کتاب مذاکره اصول و فنون – نظریه ها و راهبردها

یافتن مسیرهایی کوتاه و سریع برای رسیدن به موفقیت، کشف فرمول های مؤثر در ارتباط و مذاکره با دیگران، نحوه نفوذ بر افراد مختلف جامعه، تکنیک های متأثر ساختن دیگران در جلسات و… موضوع هایی است که برای هر یک از آن ها کتاب های مختلف تألیف و ترجمه شده است. این موضوع ها علاقه مندان فراوانی دارد. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله تعدادی از کتاب های مرتبط با این موضوعات را معرفی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید. ….

تاریخچه

انسان مخلوقی اجتماعی است؛ و در اجتماع با دیگران زندگی می کند و در تمام عمر در ارتباط و تعامل با دیگران است. این ارتباط و تعامل از طریق گفت وگو انجام می شود. در تحول تاریخ عمر طولانی بشر بر روی کره خاکی، به تدریج این تعامل«تکامل»پیدا کرده و در برنامه زندگی روزانه انسان ها قرارگرفته است.

این ارتباط دامنه وسیعی دارد و از افراد خانواده و محیط خانواده آغاز و به بیرون از خانواده گسترش می یابد؛ طوری که انسان ها کم کم در مورد مسائل شخصی خود با دیگران در ارتباط بوده و با آن ها به مذاکره می پردازند. این ارتباطات درگذر تاریخ بشر به تدریج تکامل یافته و با طیف بسیار گسترده با تکامل بیشتر و تقسیم جامعه بشری، ملت ها و دولت های مبتنی بر ملت ها و نهادهای بسیار بزرگ تر تحت عنوان اتحادیه ها و امپراتوری ها و درنهایت سازمان های جهانی، دنیا را فراگرفتند.

وسیله و ابزار این ارتباط با تمام بازیگران زندگی اجتماعی انسان «مذاکره» (Negotiation) بوده و به همین جهت آگاهی بر اصول، فنون و هنر مذاکره در سطوح مختلف و درجه پیچیدگی متفاوت، لازمه زندگی موفقیت آمیز همراه با صلح و درستی و ارتباط مؤثر است. به همین دلیل است که تاریخچه مذاکره را به زمان خلقت بشر مربوط می دانند.

مذاکره ازجمله مهارت های عمومی است که هر فردی مستقل از شغل در روابط اجتماعی به آن نیاز دارد. هرگاه سؤالی از کسی می پرسید که جواب دلخواه تان «بله» است یا از کسی می خواهید کاری برایتان انجام بدهد یا مانعی را از سر راهتان بردارد، در حال مذاکره هستید. چه بدانید، چه ندانید در تمام طول زندگی در حال مذاکره هستید.

هر روز در هر نقطه از جهان، افراد با موقعیت هایی برای مذاکره روبرو می شوند. برخی از این مذاکره ها ساده و برخی بسیار پیچیده هستند. مذاکره دو کودك در یک خانواده برای انتخاب کانال تلویزیون، مذاکره دو نفر برای ازدواج، مذاکره فروشنده و خریدار، مذاکرات هسته ای ایران و غرب و … برخی از مذاکرات هستند. این نوع ارتباطات نشان می دهد میان انسان ها مذاکره می تواند از سطوح ساده و ابتدایی آغاز و گاه شکل های پیچیده بین المللی به خود بگیرد.

هریک از ما خواسته های مادی یا معنوی داریم که ممکن است به روابط تجاری و یا روابط عاطفی ما مربوط باشند. مذاکره، نقطه شروع دستیابی به این خواسته ها است.

موفقیت شما در تجارت و زندگى به توان مذاکره‏ شما در هر شرایط و در جهت مصلحت و منفعت خودتان بستگى دارد. مذاکره کردن مهارتى کلیدى است که بر هرچه که مى ‏گویید و انجام مى ‏دهید و تقریبا بر تمامى تعاملات شما، چه شخصى و چه حرفه ‏اى، اثر مى ‏گذارد. اگر شما نتوانید براى تأمین منافع خود مذاکره کنید، قربانى کسانى خواهید شد که نسبت به شما مذاکره ‏کنندگانى توانمندترند. اگر شما مذاکره ‏کننده ‏اى ماهر باشید همواره قادر خواهید بود درآمدهاى بالاتر کسب کنید و معاملات بهترى انجام دهید.

زندگى را شاید بتوان یک مذاکره بسیار طولانى و درازمدت، از گهواره تا گور در نظر گرفت. مذاکره هرگز در زندگى متوقف نمى ‏شود. توان شما در انجام مذاکرات موفقیت ‏آمیز، براى کامیابى شما در تقابل و تعامل با دیگران ضرورى است.

تمامى انسان‏ها خواستار دستیابى بیشتر به تمام خوبى‏ها ازجمله خوشبختى، ثروت، موقعیت، عشق، امنیت، مقام، اعتبار و حیثیت، و موفقیت هستند؛ و همواره مى ‏خواهند راه‏هایى سریع‏تر و آسان‏تر، با صرف هزینه و زمان کمتر براى رسیدن به این اهداف پیدا کنند. ما با بسیارى افراد دیگر که همین اهداف و نتایج و پیامدها را جستجو مى‏ کنند، به‏ نحوى در رقابت هستیم و از طریق مذاکره، مصالحه، و مبادله است که رقابت‏ها و اختلافات را در جهت رسیدن به نیازها و خواسته ‏هاى خود تعدیل مى ‏کنیم تا به بهترین دستاورد ممکن براى خود در زندگى برسیم. …

کتاب روان شناسی توافق مذاکره اصولی اثر راجر فیشر و ویلیام اوری


کتاب فنون مذاکره اصول کاربردها ترفندها اثر محمدرضا شعبانعلی 


کتاب های جمال قمری


کتاب مذاکره به زبان آدمیزاد اثر مایکل سی. دونالدسون


کتاب گرفتن بله اثر راجر فیشر و ویلیام بروس پاتون


کتاب های روی. جی. لویکی


کتاب راهبردها و نظریه های مذاکره اثر راسل کوروبکین


کتاب مذاکره حرفه ای اثر مایکل بنولی و وی هوآ


کتاب هنر مذاکره اثر هاروی


کتاب جادوی مذاکره اثر محمد مهدی ابریشم کار


کتاب مأمور مذاکره اثر داریوش عابدی


کتاب پیروزی در مذاکره اثر تام کراتن میکر


كتاب اهرم در مذاکره اثر راجر ولکما


👉امتیاز بده.