کسب و کار کوچک خودتان است. نویسنده، به تشریح راه‌های جدیدی پرداخته است که از طریق آن می‌توانید به گونه‌ای دیگر زندگی‌تان را تامین مالی کنید. او به خواننده های کتاب تاکید می‌کند که به دنبال شغلی بروند که واقعا دوستش دارند و به آن‌ها کمک می‌کند که آینده‌ای جدید برای خودشان بسازند.
کتاب استارت آپ ۱۰۰ دلاری، حاصل تحقیقات و مصاحبه‌های کریس گیلبو با کارآفرینانی است که کسب ‌و کار خود را با سرمایه‌ کوچک شروع کرده‌اند؛ کارآفرینانی که کسب و کار کوچک خود را با شعار «از کم شروع کن» شروع کرده و در زمانی کوتاه، توانسته‌اند با سودآوری، خود را از بند اشتغال‌های سنتی نجات دهند.

 

۸- کتاب معمای نوآوران: وقتی تکنولوژی‌های جدید باعث شکست شرکت‌های بزرگ می‌شوند نویسنده کریستنسن کلایتون

در کتاب معمای نوآوران (The Innovator’s Dilemma) فناوری‌های جدید چگونه باعث شکست شرکت‌های بزرگ می‌شوند(The Revolutionary Book That Will Change the Way You Do Business) کریستنسن، متخصص نوآوری استدلال می‌کند شرکت های جاافتاده می‌توانند همه کارها را درست انجام دهند و باز هم رهبری بازار خود را از دست بدهند و یا بدتر، به کلی ناپدید شوند. او در این کتاب نه تنها آنچه می گوید را اثبات می کند، بلکه به دیگران یاد می‌دهد که چگونه از سرنوشتی مشابه جلوگیری کنند.
کریستنسن (Clayton Christensen) با تمرکز بر”فناوری دگرگون‌ساز”، نشان می‌دهد که چرا بیشتر شرکت‌ها موج‌های جدید نوآوری را از دست می‌دهند. چه در زمینه الکترونیک و چه در یک خرده فروشی، یک شرکت موفق با محصولات جاافتاده، بازار را از دست خواهد داد و کنار خواهد رفت، مگر اینکه مدیران بدانند چه موقع شیوه‌های سنتی کسب‌وکار را رها کنند. کتاب معمای نوآوران با درس گرفتن از موفقیت‌ها و شکست‌های شرکت‌های پیشرو، مجموعه‌ای از قوانین را برای سرمایه‌گذاری در پدیده نوآوری‌های دگرگون‌ساز ارائه می‌دهد.

 

۹- کتاب نوآوران: چگونه افراد خلاق دنیا را تغییر می‌دهند اثر آدام گرنت

نوآوران یا نوآفرینی (Originals) کتابی است درباره اینکه چطور هر فردی می‌تواند مبتکر باشد. ابتکار و نوآوری چیزی نیست که مختص افراد جاه‌طلب یا استعدادهای منحصر به فرد یا خلق و خوی خاص باشد. همه چیز با زیر سوال بردن وضع موجود و سپس اقدام برای بهبود و تغییر آن، شروع می‌شود. این زیر سوال بردن و تغییر وضعیت، نه تنها جهان را به جای بهتری تبدیل می‌کند، بلکه زندگی پر معنا‌تر و فوق‌العاده‌ای به ما می‌بخشد.
نوآوران چه کسانی هستند؟ چه کاری انجام می‌دهند؟ آن‌ها چقدر با سایر مردم و جهان متفاوت هستند؟ اولا، نوآوران افرادی انطباق‌ناپذیر هستند. آن‌ها همیشه وضعیت جامعه را به چالش می‌کشند و می‌خواهند جهان را به جایی بهتر تبدیل کنند. علاوه بر این، نوآوران ریسک می‌کنند. آن‌ها سخت کار می‌کنند و تولیدکننده هستند. اغلب اوقات، نوآوران، شورشی نامیده می‌شوند.
نوآوران با استفاده از روشی دقیق و بسیار پر جزئیات به ما نشان می‌دهد که هر کسی می‌تواند مبتکر باشد. نویسنده، صادقانه زمان و تلاش زیادی صرف کرده تا تمام جنبه‌های داشتن ابتکار را توضیح دهد. بنابراین نوآوران کتابی است که همه باید بخوانند: مخصوصا کسانی که می‌خواهند بدانند مبتکر بودن واقعا به چه معناست و به چه چیزی نیاز دارد.
آدام گرانت (Adam M Grant)، جوان‌ترین استاد دانشگاه پنسیلوانیا و نویسنده کتاب‌های پرفروشی چون «نوآوران» و «بدهید و بدست آورید» است. او در دانشکده کسب‌وکار وارتون ۵ سال پیوسته به عنوان استاد برتر انتخاب شد و همواره به عنوان یکی از موثرترین افراد در دنیای کسب‌وکار شناخته می‌شود. آدام گرانت به عنوان یکی از ۲۵ نفر مبتکر در علم کسب‌وکار در دنیا معرفی شده است.

 

۱۰- کتاب استارت آپ تو یا شما نویسندگان بن کاسنوچا، رید هافمن

کتاب استارت آپ شما (The start-up of you) نوشته رید هافمن است. طبق یک تعریف ساده، استارت آپ به کسب و کاری گفته می شود که بخشی از آن مبتنی بر فناوری است. به همین دلیل همه استارت آپ ها به طریقی از وب، موبایل، اینترنت و دیگر تکنولوژی های جدید استفاده می کنند تا رشد بالایی داشته باشند و کاربران زیادی پیدا کنند. استارت آپ جدیدترین و محبوب ترین رویکرد کارآفرینی است.
اما حضور در فضای کسب و کارهای استارت آپی به صورت جوگیرانه و شتابزده جز شکست و ناکامی فرجامی ندارد. معیارهای شغلی در استارت آپ با استانداردهای معمول در مشاغل عادی از زمین تا آسمان فرق دارد. این شرکت های نوپا به گونه ای جدید از مدیریت نیاز دارند که به صورت خاص مستلزم صبر و تحمل فراوان بوده و اگر در این راه ثابت قدم باشید، سرانجام به موقعیتی مناسب راه پیدا می کنید. اگر نمی دانید از کجا شروع کنید پیشنهاد می کنیم کتاب استارت آپ شما که یک نقشه راه به شما ارایه می دهد را مطالعه کنید.
شما یک کارآفرین چشم به جهان گشودید. اما این بدان معنا نیست که به دنیا آمدید تا شرکت و یا کارگاهی تاسیس کنید. زیرا تنها معدودی از افراد برای پایه گذاری یک شرکت و آغاز کسب و کاری تازه آمادگی دارند. به بیانی دیگر پایه گذاری یک حرفه مستقل و مشخص قبل از هر چیز چارچوب ذهنی خاص، اشتیاق سوزان و اعتماد به نفس فراوان می طلبد که همه از آن برخوردار نیستند؛ با وجود این همه ما از قابلیت آفرینندگی و زایندگی بهره مندیم. در واقع شور و انگیزه برای آفرینش کارهای نوظهور و ابتکاری در DNA و یا آرایش ژنتیکی مان مستقر و در یکایک یاخته های تن مان جاری است. بر این اساس ما در باطن از بهترین کیفیات و ممیزات برای نوآوری بهره مندیم…

 

کتاب استارت آپ شما اثر رید هافمن نشر هامون

کتاب استارت آپ شما اثر رید هافمن نشر هامون

190,000 70,000 تومان
مشاهده جزئیات و خرید

 

۱۱- کتاب چهار گام برای ظهور استراتژی های موفق در راستای موفقیت محصول اثر استیون گری بلنک

چهار گام برای ظهور استراتژی‌های موفق در راستای موفقیت محصول (The four steps to the epiphany : successful strategies for products that win) بابیان شکست‌ها و موفقیت‌های شرکت‌ها و کسب‌وکارهای آمریکائی در دهه اخیر می‌کوشد تا اثربخش‌ترین راهبردهای موفقیت‌آمیز (تضمین‌کننده موفقیت) تجربه‌شده را برای تأسیس، هدایت، استقرار و تثبیت کسب‌وکارهای نو پا را به ماجراجویان این میدان پرآشوب معرفی نموده و نقشه راهی برای آنان ترسیم کند.
دانش مدیریت امروز اصول و قواعد سازمان‌های کلاسیک و سنتی و حتی راز و رمزهای سازمان‌های یادگیرنده را پشت سر گذارده و در نیمه‌راه عبور از سازمان‌های دانش‌بنیان و مجازی است. کارآفرینان کسب‌وکارهای نوپا بایستی با نگاهی ۳۶۰ درجه و فراگیر پا در این بازار پرآشوب بگذارند.
از منظر مدیریت دانش‌بنیان، برنامه راهبردی چنین ماجراجویانی باید حداقل شامل ۷ راهبرد و رویکرد دانشی شامل دانش مشتری شناسی، دانش فرایندهای کسب‌وکار، دانش محصول/ خدمات، دانش مدیریت استعدادها و ارتباطات، دانش سنجش و نهادینه‌سازی دانش کسب‌وکارهای نوپا، دانش خودارزیابی و بازنگری دانش کسب‌وکار و دانش درس‌آموزی و تجربه‌اندوزی از موفقیت‌ها و شکست‌های سازمان‌های رقیب باشد.
گام چهارم چگونگی رسیدن محصول نهایی به دست مشتری و کانال توزیع احتمالی را بررسی می کند. در این مرحله شرکت ها شروع به تفکر در این مورد می کنند که رقبا چه کسانی هستند و وجه تمایز آن ها چیست. اولین نمودار جایگاه یابی خود را ترسیم می کنند و از آن برای توضیح در مورد شرکت و ارزش آن به سرمایه گذاران مخاطره پذیر استفاده می کنند.

 

۱۲- کتاب راهنمای کارآفرینان: هدایت گام به گام برای ساختن شرکتی موفق/ مولفین استیو بلنک، باب دورف

راهنمای کارآفرینان: هدایت گام به گام برای ساختن شرکتی موفق (The startup owner’s manual: the step-by-step guide for building a great company) کتابی جامع و گام به گام برای راه اندازی صحیح یک کسب و کار نوپا است. این کتاب با تأکید بر آموزه های “توسعه مشتری” کارآفرینان را از دفتر کارشان به میان مشتریان می برد تا محصولاتی را بسازند که خواهان فراوان دارد.
ظهور شرکتهای نوپا در زمینه فناوری های نوین و به ویژه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات پارادیم در عرصه کسب و کار در سطح جهانی مطرح کرده است و دامنه اثرگذاری آن در اقتصاد ملی و توسعه اقتصادهای پیشرفته دنیا روز به روز در حال گسترش می باشد. این پدیده نوین فضای متعارف و مرسوم حاکم بر کسب و کار را نیز دستخوش تحول نموده و یک زیست بوم جدیدی از کارآفرینی را به نمایش گذاشته است.
مهم ترین وجه تمایز شرکتهای نوپا با الگوهای قبلی کسب و کار، اشتیاق ملموس نخبگان دانشگاهی، دانشجویان و جوانان خلاق و دارای روحیه نواوری است که در یک فضای رقابتی، ایده خلاقانه خود را به طور مستمر و با سرعت و دقت بالا به قضاوت متخصصان گذاشته و در کمترین زمان ممکن آن ها را تبدیل به کسب و کارهای سودآور می کنند.
این پدیده در کشور ما نیز در حال گسترش بوده و امروزه شاهد تکاپو و اجرای طرحها، برنامه ها و رویدادهای متنوع کارآفرینی در دانشگاههای کشور هستیم. از دل این رویدادها، ایده های مختلفی توسط دانشجویان خلاق و نوآور ارائه می شود که در یک ساختار شبکه ای حمایتی به سمت کسب و کارهای دانش بنیان و نوپا هدایت می شوند آن چیزی که در کسب و کارهای نوپا بیشتر روی آنها تأکید شده است توجه به مدل کسب و کار و بازار و مشتری است. این مؤلفه ها به ویژه، تعیین بازار هدف سهم زیادی در موفقیت کسب و کارها دارد و نقطه کانونی کارآفرینان نیز محسوب میشود.

 

۱۳- کتاب انقلاب کارآفرینی اثر دنیل پریستلی

کتاب انقلاب کار‌آفرینی (Entrepreneur revolution) نوشته‌ دنیل پریستلی (Daniel Priestley) به صاحبان مشاغل کمک می‌کند تا تشخیص دهند در چه زمینه‌هایی متخصص هستند، توانمندی‌های زیادی دارند و خودشان به تنهایی فرصت دارند که روی جهان اثر بگذارند تا بهترین توانمندی‌های خود را در زمان راه‌اندازی کسب‌ و کار به معرض نمایش قرار دهند.
او با هدف انگیزه دادن به صاحبان کسب و کارهای کوچک در این کتاب با زبانی بسیار ساده و موثر به شما کمک می‌کند تا در ایجاد یک کسب و کار بزرگ به شیوه کنترل‌ شده و منسجم، توجه خود را معطوف نمایید. کتاب حاضر به جسورترین، قابل‌ اعتماد‌ترین، خلاق‌ترین، رو‌ به‌ توسعه‌ترین و پویا‌ترین افرادی که به عنوان کارآفرینان جهان هستند، اختصاص یافته و به کسانی پرداخته است که اهداف روز خود را مشخص کرده و اولین کسب و کار خود را ثبت نموده‌اند.
در کتاب انقلاب کار‌آفرینی، با طرز فکری انقلابی در دنیای کارآفرینی آشنا خواهید شد و شیوه‌های اندیشیدن، شبکه‌سازی و برنامه‌ریزی تجاری را خواهید آموخت. پریستلی به شما نشان خواهد داد چطور باید «انقلاب کارآفرینی» را با آغوشی باز بپذیرید و در عصر نوین رشد کنید. او در مقام کسی که خودش کارآفرینی موفق بوده و این روزها پاداش بهره‌گیری از امتیازهای عصر جدید را برداشت می‌کند، در این کتاب ذهینت شما را درباره دنیای کسب و کار دگرگون خواهد کرد و به شما می‌گوید که چگونه باید سبک زندگی خود را با شرایط جدید بازار سازگار کنید.

 

۱۴- کتاب راه اندازی و رشد اثر براد فلد و جیسون مندلسون

برد فلد و جیسون مندلسون دو تن از فعالان حوزه شرکت‌های سرمایه‌گذاری جسورانه در سیلیکون ولی هستند که کتابی از نوشته‌ها و مقالات‌شان اقتباس و منتشر کرده‌اند. به نام (Venture Deals) . که به طور خیلی عالی سعی کرده است تا حوزه سرمایه‌گذاری جسورانه را فرموله کند و برای فضای سلیقه‌ای آن علم و چارچوب تبیین کند. از این که منافع هر کدام از طرفین معامله یعنی سرمایه‌گذار و تیم کارآفرین چه هست ؟ چگونه باید با هم به مذاکره کنند ؟ متن توافق‌نامه سهامداری چه باشد ؟ و مواردی از این دست.
برد فلد (زاده ۱ دسامبر ۱۹۶۵) یک کارآفرین، نویسنده، وبلاگ‌نویس و همچنین سرمایه‌گذار مخاطره‌پذیر در شرکت Foundry Group در شهر بولدر، واقع در ایالت کلرادو آمریکاست. او این شرکت را همراه با شرکایش سث لوین، رایان مک‌اینتایر و جیسون مندلسون بنیان‌گذاری کرد.
فلد از اوایل دهه ۱۹۹۰ ابتدا به عنوان سرمایه‌گذار فرشته و سپس به عنوان سرمایه‌گذار نهادی شروع به سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های فناوری کرد. او جزو اولین سرمایه‌گذاران شرکت Harmonix, Zynga, MakerBot و Fitbit بود.

 

۱۵- تسلط بر سرمایه گذاری خطرپذیر اثر اسکات کوپر

در کتاب سرمایه گذاری خطرپذیر: رازهای جاده‌ی سندهیل (VC: Secrets of Sand Hill Road) با مفاهیم پایه و اساسی دنیای سرمایه گذاری و پیچیدگی‌های آن آشنا می‌شوید. از جمله نکات مثبتی که درباره این کتاب می‌توان اشاره کرد، تشریح اصول و قواعد سرمایه‌گذاری با توجه به آمار و وضعیت شرکت‌ها و استارتاپ‌های بزرگ و موفق در جهان است.
اسکات کوپر (Scott Kupor) برای تمامی اصطلاحات تخصصی حوزه اقتصاد که در کتابش به کار برده تعریفی جامع و قابل فهم ارائه کرده که این ویژگی به روان شدن متن می‌افزاید. اصطلاحاتی همچون سرمایه پرخطر یا VC که مخفف Venture capital است و یکی از واژه‌های بنیادین این اثر به حساب می‌آید؛ در توضیح این مفهوم نویسنده چنین می‌گوید: « VC به هر شکلی از سرمایه‌گذاری در کسب‌وکاری که شاید گزینه مناسبی برای تأمین مالی سنتی از سوی بانک نباشد، تلقی نمی‌شود؛ بلکه نوع به خصوصی از تأمین مالی با فروش سهام است که سرمایه‌گذاران علاقه دارند برای مدتی طولانی‌ ادامه پیدا کند».

 

۱۶- کتاب خلق مدل کسب و کار اثر الکساندر استروالدر و ایو پیگنیور

کتاب خلق مدل کسب و کار (Business Model Generation) ابزاری را در دست شما می گذارد تا از آن طریق بتوانید با استفاده از رویکردی نوین در مدیریت به نام «رویکرد طراحی» با ترسیم و طراحی مدل کسب ‏و کار به خلقی نوآورانه دست بزنید و سازمان خود را متحول نمایید.
مدل کسب و کار مفهوم مهمی است که در موفقیت مؤسسات اقتصادی تأثیر تعیین کننده ای دارد. همراه با تولد هر سازمانی، مدل کسب‏ و کار آن کسب و کار نیز متولد می شود. استراتژیست ها باید بدانند که مدل کسب ‏و کار یک سازمان چیست تا بتوانند چالش سازمان در تعامل با محیط را درک کرده و برای گذر از آن استراتژی مناسب را فرموله نمایند. افراد کارآفرین باید خود را به ابزار ترسیم و طراحی مدل کسب‏ و کار مجهز نمایند تا بتوانند تراوشات ذهنی خود را در قالبی درآمدزا قرار دهند تا بتوانند سرمایه گذاران را قانع نمایند و نوآوری های خود را به سرانجام برسانند. در صورتی که نوآوری های فناورانه، پروژه های ارائه محصول جدید به بازارهای فعلی و نیز ارائه محصولات فعلی به بازارهای جدید با طراحی مدل کسب‏ و کار مناسب همراه نشوند، همگی به شکست خواهند انجامید.

 

کتاب خلق مدل کسب و کار اثر الکساندر استروالدر و ایو پیگنیور انتشارات آریاناقلم

کتاب خلق مدل کسب و کار اثر الکساندر استروالدر و ایو پیگنیور انتشارات آریاناقلم

248,000 تومان
مشاهده جزئیات و خرید

 

👉امتیاز بده.