آلبرت اِلیس

آلبرت اِلیس (Albert Ellis) در سال ۱۹۱۳ در شهر پیتزبورگ ایالت پنسیلوانیا متولد و در نیویورک بزرگ شد. او از دانشگاه نیویورک مدرک بازرگانی گرفت و سپس در زمینه بازرگانی، فعالیت ناموفقی را آغاز کرد. بعد از آن، کار داستان‌نویسی را نیز شروع کرد که در آن هم ناموفق بود.
الیس در سال ۱۹۴۲ با نوشتن چند مقاله راجع به گرایشات جنسی انسان، تحصیلات خود را در زمینه روانشناسی بالینی در دانشگاه کلمبیا آغاز کرد. در سال ۱۹۴۳ با اخذ مدرک فوق‌لیساس به صورت نیمه‌وقت و خصوصی در زمینه مسائل خانوادگی و مسائل جنسی مشاوره می‌داد و در سال ۱۹۴۷ موفق به اخذ مدرک دکترا شد. او در دانشگاه‌های راتگِرز و نیویورک پست‌هایی داشت و به عنوان روانشناس بالینی در کلینیک بهداشت روانی نیوجرسی شمالی مسئولیتی را بر عهده گرفته بود.
نظریه‌های اِلیس از سوی جامعه روانشناسی آمریکا به کندی مورد پذیرش قرار گرفتند ولی امروزه او در کنار آرون بِک به عنوان پدر رفتار‌درمانی شناختی شناخته شده است. موسسه روش ‌درمانی منطقی _عاطفی که در سال ۱۹۵۹ تاسیس شد همچنان به نشر ایده‌های وی مشغول است.
آلبرت الیس بیش از ۶۰۰ مقاله دانشگاهی نوشته است و بیش از ۵۰ جلد کتاب دارد که از آن جمله می‌توان به عصبیت، چگونه با انسان عصبی زندگی کنیم، هنر و علم عاقلانه خوردن، هنر و علم عشق ، عشق‌ورزی بدون احساس گناه (Sex without guilt) و هیچ چیز نمی‌تواند ناراحتم کند – بله هیچ چیز!




👉امتیاز بده.