جِین آستِن و آثار او

جِین آستِن (Jane Austen)‏، متولد۱۶ دسامبر ۱۷۷۵ استیونتون، همپشر، جنوب شرقی انگلستان، نویسنده قرن هجدهم و نوزدهم انگلیسی است که آثارش تأثیر گسترده‌ای بر ادبیات غرب گذاشت. شناخت او از زندگی زنان و مهارتش در نشان دادن ظرائف زندگی او را به یکی از مشهورترین رمان‌نویسان عصر خودش تبدیل کرد.

اطلاعات محدودی درباره‌ خانواده‌ی آستین وجود دارد، اما برادرزاده جین آستین«جیمز ادوارد آستین» کتابی بانام «a mirror of jane austein» که مانند زندگی‌نامه‌ای است که درباره‌ی جین نوشته و در سال ۱۸۷۱ منتشر کرد نکات بسیار جالبی درباره‌ او نوشته است.

در داستان‌های جین اغلب شخصیت‌های اصلی زنان‌اند و رمان پر از دغدغه‌های زنانه است. بعضی منتقدان حتی جین آستین را زنی فمینیست می‌دانند زیرا داستان‌هایش فراتر از عاشقانه‌هایی ساده‌ است.

او در اغلب کتاب‌هایش تلاش می‌کند شخصیت اصلی داستان به خودشناسی و خودباوری بیشتر برسد و مسئله ازدواج را که نه‌تنها دغدغه‌ای مهم که بحرانی در زندگی زنان نوجوان و جوان در انگلستان قرن هجدهم بود را از جنبه‌های مختلف بررسی می‌کند.

او در رمان‌هایش از قوانین مالکیت و وراثت در انگلستان که باعث می‌شد زنان به مردان وابسته بمانند صحبت کرده است. او همچنین به‌طورکلی از مردسالاری و نادیده گرفته شدن نقش زنان در جامعه صحبت کرده و انتقاداتی به آن وارد کرده است.

در آن زمان کمتر کسی می‌توانست تصور کند که زنان، مانند مردان، بنویسند و کتاب‌هایشان فروش رود. اما جین، یکی از آن‌هایی بود که این تابو را شکست. زمانی به قدرت تابوشکنی جین پی می برید که بدانید کتاب او، تا مدت‌ها با نام مستعار (یک بانو)به چاپ می‌رسید تا کسی نفهمد دختری از خانواده آستین، نویسنده است.

جین برخلاف داستان‌های کتابش، هرگز ازدواج نکرد و تا آخر عمرش مجرد ماند. بدشانسی دیگر جین در زندگی این بود که او هرگز نتوانست به شهرتی که لایق آن است، دست پیداکند. البته او در طول زندگی‌اش، به اندازه‌ای مشهور و شناخته‌شده بود، اما شهرتی که بعد از مرگش پیدا کرد، قابل مقایسه با زمان زندگی‌اش نیست.

کتاب اما

اِما (Emma) نام رمانی از جین آستن است که دلبستگی های زنان انگلیسی قرن هجدهم و نشان دهنده سبک زندگی روستایی آن دوران است. اما وودهاوس، شخصیت اصلی کتاب است که با خوش قلبی تلاش می کند که دلداده ها و عاشق ها را به هم برساند. داستان با نگاهی به اوضاع و شرایط اجتماعی قرن نوزدهم، خیال پردازی های اما را شرح می دهد.

اما که خود قصد ازدواج ندارد، همه اطرافیانش را درگیر روابط عاشقانه می کند و در اثر گذر زمان و رخ دادن برخی از اتفاقات، نظر و طرز فکرش تغییر می کند. اما در نگاه اول به عنوان دختری پرافاده به نظر برسد ولی در اصل دختری است که به دل می‌نشیند این را پس از مراوده کوتاه متوجه می شوید. شاید برایتان عجیب باشد، ولی یکی از تفریحات اصلی اما خواستگاری کردن از افراد مختلف است.

در واقع وی از تنظیم کردن قرارهای عاشقانه برای دیگران لذت می‌برد؛ اما یک دختر فقیر را زیر پر و بال خود گرفته است، در ادامه داستان وی این‌گونه تصور می‌کند که آقای آلتون عاشق و دلباخته هریت شده و بنابراین این موضوع را با هریت در میان می‌گذارد. هریت نیز فکر عشق و عاشقی با آقای آلتون را در ذهن خود می‌پروراند که در ادامه داستان آقای آلتون به علاقه قلبی خود نسبت به اما اعتراف کرده و به همین جهت نیز هریت با فهمیدن این موضوع سرخورده و افسرده می‌شود.

علیرغم اینکه اما در مقابل دل باختن و ازدواج خود مقاومت می‌کند و با خود عهد بسته که تا آخر عمر با کسی ازدواج نکند، ولی وقتی متوجه علاقه خود نسبت به آقای نایتلی؛ برادرشوهر خواهر بزرگ‌تر خود می‌شود…


کتاب عقل و احساس

عقل و احساس (Sense and Sensibility) که با نام حس و حساسیت نیز در ایران شناخته می‌شود، نخستین رمان جین آستین است که در سال ۱۸۱۱ منتشر شد. آستین نسخهٔ اولیهٔ این رمان عاشقانه را در سال ۱۷۹۵، وقتی ۲۰ سال داشت نوشت. ابتدا نام کتاب الینور و ماریان بود. آستین در سال ۱۷۹۷ و احتمالاً ۱۸۰۹ رمان را بازنویسی کرد و نام آن را به عقل و احساس تغییر داد. در سال ۱۸۱۱ این کتاب با نام مستعار «لیدی ال» و با هزینهٔ شخصی نویسنده منتشر شد.

سرگذشتِ خواندنی دو خواهر، یکی احساساتی و بی‌محابا و دیگری عاقل و خویشتن‌دار. تقابل عقل و احساس در کامیابی‌ها و ناکامی‌های این دو خواهر، دو فرجام متفاوت را برای آن‌ها رقم می‌زند. عشق و سودا همواره از دو مجرای عقل و احساس عبور می‌کند و دو نتیجه‌ی متفاوت نیز به بار می‌آید…

حوادث این رمان در جنوب غربی انگلستان و در بین سال‌های ۱۷۹۲ تا ۱۷۹۷ روی می‌دهند و نویسنده، داستان زندگی و عشق‌ورزی دو خواهر را روایت می‌کند. که در شرایطی یکسان زندگی کرده‌اند اما رفتارشان کاملا با هم متفاوت است. نکته جالب درباره این رمان در این است که قضاوت در پایان داستان به خود خواننده واگذار می‌شود و اوست که باید تصمیم بگیرد عقل بهتر است یا احساس..


کتاب غرور و تعصب

کتاب غرور و تعصب (Pride and Prejudice) (معنی لغوی: تفاخر و پیش‌داوری) رمان مشهوری است از جین آستین، نویسندهٔ انگلیسی. این اثر دومین کتاب جین آستن است که در سال ۱۷۹۶، درحالی که تنها ۲۱ سال داشت نوشت، اما تا سال ۱۸۱۳ چاپ نشد. با این‌ حال، این کتاب، که ابتدا با نام تأثرات اولیه نوشته شده بود، تا مدت‌ها توسط ناشران رد می‌شد و وقتی پس از ۱۷ سال به چاپ رسید، به‌جای نام آستین، نام «یک خانم» به‌عنوان نام نویسنده روی جلد به چشم می‌خورد.

رمان غرور و تعصب در اوایل قرن نوزدهم در انگلستان و در فضایی روستایی روایت خانواده آقا و خانم بِنِت است که پنج دختر دارند که از لحاظ شخصیتی با یکدیگر متفاوت هستند. با آمدن دو مرد جوان ثروتمند با نام های آقای بینگلی و دوستش آقای دارسی به همسایگی‌شان، خانم بنت امیدوار می‌شود تا دخترهایش ازدواج کنند و سامان بگیرند.

جین، دختر بزرگ خانواده به آقای بینگلی علاقه‌مند می‌شود اما خواهر سرزنده و بانشاطش الیزابت، به خاطر تکبّر و انزوای آقای دارسی از او متنفّر است ولیکن با این‌که‌، الیزابت بنت، دختری عقل‌گرا از طبقه متوسط و حومه‌نشین و چارلز دارسی، مردی خوددار و مغرور از طبقه مرفه و شهرنشین است، این دو به تدریج به خصوصیات اخلاقی خوب هم پی می‌برند و با افزایش شناخت و آگاهی‌شان از یکدیگر، خود نیز با تغییرات مثبت و خوب در بینش و شخصیت‌شان کامل‌تر می‌شوند و عشقی واقعی بین این دو ایجاد می‌شود، و در این بین اتفاقاتی رخ می‌دهد که جین و آقای بینگلی از هم دور می‌شوند و…


آثار جِین آستِن

عقل و احساس با نام‌های دیگر عقل و احساس یا شور و شوریدگی (۱۸۱۱)

غرور و تعصب (۱۸۱۳)

منسفیلد پارک (۱۸۱۴)

اما (۱۸۱۵)

آثاری که پس از مرگ نویسنده منتشر شد:

نورثنگر ابی (۱۸۱۸)

ترغیب (۱۸۱۸)

جین آستِن در ۱۸ ژوئیهٔ ۱۸۱۷ در ۴۱ سالگی درگذشت و در کلیسای وینچستر به خاک سپرده شد.

دیگر آثار


👉امتیاز بده.