الیف شافاک یا الف شفق و آثار او

الیف شافاک یا الف شفق (Elif Şafak) تلفظ ترکی: [eˈlif ʃaˈfak]؛ زادهٔ ۲۵ اکتبر ۱۹۷۱، در شهر استراسبورگ فرانسه به دنیا آمد. نام اصلی‌اش «الیف بیلگین» است و با نام هنری «الیف شفق» شناخته شده است.

والدینش در کودکی‌اش از یکدیگر جدا شدند و پس از آن «الیف» همراه مادرش که یک دیپلمات بود زندگی کرد. او در شهرهای مختلف بوستون، میشیگان، آریزونا، استانبول و لندن زندگی کرده است و با فرهنگ‌های مختلف آشنا است. او طی این سفرها به زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی و عربی تسلط پیدا کرد.

«الیف شافاک» نوجوانی‌اش را در مادرید و عمان گذراند و پس از آن به ترکیه بازگشت. او از دانشگاه فنی خاورمیانه در آنکارا لیسانس روابط بین‌الملل و فوق لیسانس مطالعات زنان و دکتری علوم سیاسی گرفت.

شافاک در هنگام تحصیل در دوره فوق‌لیسانس، اولین کتاب داستانش را در سال ۱۹۹۴ و دومین رمان خود را در سال ۱۹۹۷ منتشر کرد. پس از اتمام دوره دکترا به استانبول رفت و آینه‌های شهر را نوشت. شافاک در سال‌های ۲۰۰۴–۲۰۰۳ با درجهٔ استادیاری در دانشگاه میشیگان و بعد در بخش مطالعات خاور نزدیک دانشگاه آریزونا مشغول به کار شد و از ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ نیز ستون‌نویس روزنامهٔ زمان بود.

«شافاک» در سال ۱۹۹۸ با رمان «پنهان» برنده جایزه «رومی»، که به بهترین اثر ادبیات عرفانی ترکیه تعلق می‌گیرد، شد. او نشان شوالیه را که از مدال‌های فرهنگی کشور فرانسه است دریافت کرده و بارها به فهرست نهایی و اولیه جوایز جهانی از جمله جایزه ادبیات داستانی زنان «اورنج» (بیلیز)، جایزه دستاوردهای زنان آسیایی، جایزه مهم «ایمپک دوبلین»، ادبیات داستانی مستقل بریتانیا، جایزه بین‌المللی روزنامه‌نگاری و … راه پیدا کرده‌است.

«الیف شافاک» به تأثیر از سفرهای متعددش و علم گسترده‌اش آثاری را نوشته است که به بیش از سی زبان دنیا ترجمه ‌شده‌اند. او پرمخاطب‌ترین نویسنده‌ زن ترکیه است و کتاب‌هایش جزو فهرست پرفروش‌های ایران نیز قرار دارد. او داستان‌هایش را با حسی از چند فرهنگ و چند زبان می‌نویسد و سنت‌های شرق و غرب را در هم می آمیزد. تناقض‌های فرهنگی را نشان می‌دهد و تأثیر آن بر زندگی جوانان بخصوص زنان را به تصویر می‌کشد.

او ۱۰ رمان به انگلیسی و فرانسوی و ترکی منتشر کرده‌است که برخی از آنها هم به فارسی ترجمه شده‌است.

رمان عاشقانه سه دختر حوا

کتاب سه دختر حوا با نام اصلی Three Daughters of Eve که در سال ۲۰۱۶ نوشته شده داستان سه زن با نام‌های پری، مونا و شیرین است که هر یک در شرایط متفاوت از هم زندگی می‌کنند؛ شیرین ایرانی، پری ترک و مونا آمریکایی. سه شخصیت زن از سه کشور مختلف به صورت اتفاقی در دانشگاه آکسفورد کنار هم قرار می‌گیرند و با یکدیگر آشنا می‌شوند. داستان از زبان پری نگاشته شده است، وقتی او ۳۵ ساله است و در یک مهمانی در استانبول است به یاد خاطره‌ای می‌افتد و به عقب و زمان دانشجویی‌اش برمی‌گردد و خاطراتش را بازگو می‌کند.

کتاب سه دختر حوا به واکاوی جنبه‌های مختلف روان‌شناختی و جامعه‌شناختی زندگی این سه دختر می‌پردازد. نویسنده قصۀ آن‌ها را در استانبول و آکسفورد پیش می‌برد و با این که زمان آن از عصر تا نیمه‌شب یک میهمانی در شهر استانبول اتفاق می‌افتد، اما رفت و برگشت‌های مکرر بین گذشته و حال، ماجرا را بسط داده و توضیحات تکمیلی در خصوص وقایع و شخصیت‌ها به شما ارائه می‌دهد که طیفی از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۶ میلادی را دربرمی‌گیرد.

الیف شافاک (Elif Shafak) برخلاف رمان معروف و پرفروشش به نام «ملت عشق» که روایتی تاریخی دارد، این رمان را در زمان حال روایت می‌کند و داستان درخواست زنان برای یافتن هویت، عشق و استقلال در زندگی واقعی را به رشته تحریر درآورده است.


[aff-link link=”https://snappshop.ir/product/snp-1279129583/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B3%D9%87-%D8%AF%D8%AE%D8%AA%D8%B1-%D8%AD%D9%88%D8%A7-%D8%A7%D8%AB%D8%B1-%D8%A7%D9%84%DB%8C%D9%81-%D8%B4%D8%A7%D9%81%D8%A7%DA%A9-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A2%D8%AA%DB%8C%D8%B3%D8%A7″ text=”خرید از اسنپ شاپ”]

رمان ملت عشق یا چهل قانون عشق

رمان عاشقانه ملت عشق که نام اصلی آن The Forty Rules of Love (چهل قاعده عشق) است در مدت زمان کوتاهی تبدیل به یکی از مشهورترین رمان‌های عاشقانه عصر ما شده است. الیف شافاک نویسنده ترک توانسته با روایت موازی دو داستان سفری از غرب به دل شرق و فرهنگ صوفیانه آن بزند و قصه‌ پر کشش و جذاب عاشقانه‌ای را تعریف کند که تمام خوانندگان را تحت تاثیر قرار دهد. ملت عشق توامان دو دوره زمانی را بازگو می‌کند، یکی قصه عارفانه،‌ عاشقانه مولانا شاعر قرن هفتم (سیزده میلادی) و شمس تبریزی شوریده… و عشق عزیز و اللا روبنشتاین در قرن بیست و یکم.

کتاب چهل قانون ملت عشق  (The Forty Rules of Love) یا چهل قانون عشق، که در ایران با عنوان «ملت عشق» شناخته می شود، در مورد زندگی مولانا و شمس است و مفهومی بسیار عمیق و ماندگار دارد.

این کتاب روایت دو داستان در زمان متفاوت است؛

داستان نخست در سده هفتم هجری در قونیه در جریان است؛ پیرامون زندگانی و ارتباط عارفانه دو عارف بزرگ، شمس تبریزی و مولانا که نه فقط از زبان خودشان بلکه از زبان شخصیت های گوناگون نیز روایت می شود.

و بخش دوم در سال ۲۰۰۸ میلادی و در مورد زندگی “اللا روبنشتاین” زنی ۴۰ ساله است که زندگانی عجیبی را پشت سر گذاشته و حال سعی دارد تا دوران جدیدی را آغاز کند.

هر دو داستان در طول کتاب به صورت موازی با هم پیش می روند که همین امر موجب جذابیت و کشش بالای آن می گردد.الیف شافاک در کنار روایت اصلی داستان، چهل قانون عشق را هم معرفی می‌کند. این چهل قانون و قاعده، گره و رابط روایت‌های مختلف در این کتاب هستند. که از زبان شمس روایت می شود. عدد چهل در موضوعات و مباحث عرفانی و مذهبی جایگاه ویژه‌ای دارد.


[aff-link link=”https://snappshop.ir/product/snp-1647777564/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D9%84%D8%AA-%D8%B9%D8%B4%D9%82-%D8%A7%D8%AB%D8%B1-%D8%A7%D9%84%DB%8C%D9%81-%D8%B4%D8%A7%D9%81%D8%A7%DA%A9-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B8%D9%81%D8%B1″ text=”خرید از اسنپ شاپ”]


[aff-link link=”https://snappshop.ir/product/snp-1988059489/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D8%A7%D8%AB%D8%B1-%D8%A7%D9%84%DB%8C%D9%81-%D8%B4%D8%A7%D9%81%D8%A7%DA%A9-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%81%D8%B1%D8%AC%D8%A7%D9%85″ text=”خرید از اسنپ شاپ”]

اسکندر


من و استادم


شیر سیاه

کتاب «سیاه سوت، siyah sut» در ایران با عناوین شیر تلخ یا بعد از عشق و شیر سیاه ترجمه شده است.


محرم

کتاب مَحرم که در ایران با عنوان نگاهها نیز ترجمه شده است.


کتاب جزیره درختان گمشده


شمس پاره


کتاب شناسی الیف شافاک

آناتولی ای برای چشمهای بد (۱۹۹۴)(داستان کوتاه)
پنهان ( ۱۹۹۷)
آینه‌های شهر (۱۹۹۹)
مَحرم (۲۰۰۰)
شپش پالاس (۲۰۰۲)
برزخ (۲۰۰۴)
تقدس نخستین دیوانگی‌ها ( ۲۰۰۴)
حرام‌زاده استانبول ( ۲۰۰۶)
ملت عشق ( ۲۰۱۰)
شرافت ( ۲۰۱۱)
شیر سیاه: در مورد نوشتن، مادری و درون حرم (۲۰۱۱) (زندگینامه)
اسکندر ( ۲۰۱۱)
شمسپاره (۲۰۱۲) (مقالات)
مرید معمار (۲۰۱۴)
سه دختر حوا ( ۲۰۱۶)
۱۰ دقیقه و ۳۸ ثانیه در این دنیای عجیب (۲۰۱۹)
بعد از عشق (۱۳۹۶)

دیگر آثار الیف شافاک


👉امتیاز بده.