کتاب مدارس جاسوسی اثر دانیل گلدن

کتاب مدارس جاسوسی (Spy schools) اثر دانیل گلدن نویسنده مشهور و ویراستار ارشد روپابلیکا ست. دانیل گولدن در کتاب پیش رو یعنی «مدارس جاسوسی» به شکلی صریح به دست داشتن سازمانهای جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا و هم پیمانانشان در بسیاری از رویدادهای جاسوسی و تروریستی بر علیه کشورمان که در سالهای اخیر منجر به شهادت مظلومانه تعدادی از محققان و دانشمندان هسته ای ایران شده اشاره کرده است.

این کتاب درباره فعالیتهای اطلاعاتی داخلی و خارجی در دانشگاه های ایالات متحده و شعبه های مختلف این دانشگاه در کشورهای خارج از آمریکا است که در سال ۲۰۱۷، با حمایت هنری هولت و کمپانی نیویورک از سوی انتشارات مک میلان به چاپ رسیده است.

نویسنده در این کتاب نشان می دهد که دانشگاههای آمریکایی به هدف اصلی جاسوسی داخلی و خارجی تبدیل و این رویداد برای امنیت اقتصادی این کشور مشکل آفرین شده است.

نویسنده در این اثر شواهدی را بدست می دهد که نشانگر حضور رسمی سازمان سیا (CIA)، اف بی آی (FBI) و دیگر سازمانهای امنیتی در همه تصمیمات بین المللی و جنبه های مختلف فرهنگ دانشگاهی است و این اتفاق در پی حوادث ۱۱ سپتامبر با تولد دوباره حس وطن پرستی و ترس گسترده از رویدادهای تروریستی در آمریکا همراه شده است که به نوبه خود به حضور گسترده این سرویسها رسمیت بیشتری بخشیده است.

دانیل گولدن فعالیتهای دانشگاهی تکان دهنده ای را مبنی بر اینکه اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و حتی دانشجویان مقطع کارشناسی ماهیت جاسوس به خود گرفته اند، را گزارش می دهد.

سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا نه تنها اهداف مدنظر ایرانی خود را در کلاسهای درس دانشگاهها تحت تعقیب قرار می دهند بلکه برگزارکنندگان همایشهای علمی دانشگاهی را نیز متقاعد می سازند تا دانشمندان هسته ای ایران را که در این همایشها حضور پیدا می کنند تحت نظر قرار دهند؛ از آنان به عنوان منبع استفاده کنند و دست کم اینکه از تعامل و همکاری آنان با موسسات آموزشی و تحقیقاتی ایران جلوگیری به عمل آورند.

کتاب مدارس جاسوسی، چگونگی بهره برداری نامحسوس سازمانهای سیا، اف بی آی و اطلاعات خارجی از دانشگاههای آمریکایی، در واقع، در نوع خود کتاب بی نظیر و اولین اثر در زمینه افشای حضور رسمی  سازمان های اطلاعاتی آمریکا در دانشگاههای این کشور است.

به طور کلی کتاب در دو بخش جاسوسی خارجی در دانشگاههای آمریکا و عملیاتهای نامحسوس جامعه اطلاعاتی آمریکا در آموزش عالی تنظیم شده است. نویسنده این اثر می خواهد از یک طرف وضعیت عینی سرقت مالکيت فکری و معنوی محققان دانشگاهی آمریکا توسط دانشجویان و محققان چین، روسیه و کوبا را به تصویر کشیده و از طرفی نیز حضور جامعه اطلاعاتی آمریکا در دانشگاه ها را موجه جلوه دهد. که  پس از حادثه ۱۱ سپتامبر پررنگ تر شده است.

طبق مطالب نویسنده، مجموعه های اطلاعاتی کشورهای خارجی به ویژه سه کشور نام برده شده از آزادی فضای تحقیقاتی دانشگاهی (هنجارهای علمی حاکم بر دانشگاه و مراکز تحقیقاتی دانشگاهی) نهایت بهره را برده و با اعزام دانشجو و محقق در سطوح مختلف آموزشهای تکمیلی، نتایج این تحقیقات را به کشور خود منتقل می سازند.

یافته های میدانی محقق حاکی از آن است که برخی از کشورها نظیر چین به شکلی سازمان یافته تر و هوشمندانه تر به این اقدام دست می زنند و با حمایت رسمی شرکتهای خصوصی، افرادی را برای تکمیل تحقیقات در حوزه های علمی مدنظر، به این مراکز اعزام می کنند. به عنوان نمونه، یکی از اقدامات سازمان یافته چینی ها در خاک آمریکا این است که اقدام به تأسیس تعدادی موسسه فرهنگی تحقیقاتی نموده و افرادی را در آنجا می گمارند و حتی با حمایت مالی این موسسات اقدام به جاسوسی اقتصادی و جاسوسی صنعتی از مراکز تحقیقاتی دانشگاهی از پیش تعیین شده، می نماید. …


👉امتیاز بده.