کتاب خرمگس | لیلیان وینیچ

 

کتاب خرمگس (The Gadfly) رمانی از نویسندهٔ ایرلندی، اتل لیلیان وینیچ است که در سال ۱۸۹۷ منتشر شد. این رمان شرایط و اوضاع جامعه ایتالیا را طی سال‌های 30 تا 40 قرن نوزدهم میلادی (ایتالیا تحت اشغال ارتش اتریش بود) روایت می‌کند. اما وینیچ به روایت داستانی صرفا سیاسی یا وقایع تاریخی نمی پردازد، بلکه درون مایه‌ اصلی کتاب فلسفی است و تقابل دیدگاه‌های مذهبی آرتور بورتون به عنوان قهرمان داستان با آرمان و آرزویش، که همانا آزادی است را به نمایش می‌گذارد.

بخشی از کتاب

آرتور ساعتی بعد. هنگامی که در چراگاههای آفتابرو قدم می زدند روبه پدر نمود و گفت : پدر تا به حال تصور نمی کردم که اینطور می توانید بابچه هابازی کنید. دخترک در تمام این مدت چشم از شما بر نداشت. می دانید. به نظر من…..

چه؟ فقط می خواستم بگویم که… جای تاسف است که کلیسا کشیشان را از ازدواج منع می کند.درست نمی توانم بفهمم چرا می دانید تربیت اطفال مساله ای بسیار جدی است اگر آنها ازا بتدا تحت تاثیراتی نیکو باشند. در زندگیشان بسیار موثر خواهد بود. از نظر من مردی که زندگیش پاکتر و حرفهاش مقدس تر باشد. شایستگی بیشتری برای پدر شدن دارد. پدر من اطمینان دارم که اگر شما پیمان نبسته بودید. اگر ازدواج می کردید… فرزندانتان بسیار …

– هیس!

این کلمه با چنان زمزمه سریعی ادا شد که به نظر می رسید سکوت بعدی را عمیقتر می سازد. آرتور از دیدن چهره افسرده مونتانلی آشفته شد و ادامه داد. پدر به نظر شما من اشتباه . می کنم ؟ البته ممکن است که در اشتباه باشم ولی من باید آنگونه که به نظرم طبیعی می رسد فکر کنم. مونتانلی با نرمی پاسخ داد، شاید معنی آنچه را که اکنون گفتی خوب درک نمی کنی .چند سال دیگر نظری جز این خواهی داشت. فعلا بهتر است درباره موضوع دیگری صحبت کنیم.

این نخستین شکاف در هماهنگی و آسایش کاملی بود که در این تعطیلات ایده آل میانشان حکومت می کرد. شامونیکس را ترک گفتند و از طریق تت – نوار به سوی مارتینی حرکت کردند .در مارتینی به سبب گرمای خفه کننده برای استراحت توقف کردند.

پس از صرف ناهار در مهتایی هتل که از آفتاب در امان بود و …

 

 

 


👉امتیاز بده.