کتاب انسان در جستجوی معنا | ویکتور فرانکل

 

کتاب انسان در جستجوی معنا (Man’s Search for Ultimate Meaning) یکی از بهترین نمونه‌های ادبی در ادبیات روانشناسانه است و روایت زندگی و نجات یافتن دکتر ویکتور فرانکل در اردوگاه کار اجباری رژیم نازی را شرح می‌دهد.

 

از متن کتاب انسان در جستجوی معنا

 

باید در نظر داشت که تلاش انسان در راه جستن معنا و ارزش وجودى او در زندگى همیشه موجب تعادل نیست، و ممکن است «تنش‏زا» باشد. اما همین «تنش» لازمه و جزء لاینفک بهداشت روان است.

من به جرأت مى‏گویم که در دنیا چیزى وجود ندارد که به انسان بیشتر از یافتن «معنى» وجودى خود در زندگى یارى کند. در این گفته نیچه حکمتى عظیم نهفته است که «کسى که چرایى زندگى را یافته است، با هر چگونگى خواهد ساخت.» این جمله باید به صورت شعارى در درمان بیمارى‏هاى روانى مورد نظر قرار بگیرد.

در اردوگاه کار اجبارى نازى‏ها، این نکته به خوبى به اثبات رسید که همه کسانى که تصور مى‏کردند کار و وظیفه‏اى که در انتظارشان است، شانس بیشترى براى زنده ماندن داشتند. (این نکته بعدها توسط متخصصین امریکایى در ژاپن و کره نیز به اثبات رسید.)

در مورد خود من، وقتى مرا به اردوگاه اسیران «آشویتس» بردند، دست‏نویس کتابى را که براى چاپ آماده مى‏کردم و به همراه داشتم از من گرفتند، میل بى‏حد من براى بازنویسى دوباره آن مطالب، معنایى شد که سختى‏هاى اسارت را راحت‏تر تحمل کنم و از آن محیط خشونت‏بار اردوگاه جان سالم بدر ببرم.

زمانى که در تب تیفوس مى‏سوختم، روى تکه کاغذها یادداشت برمى‏داشتم تا اگر روزى آزاد شدم بتوانم کتابم را چاپ کنم. در تنگناهاى زندان باواریا این انگیزه، امید به آزادى را در دلم شکوفا مى‏کرد و به همین دلیل هرگز در دره‏ یأس و خودباختگى سقوط نکردم…

 

تعریف لوگوتراپی یا معنادرمانی

 

خاستگاه لغوی معنادرمانی یا لوگوتراپی به واژه یونانی لوگوس بازمی‌گردد. لوگوس به معنای واژه یا کلمه، ارادهٔ پروردگار یا معناست. اما رساترین معادل آن معنا می‌باشد (logo=meaning). بر این اساس و بنا به گفتهٔ ویکتور فرانکل معنادرمانی عبارت است از: «درمان از رهگذر معنا یا شفابخشی از رهگذر معنا» یا «روان درمانی متمرکز بر معنا».

اصول اولیهٔ معنادرمانی به شکل زیر تعریف می‌شوند:

– زندگی تحت هر شرایطی واجد معنا است. حتی مصیبت بارترین نوع آن.

– محرک اصلی ما در زندگی، میل و نیتمان برای پیدا کردن معنی آن است.

– ما این آزادی را داریم که معنی آنچه انجام می‌دهیم و آنچه تجربه می‌کنیم، یا حداقل آنچه که در جایگاه خودمان در یک موقعیت رنج‌آور و تغییرناپذیر با آن روبرو می‌شویم، را بیابیم.

درباره (نویسنده) ویکتور فرانکل

 

ویکتور امیل فرانکل استاد عصب شناسی و روان‌پزشکی دانشگاه وین، از نجات‌یافتگان واقعه‌ هولوکاست است، او را می‌توان پدیدآورنده‌ لوگوتراپی (معنادرمانی) دانست. لوگرتراپی یا معنادرمانی، یافتن ریشه‌های معنای زندگی هر فردی، به شکل انگاره‌ای استوار از معنا و مسئولیت است. الگویی که معنا و مسئولیت و رسالت فرد در زندگی با آن مشخص می‌شود.

 

ویکتور فرانکل (Viktor Frankl) بیش از سی عنوان کتاب درباره معناگرایی و معنا درمانی نوشته است. او در دوم سپتامبر 1997 در شهر وین اتریش درگذشت.

نویسنده کتاب انسان در جستجوی معنا ؟

ویکتور امیل فرانکل (به آلمانی: Viktor Frankl) روان‌پزشک و عصب‌شناس اتریشی و پدیدآورندهٔ معنادرمانی (لوگوتِراپی) بود.

مترجم کتاب انسان در جستجوی معنا ؟

کتاب انسان در جستجوی معنا توسط افراد مختلفی ترجمه وبه دفعات مختلف چاپ شده است از جمله مترجمان می توان به: نهضت صالحیان، مهین میلانی، مریم حسین نژاد، امیر لاهوتی، حسینعلی میرشاهی، زهره زاهدی، علیرضا ارجاع، … اشاره کرد.

موضوع کتاب انسان در جستجوی معنا ؟

این کتاب دو بخش دارد، بخش اول که در مورد خاطرات فرانکل در اردوگاه اجباری رژیم نازی است که  خواننده از همین زندگى‏نامه دردناک، بسیارى چیزها مى‏آموزد و بخش دوم که درباره‌ی مکتب فرانکل یعنی لوگوتراپی یا معنا درمانی است که افراد را در یافتن «معنا» در زندگی، اندیشه‌های پنهانی وجود و معنای نهفته‌ آن یاری می کند.

 

 

 

 

 


👉امتیاز بده.