کتاب گتسبی بزرگ اثر اسکات فیتس جرالد

کتاب گتسبی بزرگ (The Great Gatsby) یکی از بزرگ‌ترین رمان‌های معروف آمریکایی اثر اسکات فیتزجرالد است. که در مدارس و دانشگاه‌های سراسر جهان (در رشته ادبیات آمریکا) به عنوان یکی از رمان‌های معیار تدریس می شود.

حکایت عشق دیوانه‌وار مردی ثروتمند و مرموزی به نام گتسبی و تلاش او برای پیوستن دوباره به معشوقهٔ سابقش، دیزی بیوکنن است که توسط «نیک کاراوی» راوی اول‌شخص روایت می شود.

بخشی از کتاب گتسبی بزرگ

… پنج سال پیشتر یک شب دیزی و گتسبی هنگام برگریزان در خیابان قدم می زدند و به جایی رسیدند که درخت ها تمام می شد و پیاده رو از نور مهتاب سفید بود. آنجا ایستادند و به طرف هم برگشتند.

شب خنک بود و شور مرموزی داشت که فقط وقت دگرگونیهای دوگانه سال وجود دارد. چراغ های ساکت خانه ها رو به تاریکی زمزمه سر داده بودند و در جمع ستارگان جوشش و جنبشی افتاده بود. گتسبی از گوشه چشمش دید که قطعات چهارگوش سیمانی پیاده رو در حقیقت نردبانی می سازند که به جایگاهی پنهانی بالاتر از درخت ها میرسد – او خود به تنهایی می توانست از آن بالا برود و وقتی به آن جایگاه رسید شیره زندگی را بمکد و شیر بی نظیر شگفتی را سر بکشد.

هر چه صورت سفید دیزی بالاتر می آمد و به صورت او نزدیک تر می شد، قلب گتسبی تندتر و تندتر می زد. می دانست وقتی این دختر را بوسید و نقشهای توصیف ناپذیر پندار خود را برای ابد به نفس فانی او پیوند زد، فکرش دیگر هیچ وقت چون فکر خدا پر نخواهد کشید. باز هم درنگ کرده و یک لحظه بیشتر گوش به طنین دیاپازنی داد که بر ستاره ای نواخته شده بود. بعد او را بوسید. از تماس لبهای گتسبی، دیزی برایش چو گلی شکفت و حلول روح در جسم کامل گردید.

… كلفت فنلاندی من خبر داد که گتسبی یک هفته زودتر همۀ مستخدمان خود را بیرون کرده و به جای آنها شش نفر آدم تازه گرفته است که هیچ وقت به قریه وست اگ نمی روند تا کسبه به آنها رشوه بدهند، و فقط تلفنی مقدار مختصری جنس سفارش می دهند.

شاگرد خواربارفروش گزارش داد که آشپزخانه به آغل خوکها شباهت پیدا کرده است، و اعتقاد کلی بر این بود که این آدمهای تازه وارد اصلاً مستخدم نیستند. روز بعد گتسبی به من تلفن زد.

پرسیدم: «از اینجا میرین؟»

«نه، جوانمرد.»

«شنیدم همه مستخدما رو جواب کردین.»

«کسی رو می خواستم که حرف اینجا رو به جای دیگه نبره آخه حالا دیزی زیاد میاد اینجا، بعد از ظهرها.» …



👉امتیاز بده.