آشنایی با اسپنسر جانسون و آثار او

 

پاتریک اسپنسر جانسون (Spencer Johnson) پزشک و نویسنده آمریکایی بود که عمدتاً به دلیل کتاب‌های روانشناسانه اش که در زمینه‌هایی همچون شیوهٔ زندگی هستند (مانند:چه کسی پنیر مرا جابه‌جا کرد) شهرت دارد. از جانسون در یو اس ای تودی با عنوان ” پادشاه تمثیل ” نام برده شده چرا که او موضوعات پیچیده را دریافت کرده و پاسخ‌های ساده و کارا ارائه می‌دهد.

او در بیست و چهار نوامبر به سال ۱۹۳۸در وترتاون شهری در ایالت داکوتای جنوبی کشور ایالات متحده آمریکا، یکی ازمحبوبترین و بزرگترین نویسنده های جهان در حوزه‌ روانشناسی و پزشکی متولد شد.

او در سال ۱۹۵۷ از دبیرستان نوتردام واقع در شرمن‌اوکس کالیفرنیا فارغ التحصیل شد و از دانشگاهی در جنوب کالیفرنیا در سال ۱۹۶۳ موفق به دریافت مدرک فوق لیسانس هنر شد. اما مقام M.D (یک درجه دانشگاهی دکتری برای پزشکان) خود را از رویال کالج در ابرلند دریافت نمود. وی برای گذراندن دوره کارآموزی خویش مدتی در مایو کلینیک و مدرسه هاروارد مدیکال دستار پزشک بود.

وی در طول فعالیت حرفه‌ای خود در سمت‌های مختلفی از جمله مدیر پزشکی شرکت مدترونیک (مخترع ضربان‌ساز قلب)، مشاور دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و محقق پزشکی در موسسه مطالعات میان‌رشته‌ای ایفای نقش کرده است.

او مدتی در هاوایی و پس از آن در نیو همشیر انگلستان زندگی کرد و در آخر در سوم جولای ۲۰۱۷ در سن ۷۸ سالگی و در شهر سن دیگو از دنیا رفت.

او نویسنده کتاب‌های تغییر شیوه زندگی است که کتاب‌هایش به بیش از ۴۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده است.

داستان‌ها و حکایت‌هایی که تاکنون نقل کرده‌ است توانسته، شغل و زندگی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را تغییر دهد. دکتر اسپنسر جانسون معمولا کتاب‌هایش را داستان وار می‌نویسد و همین لحن تمثیلی و داستانی او، مخاطبان بسیاری را به سمت خود جلب کرده و او را از سایر سخنرانان و نویسندگان کتاب‌های انگیزشی و روانشناسی متمایز می‌سازد.

 

 

کتاب چه کسی پنیر مرا جابجا کرد

کتاب چه کسی پنیر مرا جابجا کرد؟ داستانی زیبا به قلم دکتر اسپنسر جانسون است؛ این اثر پرفروش، داستان زندگی انسان‌ها را در قالب یک قصه بیان می‌کند. پنیری که شخصیت‌های کتاب در جستجوی آن هستند، اهداف زندگی‌ست؛ سوال این است: چگونه می‌توان پنیرهای بیشتری به دست آورد؟

فرقی نمی‌کند کودکی پنج ساله باشیم، یا انسانی بالغ. همه‌ی ما در برابر قصه به یک اندازه تاثیرپذیریم. به همین دلیل است که انسان‌های هوشمند، همیشه از داستان‌‌ها و حکایت‌ها برای آموزش مفاهیم مهم استفاده می‌کنند؛ دکتر اسپنسر جانسون (Spencer Johnson) یکی از همین انسان‌های زیرک است. او در کتاب چه کسی پنیر مرا جابجا کرد؟ (Who Moved My Cheese) برخی از عمیق‌ترین آموزه‌ها را در قالب یک قصه‌ی شیرین و خواندنی بیان کرده است.

اسپنسر جانسون در کتاب چه کسی پنیر مرا جابجا کرد؟ مانند سایر کتاب‌های خود، داستانی تمثیلی را برای چگونگی مواجه شدن با تغییری سخت و دشوار در زندگی روایت می‌کند. او از شخصیت‌های نمادین داستان استفاده کرده است تا به خواننده نشان دهد که چگونه موقعیت در حال تغییر را جدی بگیرد اما مسئله را برای خود سخت نکند.

دکتر جانسون در این کتاب، به زیبایی نشان می‌دهد که چگونه تغییراتی بزرگ در زندگی، بی آن‌که آدم انتظارش را داشته باشد، از راه می‌رسند و بسیاری ازبرنامه‌ها و نقشه‌های قبلی را به باد می‌دهند. او با قصه‌ی موش‌ها و آدم‌هایش، یادمان می‌دهد که چگونه باید در برابر این تغییرات منعطف باشیم و خودمان را برای هر شرایطی آماده کنیم.

 

 


کتاب قله‌ها و دره‌ها

کتاب قله‌ها و دره‌ها نوشته اسپنسر جانسون به شما کمک می‌کند تا با استفاده از تکنیک‌ها و راهکار‌هایی کاربردی زندگی کاری و شخصی‌تان را در جهتی مثبت متحول کنید.

اسپنسر جانسون معتقد است که هر یک از ما شرایط متفاوتی را در زندگی تجربه می‌کنیم؛ شرایطی که گاه مطلوب و ایده‌آل و گاه تلخ و رنج دهنده هستند. همه مشتاقیم شرایط خوب بیشتری تجربه کنیم و تا جایی که امکان آن وجود دارد از شرایط بد و نامطلوب می‌گریزیم و دوستشان نداریم.

کتاب قله‌ها و دره‌ها (Peaks and Valleys) درباره‌ همین لحظات و تجربه‌های خوب و بد است. تجربه‌های تلخی که به دره تعبیر می‌شوند و تجربه‌های شیرینی که قله‌اند. این کتاب به شما یاد می‌دهد که چطور با این قله‌ها و دره‌ها رو به رو شوید و چطور بعدا، دره‌های کمتر و قله‌های بیشتری را تجربه کنید.

 

 

 


کتاب فروشنده یک دقیقه ای

اسپنسر جانسون در کتاب فروشنده یک دقیقه‌ای، تکنیک‌هایی کاربردی و مفید جهت کسب سریع‌ترین و آسان‌ترین راه برای رسیدن به فروش بیشتر را به شما ارائه می‌دهد.

کتاب فروشنده یک دقیقه‌ای (The One Minute Sales Person) ، دربردارنده‌ی شیوه‌ها، تکنیک‌ها و استراتژی‌های خاصی است که هر فردی می‌تواند برای بهبود فوق‌العاده عملکرد خود در فروش از آن‌ها استفاده کند. مضمون اصلی این کتاب بر مبنای این جمله است: هنگامی که خریدار راضی‌ست بقیه افراد نیز راضی هستند، شیوه‌های یک دقیقه‌ای این کتاب نیز براساس این اعتقاد شکل گرفته‌ است.

 

 

 


کتاب مدیر یک دقیقه ای – اسپنسر جانسون، اثر کنت بلانچارد

کن بلانچارد و اسپنسر جانسون در کتاب مدیر یک دقیقه‌ای: افزایش اثربخشی به وسیله‌ رهبری، شما را با نکات ارزشمندی از یافته‌های خود در زمینۀ علوم‌ پزشکی و علوم رفتاری آشنا و روشن می‌کنند که انسان‌ها چگونه می‌توانند به «بهترین» وجه با هم کار کنند.

منظور از کلمۀ «بهترین» این است که، افراد چگونه با کمک یکدیگر به نتایجی ارزشمند و مفید دست می‌یابند و نسبت به خود و افرادی که با آن‌ها کار می‌کنند و نیز نسبت به سازمان‌شان احساس خوبی پیدا می‌کنند.

نویسندگان در کتاب مدیر یک دقیقه‌ای: افزایش اثربخشی به وسیله‌ رهبری (The one minute manager increasing effectivens through situational leadership) در تلاش هستند با ارائه‌ راهکارهایی به مدیران و سرپرستان، آن‌ها را در چالش‌های کاری مجموعه‌ خود، یاری کنند.

 

 

 


کتاب معلم یک دقیقه ای

نویسنده برجستۀ حوزۀ موفقیت اسپنسر جانسون در کتاب معلم یک دقیقه‌ای، با ارائه روش‌های جدید به شما کمک می‌کند تا خودآموزی را به دیگران بیاموزید و مهارت‌هایتان در امر یادگیری و آموزش را تقویت کنید و از این طریق در زندگی حرفه‌ای خود به موفقیت دست یابید.

کتاب معلم یک دقیقه‌ای (The One Minute Teacher) لبریز از راهکارهای کوچک و بزرگ برای معلمان تازه‌کار و باتجربه است تا تأثیرگذاری بیشتری بر روی دانش‌آموزان داشته باشند. در کتاب صوتی پیش رو به معلمان یاد داده می‌شود که چطور با حداقل فشار کاری به تماشای پیشرفت و ترقی شاگردان‌شان بنشینند. در حقیقت به شما می‌گوید که چطور به جای دادن یک ماهی به فردی گرسنه، به او ماهیگیری را آموزش بدهید.

 

 

 


 

 

 

کتاب پدر یک دقیقه‌ای

کتاب پدر یک دقیقه‌ای به قلم نویسنده‌ی مطرح اسپنسر جانسون برای تمامی پدران نوشته شده است، به خصوص پدرانی که به فرزندان خود بی‌توجه بوده‌اند و اکنون قصد دارند این موضوع را جبران کنند و وظایف خود را انجام دهند. با راهکارهایی که جانسون ارائه می‌دهد شما می‌آموزید چگونه فرزندانی شاد، سالم و سرزنده تربیت کنید.

پدرها زمان زیادی را برای تأمین مخارج خانواده در بیرون از منزل می‌گذرانند و به همین دلیل ممکن است وقت کمتری در کنار فرزندان خود باشند. فقدان توجه از سوی پدر به هر دلیلی که باشد در کودکان عقده‌های بسیاری را به وجود می‌آورد و هدف کتاب پدر یک دقیقه‌ای (The One Minute Father) نیز رفع این مشکل است.

 

 

 


 

 

 

کتاب مادر یک دقیقه‌ای

کتاب مادر یک دقیقه‌ای نوشته اسپنسر جانسون است. این کتاب سریع‌ترین روش برای کمک به فرزندانتان برای اینکه یاد بگیرند خودشان را دوست داشته باشند و بخواهند درست رفتار کنند را به مادران یاد می دهد.

نماد عنوان کتاب مادر یک دقیقه‌ای (The one minute mother) – علامت یک دقیقه در ساعت‌های دیجیتال امروزی – قصد دارد به هر کدام از شما یادآوری کند که یک دقیقه زندگی روزانه‌تان را کنار بگذارید و در هر فرصتی به چهرۀ فرزندان‌تان نگاه کنید.

نویسنده‌ی پرفروش، اسپنسر جانسون، رازهای یک دقیقه‌ای مشهور خود را با دنیا در میان می‌گذارد. سه تکنیک ساده که درکشان هم بسیار آسان است، اما نتایج بزرگی دارند. وقتی از چیزی که در داستان می ‌آموزید استفاده می‌کنید، متوجه می‌شوید که:

چطور فرد موثر و منضبطی باشید.

چطور به وقتی به فرزندان خود کمک می‌کنید تا توانایی‌های خود را بشناسند، از توانایی‌های خود هم آگاه شوید.

چطور با کمک به فرزندانتان برای رسیدن به اعتمادبه‌نفس، احساس مسئولیت را هم در وجود آنان بیدار کنید.

چطور بیشتر از حضور در خانواده لذت ببرید.

با استفاده از این کتاب، که نوشته‌ی فردی است که تلاش می‌کند به مردم برای به دست آوردن سلامتی از طریق ارتباط بهتر کمک کند، مادران می‌توانند با اعتمادبه‌نفس بیشتری به امور فرزندانشان رسیدگی کنند و روزبه‌روز رابطه‌ی مادر-فرزندی خود را تحکیم کنند.

شما قطعا از تجربه خود می‌دانید که مادر خوب بودن، بیشتر از یک دقیقه طول می‌کشد.

با این حال، راه‌هایی برای برقراری ارتباط با فرزندانتان در یک دقیقه وجود دارد، که به سرعت به آنها کمک می‌کند یاد بگیرند چطور خودشان را دوست داشته باشند و بخواهند درست رفتار کنند.

بعد از انجام سه روش برقراری ارتباط، خودتان قضاوت کنید. ببینید چطور رفتار فرزندانتان بهبود پیدا می‌کند. و از فرزندانتان بپرسید چقدر درباره خودشان احساس خوبی دارند.
بخشی از کتاب مادر یک دقیقه‌ای:

زن جوان روز بعد به محل سکونت مادر یک دقیقه‌ای رفت. او در میان خیابان درخت‌کاری شده قدم می‌زد و از صبح زیبای شنبه لذت می‌برد. او تحت تأثیر تمیزی آن منطقه و برخوردهای محترمانه و دوستانۀ افرادی که از کنارشان رد می‌شد قرار گرفت. این باعث شد اعتمادبه‌نفسش برای انجام کاری که برایش آمده بود، بیشتر شود. روبه‌روی یک خانه ایستاد و تردید کرد. بعد جلو رفت و در زد. مردی در را باز کرد و جواب داد: «چه کاری می‌توانم برایتان انجام بدهم؟»

زن جوان خودش را معرفی کرد و گفت: ممکن است راجع به موضوعی با هم صحبت کنیم؟ من در انتظار فرزند اولم هستم و سعی می‌کنم بیشتر یاد بگیرم چطور یک مادر خوب و نمونه باشم. من قبلاً با خانمی که چند خانه با شما فاصله دارد صحبت کردم. خانمی که مادر یک دقیقه‌ای صدایش می‌زنند و با دخترانش پاتریشیا و سوزانا هم صحبت کردم. امیدوار بودم شما بتوانید کمک کنید چیزی را که دنبالش هستم بفهمم.

-حتماً. اگر بتوانم کمک می‌کنم. او خودش را استیون هری معرفی کرد و گفت: «مایلید چه چیزی را بدانید؟» مستقیم می‌روم سر اصل مطلب.

-دوست دارم بدانم روش‌هایش مؤثر هستند یا نه. منظورم این است که ممکن است شما یا یکی از همسایه‌ها بدانید که فرزندان این خانم چطور بزرگ شدند؟

-خب من با آن‌ها بزرگ شدم و آن‌ها را خیلی خوب می‌شناسم اما متأسفانه نمی‌توانم چیز زیادی دربارۀ روش‌های تربیتی مادرشان به شما بگویم. چون چیز زیادی درباره‌اش نمی‌دانم.

-رفتار بچه‌ها چطور بود؟

-خب آن‌ها خیلی سرزنده بودند.

او طوری صحبت می‌کرد که انگار داشت بخشی از دوران کودکی‌اش را دوباره زندگی می‌کرد. تقریباً داشت با خودش حرف می‌زد.

 

کتاب‌های اسپنسر جانسون

  • کتاب چه کسی پنیر مرا جا به جا کرد
  • کتاب فروشنده یک دقیقه ای
  • کتاب هدیه (زمان حال)
  • کتاب مدیر یک دقیقه ای
  • یک دقیقه برای خودتان
  • مادر یک دقیقه ای
  • پدر یک دقیقه ای
  • معلم یک دقیقه ای
  • گفتگوی یک دقیقه ای
  • قله‌ها و دره‌ها
  • بیرون از هزارتو
  • راهنمای تصمیم گیری بهتر
👉امتیاز بده.