کتاب زندگی با تمام وجود اثر برنه براون

کتاب (The Gifts of Imperfection) که با عناوین زندگی با تمام وجود، موهبت کامل نبودن و زندگی حضورمندانه نیز ترجمه و چاپ شده، اثر برنه براون (Brene Brown) در زمینه‌ی پذیرش آسیب‌پذیری و کاستی‌های وجود انسانی است.

کسانی که «با تمام وجود زندگی می کنند»، چه ویژگیهایی دارند؟ ارزشهای این افراد چه هستند؟ چگونه خاصیت انعطاف پذیری را در زندگیشان خلق کرده اند؟ نگرانیهای عمده ی آنها چه بوده و چطور آنها را حل می کنند یا به آنها می پردازند؟

آیا می توان زندگی کردن به این روش را آموخت؟ برای پرورش خصوصیاتی که به آنها نیاز داریم چه باید بکنیم؟ چه موانعی وجود دارند؟ …

این کتاب مملو از کلماتی با مفاهیم بزرگ، مانند عشق، حس تعلق و اصالت است. مملو از موضوعات تاثیرگذاری مانند همدلی نسبت به خود، پذیرش و سپاس و قدردانی. براون می گوید، من اولین کسی هستم که توضیح می دهد این موضوعات چطور می توانند به تنهایی یا در کنار هم به شما کمک کنند، تا با تمام وجود زندگی کنید و مهمتر اینکه، بدون شک اولین کسی هستم که از دیدگاه کسی که سالها مسائلی مانند خجالت و ترس را مورد مطالعه قرار داده به این موضوعات پرداخته است.

ما برای خلق آگاهی و درک در زندگیمان نیازمند زبانی مشترک هستیم که در عین حال از ضروریات زندگی کردن با تمام وجود هم محسوب می شود.

پذیرش خود و کاستی های خود و عشق ورزیدن به خود، شجاعانه ترین کاری است که می توان در زندگی انجام داد. با پذیرش کاستی‌های خودمان می‌توانیم بهتر و راحت تر زندگی کنیم و به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنیم.

بهتر است خودمان را همان‌طور که هستیم بپذیریم، تا بتوانیم اعتماد به نفس بیشتری کسب کنیم. نباید کمال گرا باشیم، زیرا کمال گرایی باعث ایجاد مشکلات بسیاری در زندگی و در نهایت باعث ایجاد درماندگی و بی‌تفاوتی می‌شود.

باید به شهود خود اعتماد داشته باشیم و اینکه نباید با وارد ساختن فشارهای کاری و اجتماعی بیش از حد، خود را دچار اضطراب و نگرانی دائمی سازیم. هم‌چنین نویسنده به اهمیت بازی و تفریح و اوقات فراغت اشاره کرده است و معتقد است، تفریح جزئی اصلی از زندگی با تمام وجود را تشکیل می دهد. و در نهایت هم موضوع معنادار کردن کار و زندگی را مورد بررسی قرار داده است.

بخشی از کتاب زندگی با تمام وجود

عشق مهم ترین امر در زندگی است، دل بستگی ای که برای آن می جنگیم و می میریم و با این حال
درباره ی معنای آن تأمل نمی کنیم. بدون واژه نامه ای کامل حتی نمی توانیم مستقیماً در این باره حرف بزنیم یا بیندیشیم. «دایان آکرمن»

عشق و حس تعلق از ضرورتهای زندگی انسان محسوب می شوند. همان طور که در مصاحبه هایم هم گفتم، متوجه شده ام که تنها یک عامل، زنان و مردانی را که عشق و حس تعلق عمیقی را حس می کنند از کسانی که در تقلای به دست آوردن آن هستند، مجزا می سازد. آن عامل باور ارزشمند بودن خود است.

به همین سادگی و به همین پیچیدگی: اگر می خواهیم عشق و حس تعلق را به طور کامل تجربه کنیم، باید باور کنیم که سزاوار عشق و حس تعلق هستیم. و زمانی این حس ارزشمند بودن، این احساس که وجودمان همان طور که هست کافی است و اینکه سزاوار عشق و حس تعلق هستیم را به دست می آوریم، که به آنچه مردم درباره ی ما و زندگیمان می گویند اعتنا نکنیم.

وقتی دائماً در تلاشیم تا خود را از آن بخش هایی از زندگیمان که احساس می کنیم با کسی که قرار است باشیم تناسبی ندارند مجزا کنیم، از جریان اصلی زندگی مان خارج می شویم و برای اینکه حس کنیم ارزش داریم تلاش می کنیم کامل باشیم، رضایت دیگران را جلب کنیم و خود را اثبات کنیم. حس ارزشمند بودن که امری ضروری در دستیابی به عشق و حس تعلق محسوب می شود، در زندگی واقعی ما جای دارد.

بزرگترین مشکل زندگی اکثر ما این است که باور کنیم درست در همین موقعیت و همین لحظه ارزش داریم. ارزش داشتن مستلزم پیش نیاز نیست. بسیاری از ما آگاه یا ناخودآگاه فهرست بلند بالایی از این پیش نیازها را به وجود می آوریم یا در اختیارمان گذاشته می شود:

اگر بیست کیلو وزن کم کنم، ارزشمند خواهم بود.

اگر بتوانم باردار شوم، ارزشمند خواهم بود.

هر وقت سر عقل بیایم، ارزش خواهم داشت.

اگر همه فکر کنند پدر یا مادر خوبی هستم، برایم ارزش قائل می شوند.

اگر بتوانم از طریق فروش آثارم امرار معاش کنم، در نظر مردم ارزشمند خواهم بود.

اگر بتوانم زندگی مشترکم را حفظ کنم، مردم برایم ارزش قائل می شوند.

اگر ازدواج کنم، فرد ارزشمندی خواهم بود.

اگر سرانجام والدینم تأییدم کنند، ارزشمند خواهم بود.

اگر او به من تلفن بزند و با من قرار ملاقات بگذارد، احساس می کنم ارزش برایم قائل شده است.

اگر از عهده ی همه ی کارهایم بربیایم، ولی به نظر برسد تلاشی در این زمینه نکرده ام، در چشم مردم فردی ارزشمند خواهم بود. و الی آخر …

در حالی که زندگی کردن با تمام وجود، حول یک محور می چرخد: حس

ارزشمند بودن در همین لحظه و همین موقعیت، نه با اما و اگر.




👉امتیاز بده.