کتاب ای کاش وقتی 20 ساله بودم می‌دانستم اثر تینا سیلیگ

 

 

کتاب ای کاش وقتی 20 ساله بودم می‌دانستم What I Wish I Knew When I Was 20 اثر تینا سیلیگ است که مدیر اجرایی طرح سرمایه‌گذاری‌های فناوری محور استنفورد بوده و هدایت و راهنمایی دانش‌آموزان در هنگام گذر از محیط دانشگاهی به دنیای حرفه‌ای را بر عهده دارد.

او این کتاب را براساس داستان هایی از موفقیت و شکست نوشته است. داستان هایی که خود او در کلاس های درس خود به عنوان استاد دانشگاه و پیش از آن به عنوان پژوهشگر، تجربه کرده است. و همچنین داستان هایی که کارآفرینان، مربیان، مدیران، و….برای او تعریف کرده اند.

نطر تعدادی از افراد مشهور در حوزه کسب و کار درباره کتاب ای کاش وقتی 20 ساله بودم می‌دانستم

این کتاب یک کیمیا و در بی همتاست و هر اندیشه و عملی که از آن تاثیر پذیرد به بخشی از این کیمیا تبدیل خواهد شد.

اندیشه های نبوغ آسای این کتاب یاریتان می کند طرحها و اهداف خویش را از نو ترسیم کرده و قابلیت هایتان را در حد کمال به انجام رسانید.

این کتاب سرشار از آرمان ها، الهام ها و اندیشه های خلاقانه است. مطالعه آن تلنگری به ذهن و روح شماست تا از حد نیروهایی که بالقوه بازدارنده اند بگذرید و با از قوه به فعل رساندن قابلیت های خویش شاهد آفرینش طرحها و عادات تازه و نوین باشید.

این کتاب حاوی ماجرای زندگی افرادی است که به طرز شگفت انگیز بدترین موقعیتها را به فرصتهای مثبت و سازنده تبدیل کردند. این افراد در پرتو ذهن هشیار و کنجکاوشان شناخته ها را رها کرده و به استقبال ناشناخته ها رفتند، و نهایتا پلی زدند که آنان را از محدوده الگو های کهنه و تکراری به قلمرو طرح ها و ایده های جدید رهمنون کرد.

 

بخشی از کتاب ای کاش وقتی 20ساله بودم می دانستم

در بیشتر موارد ناگزیر هستید با اطلاعات ناقص و گزینه‌های مبهم تصمیم گرفته و وارد میدان عمل شوید. حال این پرسش مطرح می‌شود که چگونه می‌توان این خلا اطلاعاتی را پُر کرد؟ توصیه می‌کنم برای پاسخ به این پرسش از شیوه‌ی عملکرد استنلی (Stanley) الهام بگیرید. استنلی وسیله نقلیه‌ خودکاری است که با همکاری آزمایشگاه تحقیقاتی الکترونیکی شرکت فولکس واگن و آزمایشگاه هوش مصنوعی دانشگاه استنفورد به سفارش دارپا (DARPA) و با هدف تصمیم‌گیری بدون اطلاعات کافی طراحی و ساخته شد.

دارپا، آژانس پروژه‌های تحقیقات پیشرفته دفاعی، مسئول بسط و توسعه جدیدترین تکنولوژیهای نظامی ایالات متحده است. در رقابتی که دارپا آغازگرش بود اتومبیلهای بدون سرنشین می‌بایستی مسیر مسابقه به طول ۲۱۲ کیلومتر را طی کرده و در طول مسیر از سه تونل باریک، صدها گردنه‌ی تیز و صخره‌های شیب‌دار کوهستانی می‌گذشتند. برخلاف انتظار همگان اتومبیل متعلق به دانشگاه استنفورد به خاطر قابلیت تصمیم‌گیری سریع با اطلاعات ناقص، در مسابقه برنده شد.

استنلی تجهیزات بسیار پیشرفته‌ای داشت از جمله نقشه سه بعدی زمین، جی‌پی‌اس، ژیروسکوپ، سرعت سنج، دوربین‌های ویدیویی و سنسور چرخ. نرم‌افزارهای مستقر در آن تمام اطلاعات ورودی را تحلیل و تفسیر کرده و سرعت و مسیر خودرو را کنترل می‌کرد. با وجود این پیروزی استنلی در مسابقه به‌طور عمده به خاطر مهارت خیره‌کننده‌اش در تصمیم‌گیری سریع با اطلاعات ناقص بود.

طراحان استنلی قابلیت یادگیری انسان را در آن مستقر کردند. در واقع این اتومبیل با توسل به یک پایه آماری از چگونگی تصمیم‌گیری انسان، درباره‌ آنچه قرار بود انجام دهد تصمیم می‌گرفت. این آمار و اطلاعات در برنامه یادگیری آن گنجانده شده و به سیستم‌های کنترل اتومبیل متصل بود و می‌توانست به میزان قابل توجهی خطا در تصمیم‌گیری را کاهش دهد.

این ماجرا به روشنی نشان می‌دهد که یادگیری ازدیگران به میزان چشمگیری احتمال شکست را کاهش می‌دهد. لازم نیست جز جز همه چیز را حساب کنید. تنها کافی است مانند استنلی در حد امکان و توان، اطلاعات را از محیط پیرامونتان جمع‌آوری کرده و سپس برای بهترین تصمیم‌گیری به عقل و هوشمندی افرادی که پیش از شما این راه را پیموده‌اند متوسل شوید. در واقع تنها کاری که باید بکنید آن است که هنگام تصمیم‌گیری از صدها مدل در دور و اطرافتان الگوبرداری کنید.

درباره‌ (نویسنده‌) تینا سیلیگ

تینا سیلیگ (Tina seelig) یک نویسنده‌ معروف در حوزه‌ کارافرینی است که در سال ۱۹۸۵ موفق به کسب مدرک دکتری علوم اعصاب از دانشگاه استنفورد شد. وی در ابتدا به عنوان مشاور مدیریت در یک شرکت مشغول به کار شد و بعد از انتشار اولین کتابش تحت عنوان  آزمایشگاه اپیوریان و علوم غذایی در سال ۱۹۹۱، جرقه‌ ایجاد شرکتی برای هماهنگی فروش کتاب‌ها با خریداران در ذهنش زده شد.

در انتها نیز تینا سیلیگ این شرکت منحصربه فرد را در سال ۱۹۹۳ فروخت و پس از آن به عنوان تهیه کننده‌ مولتی مدیا به کار خود ادامه داد. تینا سیلیگ که از سال ۱۹۹۹ به عنوان مدیر اجرایی مرکز کارآفرینی دانشگاه استنفورد فعالیت می‌کند، کتاب‌های، یک دوره سقوط در خلاقیت، قوانین خلاقیت، موتور نوآوری و بینش بیرونی را نیز منتشر کرده است.

 

 


👉امتیاز بده.