کتاب قلعه | مزرعه حیوانات

 

کتاب قلعه حیوانات (Animal Farm)، رمانی به سبک ادبیات تمثیلی پادآرمان‌شهری به زبان انگلیسی و نوشته جرج اورول است. این رمان درباره گروهی از جانوران اهلی است که در اقدامی آرمان‌گرایانه و انقلابی، صاحب مزرعه یعنی آقای جونز را از مزرعه‌اش فراری می‌دهند تا خود اداره مزرعه را به‌دست گرفته و «برابری» و «رفاه» را در جامعه خود برقرار سازند. رهبری این جنبش را گروهی از خوک‌ها به‌دست دارند. ولی پس از مدتی این گروه جدید نیز به رهبری خوکی به نام ناپلئون همچون آقای جونز به بهره‌کشی از حیوانات مزرعه می‌پردازند و هرگونه مخالفتی را سرکوب می‌کنند.

در این رمان، انقلاب حیوانات مزرعه، نماد انقلاب کارگری و سرنوشت آن بر ضدّ نظام سرمایه‌داری و استبداد طبقه حاکم شوروی است، ولی با اینکه اورول این کتاب را اختصاصاً بر مبنای انقلاب روسیه نگاشته، می توان گفت، مزرعه حیوانات به تمام انقلاب‌های سراسر تاریخ اشاره دارد.

 

درباره (نویسنده) جرج اورول

 

اریک آرتور بلر (Eric Arthur Blair) با نامِ مستعار جُرج اورول داستان‌نویس، روزنامه‌نگار، منتقدِ ادبی و شاعر انگلیسی در ۲۵ ژوئن ۱۹۰۳ در شهر موتهاری، استان بیهار در راج بریتانیازاده شد. او بیشتر برای دو رمان سرشناس و پرفروش مزرعه حیوانات که در ۱۹۴۵ منتشر شد و در اواخر دهه۱۹۵۰ به شهرت رسید و نیز رمان ۱۹۸۴ شناخته می‌شود. این دو کتاب بر روی هم بیش از هر دو کتابِ دیگری از یک نویسنده قرن بیستمی، فروش داشته‌اند.

آثار اورول به ترتیب سال انتشارعبارتند از:

آس و پاس‌ها در پاریس و لندن (۱۹۳۳)؛ روزهای برمه (۱۹۳۴)؛ دختر کشیش (۱۹۳۵)؛ به آسپیدیستراها رسیدگی کن (پول و دیگر هیچ) (۱۹۳۶)؛ جاده به‌سوی اسکله ویگان (۱۹۳۷)؛ درود بر کاتالونیا (۱۹۳۸)؛ هوای تازه (گریز) (۱۹۳۹)؛ قلعه حیوانات (۱۹۴۵)؛ (هزار و نهصد و هشتاد و چهار(۱۹۸۴)) (۱۹۴۹)؛

هفت ماه پس از چاپِ کتابِ ۱۹۸۴، اورول در بیستم ژانویه ۱۹۵۰ در اثر بیماری سل درگذشت؛ و قبر او در کلیسای آل سنت، ساتون کورتن‌نی در آکسفوردشر در بریتانیا قرار دارد.

 

 

 


👉امتیاز بده.