کتاب شیاطین | جن زدگان | تسخیرشدگان

 

کتاب (Demons) که در فارسی به شیاطین | جن زدگان | تسخیرشدگان ترجمه شده رمانی است از داستایوسکی، نویسندهٔ مشهور روسی. شیاطین تمثیل پیامدهای فاجعه آمیز نیهیلیسم سیاسی و اخلاقی است که در دهه ۱۸۶۰ در روسیه رواج داشت. روایت اصلی این داستان در متن رمان بر عهده یکی از شخصیت‌های نه چندان شاخص آن است و آن شخص آنتوان لاورنتیوویچ نام دارد.

 

بخشی از کتاب

 

در شهر شایع شده بود که جمع ما مرکز آزاداندیشان، عیاشان و بی دینان و بی خدایان شده است. این شایعه مدتها بود که بر سر زبانها می گشت. و با این وجود ما کاری جز این نداشتیم که به پرحرفی درباره روسیه بپردازیم، یعنی مطالب بسیار بی آزار و شادی بخشی و آزادیخواهانه را مطرح کنیم.«آزادیخواهی مطلق ».

يعنى بدون جنبه عملی، تنها در مملکت ما روسیه امکان پذیر است . «استبان تروفی موری» مانند تمام دانشمندان، احتياج بيك ميز خطابه داشت: وانگهی وسیله ای میجست تا خود را قانع سازد که با نشر «افکار» وظیفه ای را انجام می دهد وبالاخره به حلقه ای از دوستان احتیاج داشت که با آنها پیاله ای بنوشد و درباره مطالب و مباحثی که به روسیه و «روح روسی» مربوط می شد، تبادل نظر نمایند .

وراجع به وجود خدا بطور اعم و «خدای روسی» بطور اخص گفتگو کنند؛ و صدمین بار چند داستان وقیحانه ای را که همه می دانند. تکرار کنند. آنها از بحث درباره خبری که در شهر شایع شده بود، هرگز ابا نداشتند و از قضاوت کاملا اخلاقی دریغ نمی کردند.

آینده اروپا و بشر بطور کلی به بحث گذاشته می شد . فرانسه پس از اینکه حکومت دیکتاتوری را که دموکراسی پایه گذار آن بود تحمل كرد. بيك نظر می شد فهمید که در ردیف قدرتهای درجه دوم در می آید و یقین داشتند که این امر خود بخود و بزودی انجام می گیرد. برای پاپ از مدتها قبل پیش بینی کرده بودند که بزودی بصورت يك سقف ساده دريك ایتالیای متحدده درخواهد آمد!

وانگهی در عصر بشر دوستی و صنایع سنگین و راه آهن که ما در آن زندگی می کنیم، این مسأله هزار ساله دیگر بهیچ وجه جلب توجه نمی کند و مکتب آزادیخواهی روسی درباره این مسائل هرگز جز این قضاوتی نکرده بود. …

 

جهت خرید اینترنتی وآنلاین کتاب جن‌زدگان یا شیاطین روی دکمه مشاهده جزئیات و خرید کلیک کنید.

 

 

 


👉امتیاز بده.