کتاب گند زدایی از مغز اثر فیث جی هارپر

کتاب گند زدایی از مغز : چگونه علم را به یاری بگیریم و از شرّ افسردگی، خشم، نگرانی‌ها، هراس‌ها و وسواس‌ها خلاص شویم» (Unfuck Your Brain: Using Science to Get Over Anxiety, Depression, Anger, Freak-outs, and Triggers)، نوشته فیث جی. هارپر، از سری کتاب‌های حوزه روانشناسی و خودیاری است که به ما می‌آموزد چگونه از طریق راه بردن به سازوکارِ مغز در مواجهه با ناملایمات، بتوانیم رفتارهای خود را در جهت احساس رضایت و آرامش بیشتر در زندگی هدایت کنیم.

این کتاب برای آن‌هاست که یک عمر گند زده شده به اعصابشان از بس شنیده‌اند یا فکر کرده‌اند که دیوانه‌اند یا تنبل‌اند یا احمق‌اند یا زیادی حساس‌اند یا باید یک کاری با خودشان بکنند. همان آدم‌هایی که خسته شدند از بس حالشان بد بوده و دیگران هم همیشه خیال کرده‌اند این‌ها حتی با حال بدشان ساخته‌اند. بقیه یک‌جوری این حرف را می‌زنند. انگار که درماندگی انتخاب این آدم‌ها بوده است. انگار که اینها خودشان دلشان نمی‌خواهد که بهتر شوند.

کتاب سعی دارد پیشینه‌ها و ریشه‌های اضطراب و افسردگی و خشم و احساسات و رفتارهایی از این دست را به ما نشان دهد، تا با شناخت چندوچون این رفتارها و منشاء آنها بتوانیم برخورد منطقی‌تر و درست‌تری با محیط و آدم‌های پیرامون خود و مشکلاتی که این محیط و آدم‌ها برای ما به وجود می‌آورند داشته باشیم و نگذاریم کسی و چیزی به مغزمان گند بزند و اعصابمان را چنان به هم بریزد که کنترل رفتار خودمان را از دست بدهیم و بعد، بابت همین از کنترل خارج شدن، مضطرب‌تر و عصبی‌تر و افسرده‌تر بشویم.

هارپر می گوید: بسیاری از اضطرابها، رفتارهای خشمگینانه، دلشوره‌ها و هرآنچه احساس نارضایتی از زندگی را در ما پدید می‌آورد، ربطی به ژنتیک و اموری از این دست ندارد و ما می‌توانیم با اِشراف بر کارکرد مغز در رابطه با مسائل و مشکلات روزمره زندگی، خودمان را در راستای دستیابی به حالِ بهتر تغییر دهیم.

درباره (نویسنده) فیث جی. هارپر

فیث جی. هارپر (Faith G. Harper) روانکاو، مشاور رسمی و دارای مدرک مشاوره زندگی، مطالعات جنسی و دارودرمانی و متخصص آسیب‌شناسی روانی است.



👉امتیاز بده.