خوردنی ها و ویتامین های موثر در تقویت حافظه

 

خوردنیها

به طور کلی هر چه باعث از بین رفتن بلغم شود سبب زیاد شدن حافظه و یاد گرفتن می شود.

اکنون به بیان خوردنیهائی می پردازیم که سبب تقویت حافظه می شوند.

۱- خوردن سرکه: روایت شده که شخصی نزد پیغمبر(صلی اه عله و آله) بودند و دیدند آن حضرت غذا را با سر که آغاز کردند. از علّت این کار سوال کرد حضرت فرمودند: این کار باعث قوی شدن ذهن می شود و عقل را زیاد می کند.

۲- خوردن انار همراه با پیه اش از امام صادق(عله السلام) روایت شده:

انار را با پیه اش بخورید که همانا باعث پیراسته شدن معده می شود و حافظه را زیاد می کند.؟

۳- خوردن عسل: امام صادق(عیه السلام) فرمودند: عسل شفای هر دردی است و هر کس ناشتا یک انگشت عسل را بلیسد بلغم او قطع می شود و بر طرف می شود صفرا، او و به ذهنش صفا داده می شود و زیاد می شود قوّه حفظش.

۴- از امام رضا(عیه املام) نقل شده که هر کس می خواهد عقلش نیرومند گردد هر روز سه دانه هلیله را با نبات میل کند. همچنین نقل شده که هر کس می خواهد حافظه اش قوی شود صبح ها ناشتا نزدیک هفت متقال زییب(نوعی کشمش) بخورد.

‎۵- امام علی(علیه السلام) روایت شده که هر کس مقداری از زعفران خالص را با مقداری از سعد و عسل را با هم مخلوط کند و هر روز دو مثقال از آن را بنوشد از شدّت حفظ ترس است که ساحر ‏شود.

۶- پیغمیر(صلی اه علیه و آله) فرمودند: هر کس می خواهد حافظه اش زیاد شود هر بامداد ناشتا هفت مثقال مویز بخورد و هر که خواهد فراموشی را کم کند و حافظ باشد هر روز سه تکّه زنجبیل مربی با عسل بخورد و با خورااکش هر روز با خردل رنگ آمیزی کند.

۵. از چیزهایی که برای حافظه مفید و تجربه شده: مویز سرخ بی هسته ۲۰درهم سعد کوفی یک مثقال, کندر نر ۲ درهم و زعفران نیم درهم همه را بکوید و با آب رازیانه خمیر کند تا به سفتی معجون رسد و هر روز ناشتا به اندازه یک درهم بخورد.

اثر کندر

یکی از چیزهایی که در تقویت حافظه موثر است خوردن کندر است. و در روایات متعددی به خوردن آن سفارش شده در چین مردم را نصیحت می کنند که برای تقویت هوش وفکر خود ناشتا آب خیسانده کندر بخورید ولی زیاد نباید استفاده شود که سر درد می آورد.

همین طور در پزشکی سنتی نیز کندر به عنوان داروی تقویت حافظه پیشنهاد و ارائه شده است.

 

ویتامین ها

ویتامینها و تغذیه مناسب اثر بسزایی در تقویت حافظه افراد به خصوص در کوکان دارد. اغلب در خانواده ها یا مراکز آموزشی با کودکان و با نوجوانانی مواجه می شویم که از ضعف حافظه و به یادآوردن مطالب شکایت دارند. و ممکن است این وضعیت را به علل گوناگون نسبت داد لکن شاید کم تر به این نکته توجه داشته باشند که این ضعف و ناتوانی ناشی از عدم برخورداری از یک الگوی مصرف مناسب مواد غذایی و نیز ویتامین ها باشد. نقش با اهمیت تغذیه و ویتامین ها در تقویت حافظه و موفقیت درفعالیت ها ونیز تامین سلامت جسم وروان را باید به عنوان یک ضرورت در جامعه دانست.

ویتامین B1 و مجموعه ویتامین های گروه B

ویتامینB انتقال جریان عصبی را تامین می کند. در صورتی که شخص به مقدار مناسب وکافی ویتامینB1 مصرف کند فعالیت فکری او بهبود می یابد اندیشه او باز می شود وحافظه اش تقویت می‌گردد.

نیاز متوسط یک فرد بز رگسال به ویتامین B1 دو میلی گرم در روز بوده.

در نوجوانان، کارگران، خانم های شیرده و خصوصاً افراد مبتلا به بیماریهای کبدی که کبدشان برای جذب ویتامینهای B1 دچار مشکل است از این مقدار هم باید فراتر رود.خوشبختانه ویتامینB1 کم یاب نیست و آن را می توان به مقدار زیاد در مخمر آبجوی تازه، جوانه غلات، هویج، سبوس عدس، میوه های روغن دار نظیر گردو و فندق، زرده تخم مرخ جگر و سبزی های تازه یافت.

ویتامین D

ویتامین D ماده دیگری است که بهتر است آن را نادیده نگیریم زیرا قسمت مهمی از عناصری که برای کارهای مغزی لازم است را تامین می کند. متاسفانه این ویتامین در مواد غذائی معمول به مقدار کمی وجود دارد. ماهی ها، کره کاکائو و روغن کاکائو، تخم مرغ، قارچ، جگر و شیر گاو و همچنین نور آفتاب مقدار قابل توجهی از این ماده را در خود دارند. هم چنین روغن جگر ماهی ها دارای مقدار زیادی از این ویتامین است.

ویتامین PP

فقدان این ویتامین موجب ناراحتی عجیب و خطرناک پلاگری می شود که با ناراحتی های عصبی و آسیب های پوستی تظاهر می کند. این بیماری به صورت خستگی غیر معمول غمگین بودن از دست دادن حافظه بی خوابی سرگیجه و ناراحتی های خاص دیگر بروز می کند.

ویتامین PP برای کارایی مناسب سیستم اعصاب خصوصا حافظه ضروری است. این ویتامین در قهوه. مخمر آبج, جگر آرد گندم سبوس دار، سویا، هویج، ماهیچه، سیب زمینی، حبوبات، ماهی های چرب، شلغم و شیر گاو به مقدار فراوان وجود دارد.

ویتامین A

به نظر نمی رسد که این ویتامین نقش مهمی در عملکرد فکری حافظه داشته باشد ولی به طور غیر مستقیم منافعی برای اشخاصی که به کارهای فکری اشتغال دارند به همراه خواهد داشت. در واقع این عنصر به حفظ سلامت بیناثی و تحریک اعمال قرینه و شکیه چشم کمک می کند.

کمبود جزئی این ویتامین باعث شب کوری می گردد.

به طور کلی محصل یا کسی که کارهای فکری دارد و غالبا این کار را زیر نور مصنوعی انجام می دهد همیشه چشم های خود را خسته می کند، و به همین دلیل باید با مصرف مقدار کافی ویتامین A از چشم های خود محافظت کند. این ویتامین به مقدار فراوان در سبزی های سبز، میوه ها، جگر، پنیر، تخم مرغ، شیر گاو و گوشت گوساله یافت می شود.

ویتامین C

ویتامین C برای بدن ضروری است و به وفور در پوسته مغز و مخچه یافت می شود اما به نظر نمی رسد که به طور مستقیم در مکانیسم مغز دخالت داشته باشد. در عوض عملکرد اساسی در کار عضلانی دارد.

به عبارت دیگر این ویتامین دارای قدرت تقویت عمومی است و به عنوان یک پیشگیری کننده از همه حالات خستگی و کار بیش از حد در مورد عضلات یا روان شخص به کار می رود. ویتامین C در تمام مواد غذایی معمول ما خصوصا میوه های دارا ی واکنش اسیدی و سبزیجات دارای کلروفیل یا میوه های قرمز رنگ وجود دارد. به عنوان مثال یک کاهو به وزن ۱۰۰ گرم۳۰ میلی گرم ویتامین Cدارد و دو عدد پرتقال هر یک ۳۰ میلی گرم ویتامین دارند که نیاز روزانه با مصرف آن ها بر طرف می شود.

 

 میوه ها و سبزی ها

افرادی که از قدرت حافظه و یادگیری خود رضایت ندارند با رعایت بعضی از نکات می توانند مغز خود را تقویت کرده و حافظه خود را افزایش دهند. یکی از مهم ترین و اساسی ترین این راه ها داشتن تغذیه ای صحیح است.

تحقیقات نشان داده که میوه ها و سبزیجات علاوه بر تندرستی جسم بر سلامتی روح افراد نقش بسزایی دارد بلکه رشد هوشی و فکری را نیز افزایش می دهد. میوه ها و سبزیجاتی که باذکر خواصشان درزیر به شما معرفی می کنیم در تقویت مغز و ذهن و حافظه مزثر هستد .

– سیب: سیب را به عنوان میوه ای معجزه گر می دانند. این میوه خاصیت خنثی کردن و از بین بردن سموم و قدرت غذایی را یکجا دارد. در سیب مواد قلیایی وجود دارد که باعث از بین رفتن اسید اوریکک می شود. از آنجا که در سیب فسفر وجود دارد موجب تقویت مغز و اعصاب می شود. این میوه شفا بخش دارای ویتامین های ۰۹۸ و املاحی مانند: کلسیم فسفره ‏ منیزیم آهن. پتاسم و سدیم است که در رشد کود کان وحفظ قوای بدنی بزر گسالان مفید است.

افرادی که احساس خستگی مفرط فشارهای ذهنی و کمبود مواد معدنی دارند حتما روزانه از سیب استفاده کنند. این میوه موجب تقویت سیستم اعصاب و عضلات بوده و بوی بد دهان را از بین می برد و به تقویت قلب کمک می کند. بو کردن و خوردن سیب موجب نشاط و شادی می شود. سیب قرمز مفید تر از سیب زرد است به شرطی که تازه باشد.

– انگور: انگور دارای پتاسم است و پتاسم فرح بخش است. فسفات موجود در انگور موجب تقویت اعصاب مغز هوش و حافظه است. منگزدر انگور موجب رشد می شود رنگ چهره را باز کرده و موجب تقویت عضلان است. این میوه موجب فعال شدن ذهن است .

– خرما: مقدار فسفر و کلسیم موجود در خرما با مقدار این دو ماده در بدن ما برابری می کند. این میوه موجب سرزندگی سلول های عصبی شده و تقویت کننده مغز و کارهای فکری است.

انجیر: انجیر کلسیم وفسفر فراوانی دارد که باعث رشد استخوان ها و رشد بیشتر و بهتر در کودکان می شود. ویتامین های موجود در انجیر باعث تقویت چشم ها شده و عناصر معدنی موجود در آن موجب تعادل کارهای حیاتی بین اندام ها و بدن می شود و منبعی برای تولید انرژی است. انجیر خشک قدرت غذایی سیار دارد و تقویت کننده مغز و اعصاب است.

۵ زردآلو: زردآلو را می توان بهترین تقویت کننده مغز و اعصاب نامید. کسانی که اهل مطالعه و تفکر هستند حتماً از این میوه استفاده کنند. ویتامین ۸ موجود در این میوه بیشتر از میوه های دیگر است و همین موجب تقویت قدرت بینایی می شود. این میوه طول عمر سلول ها زیاد کرده و قدرت انجام فعالیت را زیاد می کند. وجود داشتن گروه ویتامین های Bدر این میوه برای درمان بیماری های عصبی روحی روانی، بی خوابی، خمودگی و سستی خستگی شدید گیجی و فراموشی مفید است.

– انار: این میوه ذهن را تقویت می کند و پاک کننده معده و روده است. سموم موجود در بدن را از بین برده و سلول های کبد را نیرو می بخشد. انار موجب دفع اوره کلسترول و سموم دیگر از بدن می شود. آب انار در حفظ تعادل مایعات بدن به خصوص خون نقش مهمی دارد. املاح موجود در آب انار سریعاً جذب بدن می شود.

– فندق: فندق را بهترین تقویت کننده مغز می دانند و برای نیروهای فکری و حافظه غذای بسیار خوبی است.

– پرتقال: این مبوه دارای مقدار زیادی کلسیم و فسفر است و موجب اشتهای کودکان شده و به سوخت و ساز بدنشان کمکت می کند. املاح موجود در آن از رقیق شدن خون جلوگیری می کند. این میوه برای آرامش اعصاب و تقویت ذهن مفید است.

ضد افسردگی است و از خستگی فکری و جسمی جلو گیری کرده و موجب تقویت ذهن است.

– شاه توت: این میوه خستگی فکری را برطرف می کند و برای بچه ها، دانشجویان و دانش آموزان در دوران امتحان مفید است.اگر دچار کمبود املاح معدنی و ویتامین های A,C هستید حتماً از این میوه استفاده کنید.

– موز: موز میوه ای مغذی است و سرشار از پتاسیم است و دارای ویتامین های A,B,C است. خون ساز است و لاغری غیر طبیعی بدن را از بین می برد. این میوه برای افرادی که کار فکری و بدنی می کنند بسیار مفید است.

– کنجد: کنجد بیشتر مواد مورد نیاز بدن را درخود دارد. خواص گوشت را در خود دارد و برای تمام سنین مفید است. موجب طول عمر و سلامتی می شود. خستگی فکری و جسمی را کم می کند و به تقویت حافظه کمک می کند.

– پیاز: فسفر موجود در پیاز انجام کارهای فکری را آسان می کند و فعالیت مغز را آسان می کند. در درمان افسردگی مفید است و حاوی ویتامین هایA,B,C و آهن, فسفر, پتاسیم. سدیم، گو گرد ید سیلیس و قند است. موجب آرامش سلسه اعصاب می شود و گوگرد موجود در پیاز سلسه اعصاب را منظم کرده وآن را قدرتمند می کند و موجب تقویت حافظه است.

– شاهی: کلروفیل موجود در این سبزی سوخت وساز بدن را افزایش می دهد و موجب تصفیه خون می شود. برای کاهش وزن مفید است و چربی ها را به انرژی تبدیل می کند. موجب تقویت ذهن و افزایش شیر مادران است.

– جعفری: بهترین ماده غذایی برای افراد مبتلا به کم خونی و بچه های دیر رشد و به کسانی که کارهای فکری می کنند کمک می کند.

– جوانه گندم: اشخاص کم خون ضعیف و کسانی که دوران نقاهت را می گذرانند و بیماران عصبی به جوانه گندم نیاز دارند. این ماده دارای منیزیم و سرشار از فسفر است. اسید آمینه های ضروری و وجود مس روی» منگز و آهن در آن موجب تقویت عمومی بدن ومغز و اعصاب است. کارشناسان تغذیه ارزش جوانه گندم را به اندازه طلا می دانند. جوانه گندم در درمان خستگی کمبود مواد معدنی کمبود کلسیم لاغری و ضعف. بی حالی، کسالت، کم بودن انرژی ریزش موی فشار خون پایین و… موثر است.

– تخم مرغ: در زرده تخم مرغ ماده ای است به نام لوکین که موجب تقویت حافظه است ودر رشد اطفال موثر است. در سفیده تخم مرغ ماده ای به نام لیستین است که وجود آن برای اعصاب ضروری است و مغز وغدد بدنی به آن نیاز زیادی دارند و باعث تقویت حافظه می شود. ۲۸درصد مغز از لیستین ساخته شده است. این ماده برای کسانی که کار فکری می کنند توصیه شده است.

– عسل: عسل دارای همه ویتامین هاء املاح معدنی و آنزیم ها و… است. این ماده برای سالخورددگان حیات بخش است و افراد مبتلا به کم خوابی و بی خوابی از آن غافل نشوند. در رفع خستگی و فشردگی ماهیچه ها سودمند است. عسل جداره عروق را نرم نگه می دارد و موجب می شود مواد غذایی راحت تر به مغز برسد با خوردن عسل حافظه ای قوی خواهید داشت.

 

  • نحوه نمایش محصول ها
کتاب سلخ اثر غزاله شکرابی نشر سیزده

کتاب سلخ اثر غزاله شکرابی نشر سیزده

70,000 47,300 تومان
مشاهده جزئیات و خرید
کتاب سرقت به سبک یک هنرمند اثر آستین کلئون نشر سیزده

کتاب سرقت به سبک یک هنرمند اثر آستین کلئون نشر سیزده

48,000 تومان
مشاهده جزئیات و خرید
👉امتیاز بده.