کتاب چرا تا به حال کسی این‌ها را به من نگفته بود؟ اثر جولی اسمیت

کتاب چرا تا به حال کسی این‌ها را به من نگفته بود؟ (Why Has Nobody Told Me This Before) اثر جولی اسمیت راهنمایی تمام‌عیار برای تاب‌آوری در مقابل مشکلات زندگی‌ست.

پیشگفتار نویسنده

اکثر ابزارهای این کتاب در جلسات درمانی آموزش داده می شوند، ولی مهارتهای درمانی و تخصصی نیستند. اینها مهارتهای زندگی هستند، ابزارهایی که به تک تک ما کمک می کنند تا در دل بحرانها مسیر درست را بیابیم.

این کتاب چکیده اطلاعات ارزشمند، دانش و روشهای عملی است که طی سالیان متمادی به آن دست یافته ام که زندگی بسیاری از جمله خودم را متحول کرده است. با مطالعه این کتاب، چشمتان به روی واقعیت تجربیات احساسی باز می شود و برای مدیریت آنها با روشهای مشخصی آشنا می شوید.

وقتی تاحدودی عملکرد ذهن را بشناسیم و راهبردهای مفیدی برای سروسامان دادن احساساتمان در دست داشته باشیم، نه فقط انعطاف پذیرتر می شویم، بلکه میبالیم و به مرور زمان رشد می کنیم.

کتاب حاضر در واقع جعبه ابزاری انباشته از ابزار مختلف برای موقعیتهای گوناگون است. نیازی نیست همزمان به طرز استفاده از همه آنها مسلط شوید، پس به خودتان فشار نیاورید. بخشی را انتخاب کنید که مناسب چالشهای حال حاضر زندگیتان باشد و وقت خود را صرف به کاربستن تدابیر مربوط به آن کنید. برای رسیدن هر مهارت به مرحله اثر بخشی زمان لازم است؛ پیش از کنار گذاشتن هر ابزار خوب آن را تکرار و تمرین کنید هیچ خانه ای فقط با یک ابزار ساخته نمی شود. هر بخش به ابزاری متفاوت نیاز دارد. هر قدر در استفاده از این ابزار متبحر شوید، بعضی چالشها کمی سخت ترند و به مهارت بیشتری نیاز دارید.

پرداختن به ارتقای سلامت روان، با تلاش برای بهبود سلامت جسمی تفاوتی ندارد. اگر سلامتی را با مقیاس عددی بسنجیم و صفر را عدد خنثی ـ نه بدحال و نه آنقدرها هم خوب ـ در نظر بگیریم، هر عددی زیر صفر نمایانگر ناخوشی و اعداد بالای صفر بیانگر تندرستی است.

 در چند دهه اخیر، بالابردن سطح سلامت جسمانی از طریق تغذیه و ورزش متداول و حتی به نوعی مد شده است. اما کارکردن علنی و آشکار بر روی سلامت روان فقط چند صباحی است که رونق گرفته و مردم آن را پذیرفته اند. به هر حال، برای خواندن این کتاب نیازی نیست حتماً دچار معضلات روحی- روانی باشید؛

حتی اگر از در حال حاضر هیچ رنج و ناراحتی ندارید، خیلی خوب است که این کتاب را بخوانید و سلامت روان و انعطاف پذیری خود در برابر مسائل را تقویت کنید. شما با تغذیه مناسب و ورزش منظم استقامت و قدرت بدنتان را افزایش می دهید؛ چون می دانید با این کار توانایی مبارزه با عفونت و سرعت التیام آسیبها را در بدنتان افزایش می دهید.

این مسئله درباره سلامت روان هم صدق می کند. وقتی اوضاع روبه راه است، هرچقدر بیشتر روی خودآگاهی و انعطاف پذیری خود کار کنیم، با چالش های زندگی ـ که سر راهمان قرار می گیرند – بهتر روبه رو می شویم.

اگر مهارتی از این کتاب را کارآمد یافتید، در صورت بروز مشکل آن را به کار بگیرید ولی با دیدن اولین نشانه های بهبود اوضاع دست از کار نکشید. حتی زمانی که احساس خوبی دارید و ظاهراً به این مهارتها نیاز ندارید آنها مانند خوراکی مفید ذهنتان را تغذیه می کنند.

موارد گنجانده شده در این کتاب برپایه شواهد پژوهشی استوارند. اما برای دعوت شما به خواندن این کتاب فقط به این موضوع استناد نمی کنم.  من مطمئنم که این مهارتها مفیدند؛ زیرا بارها و بارها دیده ام که افراد از به کاربستن آنها نتیجه گرفته اند.

بخشی از این کتاب به داستانهای واقعی مراجعانم اختصاص دارد و بخش دیگر آن حاوی مشاوره و راهنمایی است. همیشه سعی کرده ام بفهمم چگونه این واقعیتها و جزئیات را کنار هم بچینم و از آنها نتیجه گیری کنم. این کتاب حاصل ساعتها تلاش من در قالب مطالعه، نویسندگی و گفت وگو با اشخاص واقعی طی جلسات مختلف است برای درک بیشتر ذات وجودی انسان و هرآنچه به ما برای بهتر بودن کمک می کند.


👉امتیاز بده.