کتاب هنر ظریف بی خیالی یا هنر رندانه بی خیالی اثر مارک منسن

کتاب هنر ظریف بی خیالی (The Subtle Art of Not Giving a F*ck) در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. این کتاب بلافاصله بعد از انتشارش در فهرست کتاب‌های پرفروش قرار گرفت و به بیش از بیست زبان دنیا ترجمه شد.

منسون را معمولاً در گروه نویسندگان حوزه‌ی خودیاری (Self-help) طبقه‌بندی می‌کنند. کار اصلی او وبلاگ نویسی است و مطالبی هم که در کتابهایش آمده، پیش از انتشار در قالب کتاب، کم و بیش به صورت پراکنده در وبلاگش مطرح کرده است.

کتاب هنر ظریف بی خیالی به شما می‌گویددر زندگی غم، اضطراب و ناراحتی وجود دارد؛ اما این شما یید که باید با بی‌خیالی شیوه جدیدی از زندگی را پیش گیرید.

چند جمله از کتاب هنر ظریف بی خیالی

– پختگی، زمانی رخ می‌دهد که فرد می‌آموزد تنها به چیزهایی اهمیت بدهد که ارزشمند هستند.

– پرسش جالب‌ِ توجه‌تر که مردم هیچ‌وقت از خود نمی‌پرسند، این است که «چه دردهایی در زندگی خود می‌خواهید؟ و حاضرید برای چه چیزی زحمت بکشید؟»

– برای مثال، بیشتر افراد می‌خواهند که ارتقای شغلی پیدا کنند و درآمد زیادی داشته باشند؛ اما هیچ‌کس نمی‌خواهد شصت ساعت کار در هفته، رفت‌و‌آمد در فاصله‌ی زیاد بین خانه و اداره، کاغذبازی‌های بیهوده، و ساختار طبقاتی استبدادی شرکت را تحمل کند.

– فرهنگ کنونی به ما می‌گوید که من خودم باعثِ شکستِ خودم شده‌ام.

– من، بی‌استقامت یا بازنده هستم، و چیزهایی را که لازمه‌ی این کار بوده نداشته و رویاهای خود را کنار گذاشته‌ام، و شاید اجازه داده‌ام که فشارهای اجتماع بر من غلبه کنند.

– اما واقعیت، بسیار کسل‌کننده‌تر از همه‌ی این‌هاست. واقعیت این است که من فکر می‌کردم چیزی را می‌خواهم؛ اما معلوم شد که در واقع آن را نمی‌خواستم؛ همین.

– من پاداش‌های این کار را می‌خواستم، نه نبردهای آن را. نتایج را می‌خواستم، نه روند رسیدن به آن‌ها را. من عاشق جنگ نبودم؛ عاشق پیروزی بودم. و زندگی، این‌گونه پیش نمی‌رود.

بخشی از کتاب هنر ظریف بی‌خیالی

سرمایه گذاری افراطی بر عواطف به این دلیل ناکام می‌ماند که عواطف هرگز دوامی ندارند. هر آنچه امروز ما را خوشحال می‌کند، فردا خوشحالمان نخواهد کرد، زیرا بیولوژی ما همیشه به چیزهای بیشتری نیاز دارد. تمرکز بر کسب خوشحالی به گونه‌ی اجتناب ناپذیری به جستجوی پایان ناپذیر «چیزی دیگر» -یک خانه جدید، یک رابطه تازه، فرزندی دیگر و ازدیاد حقوق- منتهی می‌شود. و به رغم همه زحمات و تلاش هایمان، در انتها احساسی مشابه نقطه شروعمان خواهیم داشت: آنچه داریم ناکافی است.

روان شناسان گاهی این مفهوم را «تردمیل شادی» می‌خوانند: این ایده که ما همیشه سخت تلاش می‌کنیم تا شرایط زندگی‌مان را عوض کنیم، اما عملاً تفاوت زیادی احساس نمی‌کنیم.

درباره‌ (نویسنده) مارک منسون

مارک منسون (Mark Manson) نویسنده‌، مشاور، کارآفرین و وب‌لاگ‌نویس آمریکایی متولد ۹ مارس ۱۹۸۴ است. منسون را معمولاً در گروه نویسندگان حوزه‌ی خودیاری (Self-help) طبقه‌بندی می‌کنند. کار اصلی او وبلاگ نویسی است و مطالبی هم که در کتابهایش آمده، پیش از انتشار، کم و بیش به صورت پراکنده در وبلاگش مطرح کرده است.


👉امتیاز بده.