ماجراهای تن تن | هرژه

ماجراهای تن تن (به فرانسوی: Les Aventures de Tintin) و به انگلیسی (The Adventures of Tintin) یک مجموعه ۲۴ گانه کمیک فرانسوی-بلژیکی نوشته ژُرژ پروسپه رِمی که با نام مستعار هرژه (Herge) می‌نوشت، می‌باشد. این مجموعه‌ها یکی از محبوبترین کمیک‌های اروپایی سدهٔ بیستم میلادی است.

ماجراهای تن‌تن و میلو داستان‌هایی رئالیستی و برگرفته از رویدادهای تاریخ معاصر هستند. قهرمان آن تن‌تن است، خبرنگاری جوان، دلیر و ماجراجوی بلژیکی. و سگ وفادارش به نام میلو (برفی) وی را یاری می‌کند.

این مجموعه‌ها دارای نقّاشی‌های خوب و گویا، ماجراهای پر شر و شور با عناصری از فانتزی، اکشن، معمایی، دلهره‌آور سیاسی و داستان علمی است. داستان‌ها شامل طنز بزن‌بکوبی می‌باشند که با شمه طنز پیچیده و نقد سیاسی یا فرهنگی تعدیل شده‌اند.

هرژه شخصیتش (تن‌تن) را به مکان‌های حقیقی مانند کنگوی بلژیک، ایالات متحده، مصر، هند، تبت، چین، و پادشاهی متحده (بریتانیا) می‌فرستد. وی همچنین تن‌تن را به کشورهایی تخیلیِ خود-ساخته اش می فرستد که از آن جمله می‌توان جمهوری آمریکای لاتین سن تئودور، پادشاهی اروپای خاوری سیلداوی، یا کشور فاشیستی بوردوریا اشاره کرد.

شخصیت‌ها

تن‌تن

تن‌تن یک خبرنگار بلژیکی جوان و ماجراجوست که در ماجراهایی خطرناک درگیر می‌شود؛ حوادثی که وی برای نباختن تلاش‌هایی قهرمانانه از خود نشان می‌دهد.

اسنووی∗ یا برفی

اسنووی∗ یا برفی (در نسخه اولیهٔ هرژه با نام میلو) یک سگ سفید فاکس تریرِ مو سیمی است که همدم وفادار و چهارپای تن‌تن است. همانند کاپیتان هادوک، وی شیفته ویسکی اسکاچ لاچ لوموند است و مست کردنِ گاه‌وبیگاه وی همانند تنها ترسش یعنی عنکبوت‌هراسی کار دستش می‌دهد.

کاپیتان هادوک

کاپیتان آرچیبالد هادوک در نسخه اولیهٔ با عنوان (Capitaine Haddock) یک ناخدای کشتی بازرگانی و بهترین دوست تن‌تن است. هادوکِ تند مزاجْ گستره ای از دشنام‌ها و توهین‌های رنگارنگ را برای نشان دادن احساساتش به کار می‌برد.

پروفسور کلکولس

پروفسور کاتبرت کلکولس با عنوان پروفسور تریفون تورنسل در نسخهٔ اولیه؛ تورنسل (Tournesol) نامی فرانسوی است یک فیزیکدان حواس‌پرت و تا حدودی ناشنوا است که در کنار تن‌تن و میلو و کاپیتان هادوک است.

تامسون و تامپسون

تامسون و تامپسون (دوپون و دوپون در نسخهٔ نخستینِ هرژه) دو کارآگاه ناشی اند که به سان دوقلواند و تنها تفاوت قابل تشخیص آنها در شمایلِ سبیل‌هایشان است. آنها بیشترِ بارِ آرامه خنده‌دار در سراسر داستان‌ها را فراهم می‌کنند، اما از لقلقه گویی رنج می‌برند. آنان بس شلخته، کاملاً ناشی، و معمولاً متمایل به دستگیری شخصیت منفی داستان اند.

بیانکا کاستافیوره

بیانکا کاستافیوره یک خوانندهٔ اپراست که هادوک از وی گریزان است. وی خنگ، عجیب و غریب، فراموشکار، و پُرسخن است و انگار نمی‌داند که صدایش گوش خراش و به‌طور وحشتناکی بلند است.

سانسور نوشیدنی الکلی

در ترجمه ماجراهای تن‌تن شده در ایران همواره کلمه نوشیدنی الکلی که کاپیتان هادوک مصرف می‌کند سانسور شده و در متون با کلماتی چون «نوشابه» جایگزین شده‌است.

فهرست کامل مجموعه کتاب‌های تن‌تن و میلو

1. تن‌تن در سرزمین شوراها (۱۹۲۹)

تن‌تن در سرزمین شوراها (به زبان فرانسوی: Les Aventures de Tintin, reporter du Petit “Vingtième”, au pays des Soviets ) نام کامل: (سرزمین شوراها به روایت خبرنگار ماجراجو تن‌تن) اولین کتاب از مجموعهٔ کتابهای مصور ماجراهای تن‌تن و میلو است. که با نگاهی انتقادی به اتحاد جماهیر شوروی، ادعای کمونیستها را مبنی بر جهش اقتصادی شوروی به تمسخر گرفت.


2. تن‌تن در کنگو

کتاب تن تن: در کنگو (Tintin au Congo)، تن تن برای تهیه یک رپرتاژ عازم کنگو شده و طی گذراندن ماجراهای بسیار، موفق به دستگیری اعضای یک باند قاچاق الماس می‌شود.


3. تن‌تن در آمریکا

تن تن: در آمریکا (Tintin en Amerique)، به ماجراجویی‌های تن‌تن در شیکاگو پرداخته که برای پیدا کردن کار به این شهر سفر کرده است.


4. سیگارهای فرعون

سیگارهای فرعون (Cigars of the pharaoh) به ماجرای یک تیم قاچاق به رهبری شخصی نامعلوم می‌پردازد. تن‌تن طی اتفاقاتی موفق به کشف این باند تبهکار می‌شود.


5. گل آبی

کتاب تن تن: گل آبی (The blue lotus)، به ماجرای مربوط به یک گروه از ژاپنی‌های فعال در چین به رهبری میتسوهیراتو پرداخته که به جز قاچاق مواد مخدر قصد بر هم زدن اوضاع میان دو کشور و بهانه‌سازی برای حمله‌ ژاپن به چین را دارند.


6. گوش شکسته

در کتاب تن تن: گوش شکسته (loreille cassee)، سارقانِ یک مجسمه‌ی ساخت بومیانِ آمریکایِ جنوبی به یک کشور خیالی به نام سن تئودور می‌رسند و درگیر جنگ داخلی آن کشور می‌شوند. تن تن به دنبال این سارقان با حوادث مهیجی رو‌به‌رو می‌شود.


7. جزیره سیاه

در کتاب تن تن: جزیره سیاه (Ile Noire)، تن تن توسط دو خلبان ناشناس مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد و پس از بهبودی در تعقیب آن‌ها به یک باند بزرگ جعل اسکناس در اسکاتلند می‌رسد.


8. عصای اوتوکار

کتاب تن تن: عصای اوتوکار (Sceptre dottokar)، به ماجرای دو کشور خیالی سیلداویا و بوردوریا پرداخته که در آن عصای شاه اتوکار فرمانروای کشور سیلداویا توسط عده‌ای از کشور بوردوریا دزدیده شده و آن‌ها شاه اتوکار را مجبور به استعفا می‌کنند اما در نهایت باز هم تن تن …


9. خرچنگ پنجه طلایی

کتاب تن تن: خرچنگ چنگال طلایی (The crab with the golden claws)، ماجرای یک باند خلافکار به نام خرچنگ چنگال طلایی را به تصویر می‌کشد که دو کارآگاه به کمک تن تن آن‌ها را دستگیر و روانه‌ی زندان می‌کنند.


10. ستاره اسرار آمیز

کتاب تن تن: ستاره‌ اسرارآمیز (The shooting star)، سفر اکتشافی یک گروه علمی را به نواحی قطبی برای پیدا کردن شهاب سنگی که در آن نوعی فلز جدید شناخته شده است، به تصویر می‌کشد.


11. راز اسب شاخدار

کتاب تن تن: راز تک شاخ (Le Secret de La Licorne)، ماجرایِ گنجی است که سِر فرانسیس هادوک برای نوادگانِ خود به یادگار گذاشته و برای کشفِ رمزِ محل این گنج که در سه برگهٔ جداگانه و در سه نمونهٔ ماکت از کشتی اسب شاخدار جاسازی شده، تن‌تن و کاپیتان به جستجو می‌پردازند.


12. گنجهای راکهام

کتاب تن تن: گنج راکهام (Tresor de rackham le rouge)، در ادامه‌یِ داستانِ راز تک شاخ، به ماجرای مربوط به تن‌تن به همراه کاپیتان هادوک و دوپونت‌ها پرداخته که عازم جزیره‌ای در اقیانوس اطلس می‌شوند تا گنج سر فرانسیس هادوک را پیدا کنند.


13. هفت گوی بلورین

کتاب تن تن: هفت گوی بلورین (Les Sept Boules de Cristal)، به ماجرای مربوط به یک تیم هفت نفره علمی پرداخته که پس از برگشتن از سفر خود به آمریکای جنوبی، به طرز مرموزی توسط گوی‌هایِ محتویِ نوعی گاز به خوابی عجیب فرو می‌روند.



14. معبد خورشید
کتاب تن تن: معبد خورشید (Prisoners of the sun) ادامه‌ی کتاب هفت گوی بلورین است، داستان خدایان مقدس آمریکای جنوبی را به تصویر می‌کشد که توسط برخی کاوشگران…


15. سرزمین طلای سیاه

کتاب تن تن: سرزمین طلای سیاه (Land of black gold)، داستان بحران سیاسی دنیا برای آغاز جنگ و درگیر شدن تن تن با ماجرای نفت را به تصویر می‌کشد.


16. کاشفان روی ماه

کتاب تن تن: کاشفان روی ماه (Explorers on the moon)، ماجرای سفر تحقیقاتی تن تن، میلو، هادوک، پروفسور تورنسل و مهندس فرانک به کره‌ی ماه را به تصویر می‌کشد.


17. به ماه قدم گذاشتیم

کتاب تن تن: سفر به کره‌ی ماه (Destination moon)، ماجرای سفر تن تن و کاپیتان هادوک به ماه و اتفاقات عجیب آن سفر را به تصویر می‌کشد.


18. ماجرای تورنسل

کتاب تن تن: ماجرای (The Calculus Affair)، داستان مخترعی به نام پروفسور تورنسل را به تصویر می‌کشد که برای ارائه یک کنفرانس علمی به ژنو می‌رود و در آن جا به وسیله‌ی جاسوسان دو کشور رقیب ربوده می‌شود.


19. کوسه‌های دریای سرخ

کتاب تن تن: کوسه‌های دریای سرخ (The Red Sea Sharks)، داستان سفر تن تن به کشور خیالی خمد، برای کمک به دوستش که امیری عرب است را به تصویر می‌کشد.


۲۰. تن‌تن در تبت

کتاب تن تن: سفر به تبت(Tintin in Tibet)، داستان تلاش تن تن برای پیدا کردن و نجات دوست قدیمی‌اش به نام چنگ چونگ چن را به تصویر می‌کشد.


۲۱. جواهرات کاستافیوره

در کتاب تن تن: جواهرات کاستافیوره (The Castafiore emerald: the adventure of TinTin)، برخلاف تمام کتاب‌های تن تن که قهرمانان داستان به دنبال ماجراجویی می‌روند، این بار ماجراها به سراغ قهرمانان داستان می‌آیند و آن‌ها هیچ نقشه‌ی خاصی را دنبال نمی‌کنند اما در انبوهی از واقعیت‌های گیج کننده گیر می‌افتند.


22. پرواز شماره ۷۱۴

کتاب تن تن: پرواز شماره 714 (Flight 714)، ماجرای سفر تن تن و دوستانش به مقصد سیدنی جهت شرکت در یک کنفرانس فضانوردی را به تصویر می‌کشد.


23. تن‌تن و پیکاروها

در کتاب تن تن: در سرزمین پیکاروها (Tintin and the picaros)، تن تن و کاپیتان هادوک در توطئه‌ای که به منظور براندازی یک حکومت شکل گرفته گیر می‌افتند و به شرکت در آن محکوم می‌شوند و به دنبال آن تحت تعقیب قرار می‌گیرند.


۲۴. تن‌تن و هنر الفبا (۱۹۸۳ ناتمام، ۱۹۸۶ چاپ اولیه، ۲۰۰۴ چاپ کامل)

تن‌تن و هنر الفبا (به فرانسوی: Tintin et l’Alph-Art) که تن‌تن و هنر تازه نیز نامیده شده، آخرین و بیست‌وچهارمین کتاب هرژه است که به دلیل مرگش ناتمام ماند و در نهایت توسط فردی به اسم ایو رودیه (Yves Rodier)، نقاش کانادایی، تصویرگری و نوشته شد.


سئوالات دیگران

👉امتیاز بده.