کتاب ژرمینال اثر امیل زولا

 

کتاب ژرمینال (به فرانسوی: Germinal) سیزدهمین کتاب از مجموعهٔ خانوادهٔ روگن ماکار است که در سال ۱۸۸۵ منتشر شد. موضوع کلی کتاب اعتصاب کارگران است: «قیام حقوق بگیران و فشار جامعه‌ای که در لحظه‌ای از هم می پاشد، مبارزهٔ سرمایه و کار. اهمیت کتاب ژرمینال اثر امیل زولا در این است که مهم‌ترین مسئله قرن بیستم را به تصویر می‌کشد».

مبارزه، عدالت، ظلم‌ستیزی و پیروزی دست‌مایه‌ موضوع این کتاب امیل زولا emile zola است. اسم کتاب از کلمه germiner به معنی روییدن – به‌وجود آمدن – گرفته شده است. در تقویم فرانسه به ماه اول بهار ژرمینال می‌گویند. ماجرا در معدن زغال‌سنگ شمال فرانسه اتفاق می‌افتد.

این رمان روایت زندگی فقیرانه‌ کارگران و معدن‌چیان «مونسو» است. اتین یکی از پسران ژروز ماکار شخصیت اصلی رمان آسوموار در نتیجه‌ اعتراض به زورگویی سرکارگرش از کار بی کار شده است. او در جستجوی کار برای نجات از گرسنگی به معدن زغال‌سنگ مونسو می‌آید ولی کار در معدن به‌قدری سخت و دستمزدش آن‌قدر ناچیز است که او تصمیم می‌گیرد قید کار را بزند و به شهر دیگری سراغ کار دیگری برود. اما با دیدن کاترین دختر یکی از معدن‌چیان، سخت دلباخته‌اش می‌شود و از ترک مونسو در عوض رسیدن به کاترین منصرف می‌شود.

اتین به‌زودی در شهر دوستانی پیدا می‌کند و به جمع مخالفین سرمایه‌داری ملحق می‌شود. دستمزد کم، خطرات کار و گرسنگی، کارگران را به ستوه آورده است و جنبش‌هایی اعتراضی و آزادی‌خواهانه شکل می‌گیرد. کارگران با مشاهد‌ه‌ زندگی مجلل و مرفه کارفرمایان‌شان بیشتر خشمگین می‌شوند.

اتین با مشاهده‌ این تفاوت‌ها درباره‌ علت وضعیت نابرابر کارگر و کارفرما به فکر می‌افتد و تصمیم می‌گیرد کتاب‌هایی در این زمینه مطالعه کند. او آن‌چه را که خوانده با کارگران به اشتراک می‌گذارد. رفته‌رفته در اثر این صحبت‌ها اتفاقاتی می‌افتد. کارگران به رهبری اتین دست به شورش می‌زنند تا در وضعیت خود تغییری ایجاد کنند. این اقدامات پیامدهایی دارد که زولا با توصیف‌هایی دقیق و شفاف آن‌ها را شرح می‌دهد.

 

 

 


👉امتیاز بده.