کتاب چطور نه بگویم و در جواب بله بشنویم اثر ویلیام یوری

کتاب چطور نه بگوییم و در جواب بله بشنویم (The Power Of A Positive No) یا قدرت نه مثبت؛ اثر ویلیام یوری درباره‌ی هنر «نه» گفتن مثبت در تمامی حوزه‌های زندگی است.

ویلیام یوری (William Ury) در کتاب چطور نه بگوییم و در جواب بله بشنویم به قدرت نه گفتن می‌پردازد. از آنجایی که واژه‌ی نه یکی از قوی‌ترین کلمات هر زبان است مردم یا از آن سو استفاده می‌کنند، و یا می‌ترسند با گفتن آن کسی را ناراحت کنند.

قدرت یک نه مثبت به شما یاد می‌دهد، که چگونه از خودتان دفاع کنید، و در عین مقاومت در برابر پرخاشگری و حفظ روابط کلیدی یک امتناع قاطعانه ارائه دهید. پس اگر شما هم دائما به دنبال جلب رضایت مردم هستید، و همچنین به عنوان فردی مودب، برای اثبات خود تلاش می‌کنید، یا از جمله متخصصان جوانی به شمار می‌روید که می‌خواهند یاد بگیرند چگونه اختلافات محل کار را رفع کنند. و یا هنگام مرزبندی روابط خود احساس ناتوانی می کنید، پیشنهاد می‌کنیم این کتاب را بخوانید.

قدرت یک نه قاطع را کشف کنید: کلمه‌ی نه قدرتمند است. دیوار می‌سازد. مرز مشخص می‌کند، و محدودیت برقرار می‌کند. اما همچنان بسیاری از ما با گفتن این کلمه مشکل داریم. این مشکل به خاطر این است که این کلمه پیامدهایی دارد. پس چگونه می‌توانیم به اضافه کاری بدون نابود کردن شانس ترفیع مان نه بگوییم. یا چگونه به شریک عاطفی مان بدون آسیب زدن به احساساتش نه بگوییم.

ما معمولا به جای نه گفتن همیاری می‌کنیم و بله می‌گوییم و این کار باعث می‌شود مشکلاتمان بیشتر شود یا آنقدر با عصبانیت نه می‌گوییم که مثل یک حمله به نظر می‌رسد. گاهی هم سعی می‌کنیم که کاملا از این موقعیت اجتناب کنیم. اما همه‌ی این روش‌ها تنها موقعیت را بدتر می‌کنند.

این روزها با فرسایش روزافزون بین مسایل محیط کار و خانه، دانستن اینکه چگونه نه بگوییم مهم‌تر از همیشه‌است. ما در این کتاب به شما یاد می دهیم که چگونه یک نه مثبت بگویید. به صورتی که از مرزهای شخصی و همچنین زمان، ارزشها، و انسانهایی که برایمان مهم هستند، بدون آسیب زدن به روابطمان مواظبت کنیم.

در این کتاب به چنین پرسش‌هایی پاسخ داده می‌شود: چگونه در مکالمات سازنده و محترمانه شرکت کنید. چگونه به خودتان بله بگویید و از چیزهایی که برایتان بسیار با اهمیت هستند محافظت کنید. چگونه نتایجی که می‌خواهید را به دست آورید.

نه گفتن به خودی خود سخت است، اما این کار وقتی سخت‌تر می‌شود که به چیزهایی مثل الکل یا مواد مخدر اعتیاد داشته باشید. چون با وجود این که می‌دانید باید نه بگویید ممکن است سال‌ها طول بکشد تا قدرت رد کردن یک نوشیدنی وسوسه‌انگیز را پیدا کنید. بیشتر مردم به صورت واکنشی نه می‌گویند، یا به عنوان یک همیاری حمله یا اجتناب از یک موقعیت. این نه از ترس عذاب وجدان و یا خشم ناشی می‌شوند اما برای اینکه نه شما مثبت باشد باید از دلیلی فعالانه، آینده نگرانه و هدفمند کمک بگیرید.

بنابراین دفعه‌ی بعدی که خواستید نه بگویید اول از خودتان بپرسید که واقعا چه می‌خواهید. چه چیزی برای شما مهم‌ترین است. و چرا؟ در حالی که نه بیانگر چیزیست که نمی‌خواهید، اما نهایتا از چیزهایی که می‌خواهید ناشی می‌شود. برای مثال دوست شما در خانه‌تان مهمان است و از شما می‌پرسد که آیا می‌تواند در سالن پذیرایی سیگار روشن کند. احتمالا شما نمی خواهید کسی در خانه تان سیگار بکشد. زیرا از بوی آن بدتان می آید و دود آن را برای خود و خانواده تان مضر می دانید. درباره‌ی همه‌ی موقعیت‌های دیگری که می‌خواهید نه بگویید نیز همین‌طور است. بنابراین دفعه‌ی بعدی که می‌خواهید نه بگویید از خودتان بپرسید که در حال تلاش برای خلق، مراقبت، و یا تغییر چه چیزی هستید.

علایق نیازها و ارزش‌های خودتان را بازنگری کنید تا متوجه شوید، که چه چیزی واقعا برای شما مهم است. در صورتی که این کار را انجام دهید به بله خود می‌رسید که زیربنای همه‌ی علایقتان است، به یاد داشته باشید که یک مقصود قدرتمند باید مثبت باشد. باید برای چیزی باشد نه ضد آن، باید مشخص کنید که واقعا چه چیزی برایتان مهم است. زیرا فهمیدن بله خود به شما قدرتی می‌دهد که نه گفتن تان را ادامه دهید.

پیام کتاب: پیام اصلی کتاب این است که باور کنید یا نه، نه گفتن می‌تواند یک شروع باشد، و نه یک پایان. وقتی یک نوع مثبت می‌گوید این کار را با تایید کردن قصد درونیان انجام می‌دهید. شما قاطعانه از خودتان دفاع می‌کنید، در حالیکه در را برای فرصت‌های آینده نیز بازمی‌گذارید. ارتباط برقرار کردن با این وضوح و شفافیت نه تنها عزت نفستان را می‌سازد، بلکه باعث می‌شود روابط قوی‌تری نیز داشته باشید.

یک پیشنهاد کاربردی: یک بار در روز نه مثبت بگویید. به یاد داشته باشید که نه مثبت در ساده‌ترین حالتش یک بله است. همانطور که به روزتان ادامه می‌دهید به دنبال فرصتی باشید که نه مثبت گفتن را تمرین کنید.
اگر در نه گفتن مشکل دارید، حتما این کتاب را بخوانید، و حتی بارها و بارها بخوانید.

درباره‌ی (نویسنده) ویلیام یوری

ویلیام یوری انسان‌شناس، نویسنده، دانش پژوه و کارشناس مذاکره، بنیانگذاران برنامه هاروارد در مورد مذاکره بود. او استاد دانشگاه و نویسنده ی پرفروش کتاب بله گرفتن و کتاب‌های زیاد دیگریست. یوری که به عنوان میانجی در خاورمیانه و اتحاد جماهیر شوروی کار می‌کرد با رییس جمهور جیمی کارتر نیز همکاری داشت، تا بتواند شبکه‌ی مذاکره‌ی بین‌المللی را راه‌اندازی کند.


👉امتیاز بده.