اریک اریکسون و آثار او

اریک هومبرگر اریکسون‌ (Erik Homburger Erikson) یا  اریک اچ اریکسون، روان‌شناسی آمریکایی آلمانی‌الاصل در سال ۱۹۰۲ در فرانکفورت متولد شد. مادرش به تنهایی از او مراقبت می‌کرد تا اینکه با پزشک اطفال اریک یعنی تئودور هومبِرگِر ازدواج کرد. سپس خانواده به کارلسروئِه واقع در جنوب آلمان نقل مکان کردند و در آنجا سه خواهر اریک متولد شدند.

او بعد از پایان تحصیلات متوسطه و قبل از ثبت نام در دانشگاه در رشته هنر، به مدت یک سال به سرتاسر اروپا سفر کرد. زمانی که در وین مشغول تدریس هنر بود با همسرش جون سِرسون آشنا شد که یک عمر با او همکاری می‌کرد. در سال ۱۹۲۷ در موسسه روانکاوی وین تحصیل در زمینه روانکاوی را شروع کرد و در زمینه روانشناسی کودک تخصص گرفت. او در این موسسه از آموزش‌های آنا فروید نیز بهره‌مند شد.

در سال ۱۹۳۳ اریک به ایالات متحده مهاجرت کرد و نام فامیلی خود را به اریکسون تغییر داد. او به مدت سه سال در دانشکده پزشکی هاروارد تدریس کرد و همچنین اولین تحلیل‌گر کودک در بوستون شد. اریکسون در هاروارد شدیداً تحت تاثیر دوستی‌اش با روث بِنِدیکت، گرِگوری بِیتسون و مارگارت مید که هر سه انسان‌شناس بودند قرار داشت.

اریکسون در دانشگاه ییل، بنیاد مِنینگِر، مرکز مطالعات پیشرفته در زمینه علوم رفتاری در پائلو آلتو واقع در ایالت کالیفرنیا و بیمارستان ماونت زایون در سانفرانسیسکو مقام‌هایی داشته است. مطالعات مشهور اریکسون روی بومیان قبیله لاکوتا و یوروک موقعی صورت ‌گرفت که او در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی کار می‌کرد. او بعد از ترک دانشگاه برکلی و قبل از بازگشتن به هاروارد به مدت چندین سال به صورت خصوصی کار می‌کرد.

کتاب مهم اریکسون جامعه و طفولیت نام دارد که در سال ۱۹۵۰ منتشر شد. دیگر آثار او عبارتنداز: هویت: جوانی و بحران، حقیقت گاندی و تکمیل شدن چرخه زندگی. اریکسون در سال ۱۹۹۴ از دنیا رفت.


👉امتیاز بده.