کتاب نفرین زمین اثر جلال آل احمد

کتاب نفرین زمین رمانی است از جلال آل احمد که یکی از خواندنی‌ترین او محسوب می‌شود، ورود مدرنیته به ایران را روایت می‌کند.

بخشی از کتاب نفرین زمین

دلتنگی، عصر یک روز از هفته چهارم شروع شد .دراز کشیده بر تخت سفری، داشتم کتابی ورق می زدم و به مزقان رادیو گوش می دادم که آمد. به این احساس عادت داشتم، اما جاهای دیگر همکارهای هم سن و سال بودند و یک جوری با تنهایی کنار می آمدیم.

درد دلی، پخت و پزی، یعنی کوفته ای که آش می شد. یا آشی که شفته، یا دعوایی یا شطرنجی. و بیش تر بازی با ورق. یا عرق خوری های خرکی از سر بطری؛ و میان سوز بیابان و سرمظهر قنات، یآ پشت دیوار خرابه ای، یا دختری را پس و پناهی گیر آوردن و لمسی از نوک پستان تازه برآمده ای، یا تخمین کپل ها…و همین جورها.اما این جا چه کنم ؟

با این مدیر که یک سر دارد و هزار سودا و هنوز چیزی به مکتب داری نیست ؟یا با این هم کار پیرمافنگی با اعتقادات کلثوم ننه ای اش؟…زندگی شبانه روزی دانشسرا امثال مرا جوری بار آورده که در محیطی ناآشنا با حرف و سخن های خودمان مرغ سرکنده را می مانیم.

می خواهیم همه جا زندگی را به الگوی شبانه روزی درآوریم. هم خواب و خوراک بودن، کفش و لباس هم دیگر را عوضی پوشیدن، و دم به دم جلوی هم دیگر لخت شدن و از این خل بازی ها…اما این جا ؟ بدی اش این است که هنوز نمی فهمم چه خبر است. اگر می فهمیدم با زحرفی بود.

روابط مدیر و مباشر و بگو مگوشان و این نیمچه دسته بندی که دارند، و من هنوز نرسیده علم و کتلش را دیده ام…

اگر حوصله اش را داشتم هر کدام موضوعی بود پرکننده یک سال تنهایی. ولی به من چه؟ گور پدرشان هم کرده . نه آبی دارم، نه ملکی؛ و نه اصلا از زمین نان می خوردم. تا ابد هم که نمی خواهم بمانم. تازه مگر می گذارند ؟ یک معلم سیار ؛ عین پدرم. از این ده به آن ده .و همین بهتر که هنوز غریبه ام. اما نمی شود با این دهاتی ها کنار آمد. حتی با سگ هاشان. هفته ی پیش نزدیک بود یکی شان گردنم را بشکند، به جای این که پاچه ام را بگیرد. بی حیا! …

سحاب دانش با ارائه خلاصه ای از بهترین کتابها با بیشترین تخفیف و کم ترین قیمت را برای شما معرفی می کند.

خرید اینترنتی کتاب نفرین زمین


👉امتیاز بده.