کتاب نبرد من | آدولف هیتلر

 

 

کتاب نبرد من (به آلمانی: Mein Kampf؛ به انگلیسی My Struggle) کتابی است که توسط آدولف هیتلر نوشته شده ‌است. این کتاب بیانگر اندیشه‌های سیاسی هیتلر و ناسیونال سوسیالیسم است. در سال ۱۹۲۴ که هیتلر به اتهام خیانت به کشور در زندان لندزبرگ زندانی بود متن کتاب را به منشی خود رودلف هس که با او هم‌زندان بود دیکته کرد و او نوشت.

بخش دوم کتاب، پایان همان سال پس از آزادی زودهنگام او از زندان نوشته شد. پس از به قدرت رسیدن حزب ناسیونال سوسیالیسم در آلمان و تشکیل «رایش سوم» این متن به کتاب مقدس حکومت نازی تبدیل شد و حزب در هر فرصتی، از جمله در مراسم ازدواج و اخذ مدرک دیپلم، آن را در میان مردم پخش می‌کرد و پیر و جوان را به خواندن آن فرا می‌خواند. در سال ۱۹۴۳، بیش از ۱۰ میلیون نسخه از این کتاب در آلمان پخش شد. که در آن زمان بی نظیر بود.

در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم و خودکشی هیتلر تمام دارایی‌های وی از جمله حقوق معنوی آثارش به ایالت باواریا تعلق گرفت. طبق قوانین ایالتی و با تأیید دولت فدرال آلمان، باز نشر این کتاب به مدت ۷۰ سال ممنوع اعلام شد. این مهلت در سال ۲۰۱۵ به پایان رسید. و چاپ آن از سر گرفته شد.

بخشی از کتاب نبرد من

به طوری که تجربه نشان می دهد نیازمندیهای غذا و لباس انسان سال به سال افزوده می شود و به همین جهت نمی توان زندگی مردم را به صورت اجتماع مردمان دویست سال قبل در آورد و این هم جنون محض است اگر کسی فکر کند که هر نوع افزایش محصول اجازه تکثیر نفوس را خواهد داد. این فرضیه در شرایط فعلی درست نیست مگر این که افزایش محصول قادر باشد نیازمندی ها را تأمین کند.

و اگر فرض کنیم حد اعلای محدودیت از یک طرف و فعالیت و نسبت کار از طرف دیگر موجود باشد می تواند سد جوع را فراهم نماید این فکر هم درست نیست باید هرگونه محدودیت به تناسب فعالیت باشد تا بتواند همیشه بین این دو عامل تعادل برقرار سازد.

بارها دیده شده است که در این موارد فعالیت خیلی زیاد هم به جایی نرسیده ولی در حالی که زمین کم باشد و جمعیت زیاد، باز هم به مشکلی بر می خورند به این معنی که ابتدا مواجه با قحطی می شوند و گاهی هم ممکن است فاسد شدن محصولی با کم آبی سال، مردم را تهدید به گرسنگی نماید.

برای یک ملت که کثرت موالید دارد این تدابیر کاملا بیفایده است، گاهی ممکن است در سال های خوب انبارهای گندم پر شود ولی این انبارها برای همیشه زندگی آنان را تأمین نمی کند و باز دوره گرسنگی و قحطی فرا خواهد رسید. بنابراین مردم مجبورند پشت کار بیشتری نشان داده و با طرح نقشه های تولید مواد مصنوعی تا جائی که ممکن است بطور حداقل جلو گرسنگی را بگیرند

شاید کسی اعتراض کند که این اعمال یک روز ممکن است نسل انسانی را به مرگ تهدید کند و هیچ ملت و قومی نخواهد توانست از این سرنوشت در امان باشد زیرا نسل آدمی برحسب آمارهای دقیق روزبه روز در حال افزایش است، البته این ایراد درست است پس می توانیم از گفته های خود این طور نتیجه بگیریم.

به طور مسلم یک روز فرا خواهد رسید که نسل انسانی نمی تواند با وسیع کردن راندمان زمین خود در مقابل نیازمندی های روزافزون مقاومت نماید و چاره ای غیر از کم کردن نفوس نخواهد داشت و شاید یک روز طبیعت وسیله ای فراهم کند تا خودمان در کم کردن تفوس بکوشیم در آن روز مشمول این قانون خواهیم شد در حالی که امروز این طور نیست و این شرایط مخصوص کسانی است که قدرت ندارند زمین خود را برای تأمین نیازمندی ها بارور سازند. در برابر آن زمین های بسیار وسیع در گوشه و کنار جهان وجود دارد که اگر با وسائل علمی کشاورزی شود می تواند غذای قسمتی از جمعیت جهان را تهیه نماید. در حالی که در یک نقطه زمین مردم جا برای نشستن و سکونت ندارند در جای دیگر میلیونها هکتار زمین بی حاصل مانده و …

 

درباره (نویسنده) کتاب نبرد من آدولف هیتلر

 

آدولف هیتلر در سال ۱۸۸۹ در اتریش متولد شد. در سن ۱۸ سالگی از ارثش استفاده کرد و برای تحصیل هنر به وین رفت اما در دانشگاه قبول نشد. وقتی که جنگ جهانی اول شروع شد، هیتلر برای رفتن به ارتش آلمان اقدام کرد. او احساس می‌کرد رهبران به کشورشان خیانت کرده‌اند، و آلمان بسیار تحقیر شده و مجبور است تمام هزینه‌های جنگ را نیز بپردازد. بعد از پایان جنگ هیتلر به کمک همکارانش حزب کارگری سوسیالیست ناسیونالیسم یا نازی را تشکیل دادند.
هیتلر پس از کودتا در سال ۱۹۲۳، دستگیر و به پنج سال زندان محکوم شد که فقط یک سال از آن را گذراند. در همان مدت که در زندان بود، کتاب نبرد من را نوشت. او در سال ۱۹۳۳ به قدرت رسید و تا زمان مرگش یعنی سال ۱۹۴۵ در قدرت ماند. آلمان در ۶ سال اول حضور هیتلر در راس قدرت شاهد یک احیای اقتصادی بعد از رکود بود، او در این مدت از بند محدودیت‌های تحمیل شده پس از جنگ جهانی اول رها شد و مشغول ضمیمه کردن مناطق آلمان‌نشین اطراف بود. این موضوع باعث شد که هیتلر در میان مردم بسیار محبوب شود.
هیتلر ارتش آلمان را قوی کرد و در سال ۱۹۳۸ اتریش را به خاک آلمان اضافه کرد. آلمان به لحاظ استراتژی حمله برق آسا، از لحاظ نظامی موفقیت‌های بسیاری را به دست آورد. او در سال ۱۹۴۱، دستور حمله به شوروی را صادر کرد و تا پایان سال ۱۹۴۱، بیشتر قسمت‌های اروپا و شمال آفریقا را به اشغال خود درآورد. بعد از ۱۹۴۱ و حمله به روسیه همه چیز تغییر کرد . او کم‌کم فتوحات خود را از دست داد و مرزها به حالت قبلی خود برگشتند و در سال ۱۹۴۵، متفقین ارتش آلمان را شکست دادند.
آدولف هیتلر در ۲۹ آوریل ۱۹۴۵ با معشوقه‌ی خود اوا براون ازدواج کرد. کمتر از ۲ روز بعد، این زوج برای اینکه توسط ارتش سرخ شوروی اسیر نشوند خودکشی کردند.

 

 

 


👉امتیاز بده.