گستره، عمق یا وسعت | دیوید اپستین

 

دیوید اپستین (David Epstein) در کتاب گستره، عمق یا وسعت؟ (Range) با نام کامل (Range: Why Generalists Triumph in a Specialized World) به شما نشان می‌دهد تمرکز بر یک حوزه‌ خاص الزاماً شما را موفق‌تر نمی‌کند؛ بلکه اگر استعداد خود را در زمینه‌های مختلف آزمایش کنید، شانس موفقیت بیشتری دارید.

“دیوید اپستین” با ارزیابی موفق ترین افراد از جمله: قهرمانان ورزشی، هنرمندان، موسیقی دانان، مخترعان و دانشمندان، برندگان جایزه نوبل و … متوجه شد که در بیشتر زمینه ها، علی الخصوص آن هایی که پیچیده تر و غیرقابل پیش بینی ترند، جنرالیست ها یا کلی گراها نسبت به افراد متخصص موفق ترند. آنها اغلب راه خود را دیرتر پیدا می کنند و به جای تمرکز روی یک چیز، از یک شاخه به شاخه دیگری می پرند. و در عین حال خلاق تر، چابک تر و در برقراری ارتباط نسبت به همتایان متخصص خود تواناترند. و در انتها زمانی که به نتیجه گیری میرسد، توصیه می کند که گستره تان را گسترده تر کنید.

 

بخشی از کتاب گستره یا رنج

 

وقتی نوشتن این کتاب و صحبت درباره داده هایی را آغاز کردم که نشان می داد نخبگان معمولاً جزو متخصصان زودهنگام نیستند. واکنش ها که معمولاً هم از طرف والدین انجام می شد در دو دسته متفاوت قرار می گرفت؛ دسته اول ناباورانه می گفتند چنین مسئله ای درست نیست و دسته دوم می گفتند: «خب، پیشنهادت را در یک جمله بگو».

اگر بخواهید همچون ونگوگ یا آندره گایم یا فرانسیس هسلبین به جایگاهی دست یابید که تنها برای شما بهینه سازی شده است چه جمله ای می تواند وسعت و تجربه لازم را تشریح کند؟ کاوشهای من در زمینه وسعت و تخصصی سازی نیز همچون مسیری که بسیار از افراد طی می کنند ناکارآمد بود و جست وجوی من برای یافتن توصیه ای تک جمله ای به نوشتن این کتاب ختم شد.

داستانهای ابداعها و اکتشافهایی که با رویکردی پس نگرانه در رسانه های مشهور تعریف می شوند همچون سفرهای منظمی به نظر می رسند که از نقطه الف به نقطه ب می روند.

مواردی از این دست سفرهای الهام بخش قهرمانان نخبه را به شکلی کاملاً مشخص و روشن توصیف می کنند اما وقتی این سفرها را با عمق بیشتر و در طول زمان بررسی می کنیم داستان کمی مبهمتر می شود. …

نکته: این کتاب با نام گستره، عمق یا وسعت، دامنه، رنج که نام انگلیسی آن هم Range است نیز ترجمه شده است.

 

 

 


👉امتیاز بده.