کتاب چگونه کتاب بخوانیم اثر مارتیمر جی آدلر – چارلز لینکلن ون دورن

کتاب چگونه کتاب بخوانیم (How to Read a Book) یکی از محبوب ترین و تأثیرگذارترین آثار «مورتیمر»، است. اثری که به ما می آموزد چگونه بیشترین بهره را از مطالعه کتاب ببریم و به کتابخوانان حرفه ای تر و باهوش تری تبدیل شویم. «مورتیمر» در این کتاب، فرآیند مطالعه را در مرحله هایی متفاوت دسته بندی می کند و به ما نشان می دهد چگونه می توانیم در مورد اطلاعات هر کتاب، تفکر نقادانه و تحلیلی داشته باشیم.

این کتاب برای کسانی به رشته تحریر در آمده است که علاقه دارند اهل مطالعه باشند یا دقیق تر بگوییم این کتاب مخصوص خوانندگانی است که هدف اصلی آنها کسب دانش بیشتری است. منظور ما از «خواننده» کسی است که قسمت زیادی از اطلاعات و دانش خود را راجع به جهان از طریق خواندن کسب می کند.

بخشی از متن کتاب چگونه کتاب بخوانیم

همان طور که در آغاز کتاب گفتیم، به طورکلی در این صفحات راجع به پیشبرد مهارت خواندن کتابها بحث می کنیم. اما اگر این دستورها و قواعد، تمرین و به کار گرفته شوند، سبب پیدا کردن مهارت در خواندن روزنامه، مجله، رساله، مقاله و حتی آگهی نیز می شوند. چون خواندن هر نوع مطلبی، فعالیت است، هر نوع خواندنی نیز تا اندازه ای باید فعالانه باشد.

مسلماً خواندن غیر فعال غیر ممکن است؛ با چشمان بدون حرکت و مغز به خواب رفته نمی توان خواند. بنابراین وقتی خواندن فعال را با خواندن غیرفعال مقایسه می کنیم، منظور ما این است که در آغاز به این موضوع توجه کنیم که خواندن کم و بیش با فعالیت همراه است. در ثانی هرچه خواندن با فعالیت بیشتری همراه باشد نتایج بهتری به همراه دارد.

از دو شخصی که در شرایط مساوی می خوانند، خواندن آن یک مفیدتر است که با فعالیت و کوشش بیشتری همراه باشد. خواننده ای بیشترین سود را میبرد که از خود بیشتر مایه گذاشته و نیز بخواهد که حداکثر استفاده را از مطلب موردنظر ببرد.

درباره (نویسنده) مورتیمر ادلر

مورتیمر ادلر (Mortimer J. Adler) متولد ۲۸ دسامبر ۱۹۰۲ در نیویورک، فیلسوف، نویسنده اهل ایالات متحده آمریکا، استاد دانشگاه شیکاگو و دانشگاه کلمبیا بود. فلسفه نظری وی پیرامون ارسطوگری و تومیسم است.

او هنگام مرگ در ۲۸ ژوئن ۲۰۰۱، میراثی بزرگ و پرتعداد از آثاری را بر جای گذاشت.


👉امتیاز بده.