۱۰۰ کتاب برتر به توصیه صد نویسنده

۱- کتاب ۱۹۸۴: جورج اورول – انگلستان، (۱۹۴۹)؛ این کتاب بیانیهٔ سیاسی شاخصی در رده‌ نظام‌های تمامیت‌خواه (توتالیتر) شمرده می‌شود و کتابی پادآرمانشهری به‌شمار می‌آید. که به نام نوزده هشتاد و چهار هم شناخته می‌شود.

۲- کتاب خانه عروسک: هنریک ایبسن – نروژ، (۱۸۷۹)؛ خانهٔ عروسک یا عروسکخانه (A dolls house)، نمایشنامه ای است که داستان بیرون آمدن از توهم، و طغیان زنی به نام «نورا» را شرح می‌دهد. این کتاب در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌های بسیاری تدریس می‌شود.

۳- کتاب تربیت احساسات: گوستاو فلوبر – فرانسه، (۱۸۶۹)؛ کتاب تربیت احساساتی (به فرانسوی: L’Éducation sentimentale: histoire d’un jeune homme) به انگلیسی (Sentimental Education) یکی از برجسته ترین رمان های فرانسوی قرن نوزدهم به شمار می آید، که به شکلی درخشان جزئیات زندگی در زمانه ای پرآشوب را با داستان عشقی به درازای یک عمر در هم می آمیزد.

۴- کتاب ابشالوم، ابشالوم: ویلیام فاکنر – آمریکا، (۱۹۳۶)؛ رمان ابشالوم، ابشالوم! (Absalom, Absalom!) داستان زندگی سه خانواده از ایالت‌های جنوبی آمریکا را قبل، در هنگام و پس از جنگ داخلی آمریکا روایت می‌کند. این داستان از زبان سه راوی به‌علاوه‌ی روایت خود نویسنده بیان شده است.

۵- کتاب سرگذشت هاکلبری فین: مارک تواین – آمریکا، (۱۸۸۴)؛ سرگذشت هکلبری فین یا ماجراهای هاکلبری فین (The Adventures of Huckleberry Finn) داستان پسر بچه‌ای را روایت می‌کند که سعی دارد تا برده‌ای فراری را به رهایی از اسارت برساند.

۶- کتاب انه‌اید: ویرژیل – ایتالیا، (۱۹ قبل از میلاد)؛ انه‌اید یا آینه‌ایس (Aeneis) منظومه‌ای است حماسی در دوازده جلد که ویرژیل شاعر روم باستان آن را در اواخر سدهٔ یکم پیش از میلاد و به زبان لاتین سروده‌است.( تاریخ انتشار به انگلیسی: ۱۶۹۷).

۷- کتاب آنا کارنینا: لئو تولستوی – روسیه، (۱۸۷۷)؛ آنا کارِنینا (به روسی: Анна Каренина) رمانی پیچیده در هشت قسمت، با بیشتر از دوازده شخصیت اصلی، در بیش از ۸۰۰ صفحه و به‌طور معمول دوجلدی است. محتوای داستان به خیانت، ایمان، خانواده، ازدواج، جامعه اشرافی روسیه، آرزو و زندگی روستایی و شهری می‌پردازد.

۸- کتاب دلبند: تونی موریسون – آمریکا، (تاریخ اولین انتشار: ۱۹۸۷)؛ داستان کتاب دلبند (Beloved) براساس زندگی یک زن سیاه‌پوست و برده است. این زن همراه همسر و بچه‌هایش از مزرعه‌ای که در آن به بردگی گرفته شده‌اند فرار می‌کنند و به اوهایو پناه می‌برند. وقتی برده‌دار آن‌ها را پیدا می‌کند. (تاریخ اقتباس: محبوب (۱۹۹۸)).

۹- کتاب برلین الکساندرپلاتس: آلفرد دوبلین – آلمان، (۱۹۲۹)؛ موضوع کتاب برلین الکساندر پلاتس (Berlin Alexanderplatz) زندگی کارگر سابق کارخانه سیمان فرانتس بیبرکف در برلین است. او به تازگی از زندان آزاد شده است. زندانی که بخاطر انجام کار احمقانه ای به آن محکوم شده بود. اکنون او باز می گردد. در برلین، او مصمم است که در راه درست قدم بگذارد. اما …

۱۰- کتاب کوری: ژوزه ساراماگو – پرتغال، (۱۹۹۵)؛ ژوزه ساراماگو در رمان کوری (به پرتغالی: Ensaio sobre a Cegueira) از کوریِ آدم‌ها سخن گفته‌است. او در این رمان، از تلمیح استفاده کرده و با اشاره به نوشته‌های قدیمی، اثرش را زیباتر و تأثیرگذارتر کرده‌است.

۱۱- کتابِ دلواپسی: فرناندو پسوآ – پرتغال، (۱۹۸۲)؛ کتابِ دلواپسی (The Book of Disquiet) که بیشتر از ۳۰۰ قطعه کوچک و بزرگ را شامل می‌شود تاملات فلسفی فرناندو پسوا درباره موضوعات مختلف است که عموما رنج هستی‌گرایانه، انسان اخلاق‌گرا، پیدایش انسان، مشاهده کردن، مفهوم زندگی و… است. داستان جمع کردن این قطعه‌ها خود ماجرایی طولانی است که در مقدمه کتاب آمده است.

۱۲- کتاب ایوب: نویسنده نامشخص – اسرائیل، (۶۰۰-۴۰۰ قبل از میلاد)؛ ایوب (عبری: אִיּוֹב، بازگشت کرده به سوی خدا) یکی از پیامبران ادیان ابراهیمی است که شخصیت اصلی کتاب ایوب یکی از کتب عهد عتیق به‌شمار می‌رود.

۱۳- کتاب برادران کارامازوف: فیودور داستایفسکی – روسیه، (۸۰–۱۸۷۹)؛ برادران کارامازوف (به روسی: Братья Карамазовы) داستان کتاب ماجرای خانواده‌ای عجیب و شرح نحوهٔ ارتباطی است که بین فئودور کارامازوف، پیرمرد فاسدالاخلاق و متمول با سه پسرش به نام‌های دیمیتری، ایوان و آلیوشا و پسر نامشروعش به نام اسمردیاکوف وجود دارد.

۱۴- کتاب بودنبروک‌ها: توماس مان – آلمان، (۱۹۰۱)؛ کتاب بودنبروک‌ها (Buddenbrooks)، داستان چهار نسل از یک خانواده ثروتمند و بورژوای آلمانی در شمال آلمان را روایت می کند که در مواجهه با ظهور مدرنیته قرار گرفته اند. در دنیایی جدید و ناآشنا، ارتباطات و سنت های این خانواده رو به زوال و نابودی و شروع به متلاشی شدن می کنند.

۱۵- کتاب حکایت‌های کنتربری: جفری چاسر – انگلستان، (۱۴۸۳)؛ حکایت‌های کَنتِربـِری (Tales of Caunterbury) در مورد افرادی از مشاغل مختلف است که در سفر خود باید تعدادی داستان تعریف کنند که هر داستان ماجرای پندآموزی داشته باشد. ماجراجویی عاشقانه- داستان زندگی قدیسان- قصه‌های مذهبی- داستان‌های تمثیلی از حیوانات و حتی موعظه در این داستان ها وجود دارد.

۱۶- کتاب قصر: فرانتس کافکا – بوهم (پراگ)، (۱۹۲۶)؛ قصر (به آلمانی: Das Schloss) که مثل سایر آثار کافکا به زبان آلمانی نوشته شده‌است، رمانی است ناتمام که مرگ زودهنگام او در چهل و یک سالگی (۱۹۲۴) به او این فرصت را نداد تا آن را به پایان برساند. قهرمان داستان که با نام ک. شناخته می شود، به دهکده ای می رسد و تلاش می کند تا با مقامات و مسئولین اسرارآمیزی ملاقات کند که از درون یک قصر، بر دهکده حکومت می کنند.

۱۷- کتاب حکایت‌های محله ما: نجیب محفوظ – مصر، (۱۹۵۹)؛ بچه‌های محله ما یا پسران جبلاوی (به عربی: اولاد حارتنا) در روزنامه الأهرام منتشر می‌شد. نشر این داستان مخالفت بسیاری از شخصیت‌های مذهبی مصر را برانگیخت؛ تا این که سرانجام نشر این کتاب در مصر ممنوع شد. این کتاب نخستین بار در سال ۱۹۶۷ در لبنان چاپ شد. فلیب استوارت آن را (۱۹۸۱) به انگلیسی (Children of Gebelawi) برگرداند و این کتاب شهرتی جهانی پیدا کرد.

۱۸- کتاب هزارتوهای بورخس: خورخه لوئیس بورخس – آرژانتین، (۱۹۴۰)؛ کتاب هزارتوهای بورخس (Labyrinths) مجموعه ای از داستانهای کوتاه و مقالات است، داستانهای کوتاه بیش از نیمی از کتاب هزارتوها را دربر می گیرد، بقیه کتاب شامل مجموعه ای از مقالات در مورد موضوعات مختلف ادبی و هم چنین حکایات تمثیلی کوتاه، می باشد.

Complete Poems -19 : جاکومو لئوپاردی – ایتالیا، (۱۷۹۸-۱۸۳۷)؛ جیاکومو لئوپاردی ، متولد ۱۷۹۸ نویسنده، شاعر و فیلسوف ایتالیایی به عنوان یکی از افراطی ترین و چالش برانگیزترین متفکران قرن نوزدهم بوده است. که با تفکرات اصلی جنبش روشنگری آشنا شد و در خلال تکامل ادبی خود، اشعار ارزشمند و شناخته شده ای را خلق کرد که به دوره ی رمانتیک منتصب می شوند.

۲۰- داستان‌های کوتاه کافکا: فرانتس کافکا – بوهم (پراگ)، (۱۸۸۳-۱۹۲۴)؛ داستان‌های کوتاه کافکا (Stories of Franz Kafka) با داستان های کوتاه عمیق و اسرارامیز، بینشی وهم آلود از جهانی را ارائه می کند که افراد در آن با احساس گناه، بیگانگی و اضطراب دست و پنجه نرم می کنند و در جست و جویی بی ثمر برای رسیدن به سعادتمندی هستند.

۲۱- داستان های کامل ادگار الن پو: The Complete Tales by – آمریکا، (۱۸۰۹-۱۸۴۹)؛ اِدگارآلِن پو (Edgar Allan Poe)‏ نویسنده داستان‌های کوتاه، شاعر، نقاد و ویراستار آمریکایی است که عمده شهرتش به خاطر توسعه‌بخشیدن به گونه‌های ادبی وحشت و خیال‌پردازی می‌باشد. فضای ترسناک و درون‌مایهٔ گوتیک حاکم بر آثار او، در ادبیات داستانی آمریکا بی‌همتایند. پو از پیشروان داستان‌های پلیسی مدرن محسوب می‌شود و بسیاری از آثار او شهرت جهانی دارند.

۲۲- کتاب وجدان زنو: ایتالو اسووو – ایتالیا، (۱۹۲۳)؛ وجدان زنو یا اعترافات زنو (به ایتالیایی: La coscienza di Zeno) سرگذشت پیرمردی ۵۷ ساله به نام «زنو کوزینی» را روایت می کند که برای معالجه بیماری‌اش به یک روانکاو مراجعه می‌کند. روانکاو، یعنی «دکتر س.»، برای درمان زنو از او می‌خواهد دست به قلم شود و خاطرات خود را بنویسد. و در ادامه روانکاو خاطرات زنو را منتشر میکند.

۲۳- کتاب جنایت و مکافات: فیودور داستایفسکی – روسیه، (۱۸۶۶)؛ جنایت و مکافات (به روسی: Преступление и наказание) داستان دانشجویی به نام راسکولْنیکُف را روایت می‌کند که بنابر انگیزه‌های پیچیده‌ای که حتی خود او از تحلیلشان عاجز است، زن رباخواری را همراه با خواهرش که غیرمنتظره به هنگام وقوع قتل در صحنه حاضر می‌شود، می‌کُشد.

۲۴- کتاب نفوس مرده: نیکلای گوگول – روسیه، (۱۸۴۲)؛ داستان کتاب نفوس مرده (Dead Souls)، که در ایران به نام های «مردگان زرخرید» و «رعایای مرده» هم ترجمه شده، پر است از شخصیت های مختلف و ارائه طنزی تاریک و به یاد ماندنی، به ماجرای مردی به نام چیچیکوف می پردازد که نقشه ای زیرکانه کشیده تا خیلی سریع ثروتمند شود. او در سراسر روسیه می چرخد و با قیمتی پایین، برده های تازه فوت کرده را از زمینداران می خرد…

۲۵- کتاب مرگ ایوان ایلیچ: لئو تولستوی – روسیه، (۱۸۸۶)؛ کتاب مرگ ایوان ایلیچ (The Death of Ivan Ilyich) داستان مرد موفقی است که در زندگی حرفه‌ای، کاری و روزمره‌اش چیزی موفق است. اما در زندگی شخص‌اش و برقراری ارتباط درست و سالم با نزدیکانش بسیار مشکل دارد. در کنار این مشکلات متوجه می‌شویم که او بنا به دلایلی که تولستوی با دقت و جزئیات در داستان ذکر کرده است دچار یک بیماری سخت می‌شود.

۲۶- کتاب دکامرون: جووانی بوکاچیو – ایتالیا، (۱۳۵۳)؛ دکامرون (‘Decamerone) از ۱۰۰ داستان تشکیل شده. بوکاچیو این کتاب را به سبک هزار و یک شب نگاشته و مواد خام این قصه‌ها را از افسانه‌های یونانی، رومی و کشورهای مشرق زمین و گاه از زندگی روزمره مردم گرفته‌است.( انتشار به انگلیسی۱۸۸۶).

۲۷- کتاب The Devil to Pay in the Backlands: گویمارس روزا – برزیل، (۱۸۸۰-۱۹۶۷)؛

۲۸- کتاب Diary of a Madman and Other Stories(دفتر خاطرات یک دیوانه و داستان های دیگر): لوخوان – چین، (۱۸۸۱-۱۹۳۶)؛

۲۹ – کتاب کمدی الهی: دانته آلیگیری – ایتالیا، (۱۴۷۲)؛ سه‌گانه‌ای‌ست به شعر در ابتدا کمدی (به ایتالیایی: Commedìa) نام داشت و بعدها جیووانی بوکاچیو (نویسنده هم‌عصر دانته) واژهٔ الهی را به آن افزود و نام کمدی الهی (دوزخ) (The divine comedy) برای اولین بار در چاپ سال ۱۵۵۵ بر جلد این کتاب ظاهر شد.

۳۰- کتاب دن کیشوت: سروانتس – اسپانیا، (۱۶۰۵ – ۱۶۱۵)؛ رمان دن کیشوت دن کیخوته Don Quixote سرگذشت مردی به نام الونسو کیخانو است. کیخانو یک نجیب‌زاده معمولی است که پس از خواندن داستان‌های بیشمار درباره شوالیه‌های ماجراجو، تحت تأثیر شجاعت و دلاوری این افراد قرار می‌گیرد و تصمیم می‌گیرد خود نیز یک شوالیه شود. کیخانو پس از این تصمیم نام خود را به دن کیشوت مانچا تغییر می‌دهد و…

۳۱- جستارهای میشل دو مونتنی – فرانسه، (۱۵۳۳-۱۵۹۲): مجموعه جستارها (به فرانسوی: Les Essais) نوشته میشل دو مونتنی دربردارنده برخی از تأثیرگذارترین جستارهایی است که تاکنون نوشته شده است اصل «جستارها» در سه کتاب است و صدوهفت گفتار.

Fairy Tales and Stories -32: هانس کریستیان آندرسن – دانمارک، (۱۸۰۵-۱۸۷۵)؛ هانس کریستین آندرسن (Hans Christian Andersen)، نویسنده معروف اهل دانمارک است که از معروف‌ترین کتاب‌هایش می‌توان از پری دریایی کوچولو، پری جنگلی، بندانگشتی، جوجه اردک زشت، زندگی من، ملکه برفی، دخترک کبریت فروش و لباس جدید امپراتور نام برد.

۳۳- کتاب فاوست: گوته – آلمان، (۱۷۴۹-۱۸۳۲)؛ نمایشنامه‌ فاوست (Faust)، یک تراژدی دو بخشی است که بخش اول آن در سال ۱۷۹۰ منتشر شد و حدود چهل سال بعد یعنی در سال ۱۸۳۱ بخش دوم این تراژدی منتشر شد. افسانه‌«فاوست» یکی از پرتکرار‌ترین داستان‌ها در ادبیات جهان است. افسانه‌ای که مردی روحش را برای رسیدن به توانایی‌های اَبَر انسانی به شیطان می‌فروشد.

۳۴- گارگانتوا: فرانسوا رابله – فرانسه، (۱۴۹۵-۱۵۵۳)؛ گارگانتوا و پانتاگروئل(به فرانسوی: La vie de Gargantua et de Pantagruel) یک رمان پنج جلدی است که کلیسا و مقام‌های علمی را علیه او شوراند و متهم به منافی اخلاق بودن شد؛ بنابراین، مقام و جایگاه روحانیت خود را از دست داد. انتشار جلدهای بعدی همین اثر، باعث شهرت او شد.

۳۵- کتاب گیل گمش: نویسنده نامشخص(۲۱۰۰ پیشا دوران)؛ حماسهٔ گیلگَمِش یا حماسه بیلگمس شعری حماسی است که متعلق به بین‌النهرین باستان است؛ و قدیمی‌ترین اثر ادبی برجسته بازمانده، و دومین متن مذهبی قدیمی پس از متون اهرام می‌باشد.

۳۶- دفتر یادداشت طلایی: دوریس لسینگ – انگلستان، (۱۹۶۲)؛ دفتر یادداشت طلایی (The Golden Notebook) ماجرای نویسنده‌ای است به نام آنا که چهار دفترچه یادداشت با رنگ‌های سیاه، قرمز، زرد و آبی دارد که در آنها خاطرات و تجربیات زندگی خود را ثبت کرده. دفترچه سیاه به خاطراتش از زندگی در افریقا در زمان جنگ جهانی دوم اختصاص دارد؛ دفترچه قرمز به عضویت نافرجام او در گروه‌های کمونیستی، دفترچه زرد به شکست عشقی و فروپاشی زندگی خانوادگی با همسرش و دفترچه آبی به احساسات درونی، رویاها و آروزوهایش. این نویسنده تصمیم می‌گیرد در دفترچه‌ای طلایی رنگ تمام این خاطرات را در کنار هم قرار دهد…

۳۷- کتاب آرزوهای بزرگ: چارلز دیکنز – انگلستان، (۱۸۱۲-۱۸۷۰)؛ آرزوهای بزرگ، توقعات بزرگ یا انتظارات بزرگ، (Great Expectations) ابتدا به صورت داستان دنباله‌دار از دسامبر ۱۸۶۰ تا اوت ۱۸۶۱ میلادی در هفته‌نامه «سراسر سال»به چاپ رسید. داستان زندگی پسری ۷ ساله به نام پیپ را روایت می‌کند که با خواهر و شوهرخواهرش در کلبه‌ای روستایی زندگی ناچیز و فروتنانه‌ای دارد. پیپ در طول داستان با آدم‌های مختلفی مواجه می‌شود که روی تصمیمات و آینده او تأثیر به سزایی می‌گذارد تا اینکه…

۳۸- کتاب سفرهای گالیور: جاناتان سوییفت – ایرلند، (۱۶۶۷-۱۷۴۵)؛ کتاب سفرهای گالیور (Gulliver’s Travels) سفرنامه ناخدا لموئل گالیور، یک پزشک دریایی آموزش دیده است به سرزمین‌هایی عجیب و غریب در جای جای جهان، نقدی است بر آداب و رسوم کهنه و احمقانه دوران خود.

۳۹- کتاب آوازهای کولی: از فدریکو گارسیا لورکا – اسپانیا، (۱۹۲۸): آوازهای کولی اثر نویسنده و شاعر پرآوازه‌ اسپانیایی، فدریکو گارسیا لورکا است. که این مجموعه از ۱۸ شعر با موضوعاتی مانند شب، آسمان، ماه، مرگ و چیزهایی ازاین‌دست تشکیل شده است.

۴۰- کتاب هملت: ویلیام شکسپیر – انگلستان، (۱۵۶۴-۱۶۱۶)؛ هَملِت (Hamlet) نمایش‌نامه‌ای تراژدی درباره‌ شاهزاده‌ دانمارکی است. هملت، شاهزاده‌ دانمارکی و انسانی مهربان، متواضع، مبادی آداب، شجاع و دانشمند است. او را نمی‌توان فریب داد و از دروغ و ریا به‌شدت نفرت دارد. تنها عیب او تردید است. او می‌داند به او خیانت شده و باید انتقام بگیرد، اما تردید و دودلی روح او را عذاب می‌دهد.

۴۱- کتاب تاریخ: الزا مورانته – ایتالیا، (۱۹۷۴)؛ کاراکتر اصلی رمان (به ایتالیایی: La storia: romanzo) برجسته و تکان دهنده، معلمی به نام ایدا مانکوسو است که شوهرش مُرده و پسر نوجوانش نیز، جنگ را همانند زمین بازی خود در نظر می گیرد. با پیشروی داستان، سربازی آلمانی که در مسیر رفتن به شمال آفریقا است، با ایدا مواجه می شود و همین اتفاق، زندگی این زن را برای همیشه تغییر می دهد.

۴۲- کتاب گرسنه: کنوت هامسون – نروژ، (۱۸۵۹-۱۹۵۲)؛ گرسنگی (به نروژی: Sult) که به صورت دنباله‌دار در مجله‌ای در ۱۸۸۸ چاپ شدو سپس در ۱۸۹۰ به شکل کتاب چاپ شد. دربارهٔ گرسنگی و وضع فلاکت بار جوان بی نامی در خیابان‌های شهر اسلو و در قرن نوزدهم است.

۴۳- کتاب ابله: فیودور داستایفسکی – روسیه، (۱۸۲۱-۱۸۸۱)؛ اَبله (به روسی: Идиот) ابتدا به صورت پاورقی در سالهای ۶۹- ۱۸۶۷ در روزنامه روسکی فیسنیک به چاپ رسید. داستایوفسکی در رمان ابله به شکلی بسیار واقع‌گرایانه به موشکافی شرایط جامعه و شخصیت‌های داستان پرداخته است. واقع‌گراییِ محض در ابله این کتاب را به یکی از خاکستری‌ترین آثار ادبیات جهان تبدیل کرده است.

۴۴- کتاب ایلیاد: هومر – یونان، (۷۰۰ قبل از میلاد)؛ ایلیاد (به یونانی: Ἰλιάς) اثر حماسی طبیعی که برخی مواقع آهنگ ایلیون (Song of Ilion) نامیده می‌شود یک دیوان شعر حماسی و کهن از هومر شاعر نابینای یونانی است.

۴۵- مردم مستقل: از هالدور لاکسنس – ایسلند، (۱۹۰۲-۱۹۹۸)؛ افراد مستقل یا مردم ایستاده (Independent People) [یعنی متکی به خود] رمانی حماسی از برنده جایزه نوبل ، هالدور لاکسنس است که در اصل در دو جلد در سال های ۱۹۳۴ و ۱۹۳۵ منتشر شد. این رمان هم بیانگر بخشی از تاریخ ایسلند و هم اثری هنری است، هم توصیفی شاعرانه از طبیعت نیمکره‌ی شمالی و یخبندان‌های آن و طنزی تلخ و زبان کوچه و بازار و هم اثری واقع‌گرایانه است که رگه‌هایی از مکتب های ادبی دیگر در آن تنیده شده است.

۴۶- مرد نامرئی: از رالف الیسون – آمریکا، (۱۹۵۲)؛ مرد نامرئی (Invisible Man) داستان الیسون هیچ تشابهی با داستان قدیمی «اچ جی ولز» (۱۸۹۷) که داستان یک مرد نامرئی را روایت می کند ندارد. در رمان اچ جی ولز، مردی را می‌بینیم که به اراده‌ی خود و با تکیه بر یک ماده‌ شیمیایی نامرئی می‌شود. اما الیسون، به ما مردی را نشان می‌دهد که به خاطر بی‌توجهی دیگران دیده نمی‌شود. این داستان درباره زندگی یک سیاهپوست آمریکایی است که به دلیل زندگی در جامعه ای مملو از دشمنی و تعصب، حس هویت خود را از دست می دهد و انگار دیگر وجود خارجی ندارد. مشهورترین جمله‌ کتاب این است: من نامرئی هستم. علتش هم بسیار ساده است. هیچ‌کس نمی‌خواهد مرا ببیند.

۴۷- کتاب ژاک قضا و قدری و اربابش: دنی دیدرو – فرانسه، (۱۷۱۳-۱۷۸۴)؛ ژاک قضا و قدری و اربابش (به فرانسوی: Jacques le fataliste et son maître) کتابی‌ست که دنیس دیدرو، نویسندهٔ فرانسوی، در فاصلهٔ سال‌های ۱۷۸۰-۱۷۶۵ نوشته، ولی پس از مرگ نویسنده در سال ۱۷۹۶ برای اولین بار در فرانسه منتشر شد.

۴۸- کتاب سفر به انتهای شب: لویی فردینان سلین – فرانسه، (۱۸۹۴-۱۹۶۱)؛ سفر به انتهای شب (به فرانسوی: Voyage au bout de la nuit) داستان فردینان باردومو را تعریف می‌کند. او از روزهای جوانی خودش می‌گوید که بیشتر به ولگردی و خوشگذرانی گذشته‌است. این رمان تاحدودی داستان خود سلین است و اثری است نیمه-خودزندگی‌نامه و نیمه‌تخیلی است.

۴۹- کتاب شاه لیر: ویلیام شکسپیر – انگلستان، (۱۵۶۴-۱۶۱۶)؛ شاه لیر یا لیرشاه (King Lear) نمایش‌نامه ای تراژیک، روایت پادشاه پیری است که مقابل خانواده‌اش قرار می‌گیرد.

۵۰- کتاب برگ‌های علف: والت ویتمن – آمریکا، (۱۸۱۹-۱۸۹۲)؛ بَرگ‌های عَلَف (Leaves of Grass) از ستوده شده‌ترین کتاب‌های شعر آمریکا است.

۵۱- کتاب زندگی و عقاید آقای تریسترام شندی: لارنس استرن – ایرلند، (۱۷۵۹)؛ زندگی و عقاید آقای تریسترام شندی (The Life and Opinions of Tristram Shandy, Gentleman) که به اختصار تریسترام شندی نیز خوانده می‌شود، در ۹ جلد منتشر شده‌است. دو جلد اول رمان در سال ۱۷۵۹ منتشر شد و جلدهای بعدی طی ۷ سال آینده به چاپ رسیدند. داستان زندگی و عقاید نجیب‌زاده‌ای به نام تریسترام شندی است. که پر است از اظهارنظرها و عقاید راوی که به شکلی نامنظم و پراکنده به خواننده ارائه می‌شوند و نویسنده با کلک‌بازی‌های فراوان اصل داستان را مرتب به تأخیر می‌اندازد.

۵۲- کتاب لولیتا: ولادیمیر نابوکوف – روسیه/آمریکا، (۱۹۵۵)؛ در رمان لولیتا (Lolita) هامبرت هامبرت، یک استاد ادبیات و محقق ادبی در اروپا، مرگ نابهنگام معشوقه کودکی خود، آنابل لی، را توصیف می‌کند. به ادعای وی، عشق بی سرانجام او به آنابل موجب تمایل او به نیمفت‌ها یا همان دختربچه‌های جذاب ۹ تا ۱۴ ساله می‌شود.

۵۳- کتاب عشق در روزگار وبا: گابریل گارسیا مارکز – کلمبیا،(۱۹۸۵)؛ عشق در روزگار وبا یا عشق سال‌های وبا یا عشق در زمان وبا (Love in the Time of Cholera) داستان عشقی نافرجام را روایت می کند؛ عشقی آن چنان پرشور که تمام رقبا را به زانو درمی آورد و محدود به زمان نیست. از زمانی که فرمینا دازا به ابراز احساسات فلورینتو آریزا جواب رد داد و به جای او با دکتر جوونال اوربینو ازدواج کرد، پنجاه و یک سال و نه ماه و چهار روز است که می گذرد. فلورنتینو در طی این سال ها، آغوش باز زنان بسیاری را تجربه کرده اما به جز فرمینا، عاشق هیچ کس نشده است.

۵۴- کتاب مادام بوواری: گوستاو فلوبر – فرانسه، (۱۸۵۷)؛ مادام بوواری (Madame Bovary) رمانی عاشقانه، داستان بی فرجام بودن و نرسیدن به عشق واقعی و پایدار، که این غم جانکاه تا پایان عمر شخصیت‌های اصلی رمان مادام بواری می‌ماند. شخصیت اِما همواره در سردرگمی برای یافتن عشق حقیقی می‌باشد، این پریشانی نمونه‌ای از بسیاری از انسان‌های عصر امروز به شمار می‌آید.

۵۵- کتاب کوه جادو: توماس مان – آلمان، (۱۹۲۴)؛ کوه جادو (به آلمانی: Der Zauberberg) به سبک ناتورالیسم یا همان طبیعت‌گرایی نوشته شده است. شیوه‌ای در داستان‌نویسیِ رئالیسم که داستان را به دور از ایده‌آل‌گرایی و با تمرکز بر اتفاقات روزمره و جبر زندگی روایت می‌کند. شخصیت اصلی کوه جادو میل به زندگی در طبیعت و مرگ دارد ولی اتفاقی بزرگ در ابعاد جنگ جهانی همه چیز را دست‌خوش تغییر می‌کند.

۵۶- کتاب مهاباراتا: نویسنده نامشخص – هند، (قبل از میلاد – ۵۰۰)؛ مَهابَهاراتا سروده‌ای حماسی از سدهٔ پنجم یا ششم پیش از میلاد به زبانِ سانسکریت، نوشته‌ ویاسَ و گروهی از مؤلفان، با بیش از یکصدهزار بیت، بلندترین حماسه منظوم جهان است. مهابهاراتا ۱۹ کتاب بسیار بزرگ است و تاریخِ تمدنِ هند را از آغاز بازگو می‌کند.

۵۷- کتاب مرد بدون خاصیت: روبرت موزیل – اتریش، (۱۸۸۰-۱۹۴۲)؛ مرد بدون خاصیت (به اتریشی: Der Mann ohne Eigenschaften) رمانی ناتمام در سه جلد از روبرت_موزیل، نویسنده‌ی اتریشی. به عنوان یکی از شاخص‌ترین رمان‌های قرن بیستم مطرح بوده است. این رمان در بیش از هزار صفحه و با استفاده از زاویه‌ دید دانای کل نوشته شده است.

۵۸- کتاب مثنوی معنوی: مولانا جلال‌الدین محمد بلخی – ایران، (۱۲۰۷-۱۲۷۳)؛ کتاب مثنوی معنوی در قالب شعری مثنوی از ۲۶٬۰۰۰ بیت و ۶ دفتر تشکیل شده و یکی از برترین کتاب‌های ادبیات عرفانی کهن فارسی و حکمت پارسی پس از اسلام است. این کتاب به درخواست شاگرد مولوی، حسام‌الدین حسن چلبی، در سال‌های ۶۶۲ تا ۶۷۲ هجری تالیف شد.

۵۹- نمایشنامه مده‌آ: اوریپید – یونان، (قبل از میلاد ۴۳۱)؛ مده‌آ (یونانی باستان: Μήδεια) نمایش‌نامه‌ای تراژیک که براساس اسطوره یاسون و مدئا است که قصۀ عشق وهمناک یک زن و مرد را روایت می‌کند که سرانجام شومی به دنبال دارد. این نمایشنامه اولین بار در ۴۳۱پیش از میلاد روی صحنه رفته است.

۶۰- خاطرات هادریان: مارگریت یورسنار – فرانسه، (۱۹۵۱)؛ رمان خاطرات هادریان (فرانسوی: Mémoires d’Hadrien) در مورد زندگی و مرگ امپراطور روم هادریان است. این کتاب به شکل نامه ای به نوه فرزندخوانده هادریان است.

۶۱- کتاب افسانه‌های دگردیسی: اووید – ایتالیا (سال ۴۳ قبل از میلاد)؛ کتاب افسانه های دگردیسی (Metamorphoses)، مجموعه ای از اشعار کلاسیک نوشته اوید است که هنوز هم به عنوان یکی از جذاب ترین دریچه ها به سوی غنای اسطوره شناسی کهن در نظر گرفته می شود. این اشعار حماسی جاودان که داستان خود را با خلق جهان آغاز کرده و با مرگ جولیوس سزار به پایان می برد، دربردارنده انواع و اقسام داستان های جذابی چون حکایت جیسون و آرگونوت ها، اورفئوس و اوریدیس، جنگ تروآ، اکو و نارسیس، ددالوس و ایکاروس، هرکول و بسیاری دیگر از قصه های به یاد ماندنی است.

۶۲- میدل مارچ: جورج الیوت – انگلستان، (۱۸۷۱–۲)؛ میدل‌مارچ (Middlemarch) کتابی است که بررسی زندگی شهرستانی به همین نام می‌پردازد. شخصیت‌های رمان به‌رغم سادگی ظاهری‌شان زندگی درونی بغرنجی دارند. بعضی بر معیارهایی پای می‌فشارند که همگان آن‌ها را صرفاً تحسین می‌کنند و نه تشویق، بعضی دیگر بر عاداتی متکی‌اند که همگان آن‌ها را تشویق می‌کنند و نه تحسین. میدل مارچ داستان یک شهر است با همه‌ ابعاد و مناسباتش.

۶۳- کتاب بچه‌های نیمه شب: سلمان رشدی – هند/بریتانیا، (۱۹۸۱)؛ بچه‌های نیمه‌شب به دوران گذار از استعمار انگلیس به استقلال هند می‌پردازد. رویدادهای این رمان در بستر اتفاقات تاریخی رخ می‌دهد و از این رو می‌توان آن را رمانی تاریخی هم قلمداد کرد.

۶۴- کتاب موبی دیک: هرمان ملویل – آمریکا، (۱۸۵۱)؛ در کتاب موبی دیک یا نهنگ بحر (Moby Dick یا The Whale) ملوان اسماعیل داستان جستجوی دیوانه‌وار اهب، ناخدای کشتی پکوئود را می‌گوید که به دنبال انتقام از موبی‌دیک، وال سفیدی است که پیش‌تر کشتی‌اش را نابود کرده‌ و پایش را از زانو قطع کرده‌است، می‌باشد.

۶۵- کتاب خانم دالووی: ویرجینیا وولف – انگلستان، (۱۹۲۵)؛ در رمان خانم دَلُوِی (Mrs Dalloway) ویرجینیا وولف یک روز ماه ژوئن از زندگی خانم کلاریسا دَلُوِی در لندن پس از جنگ جهانی اول را از زاویه دید این زن توصیف می‌کند. خواننده چنین می انگارد که گویا پا به پای راوی در خیابان‌های لندن گام برمی دارد و از دریچه نگاه کلاریسا آدم‌ها و محله‌های شهر را می‌بیند.

۶۶- سرگذشت نیال: نویسنده نامشخص – ایسلند، (نوشته شده در ۱۳۰۰)؛ سرگذشت نیال (Njálssaga) از معروف‌ترین سرگذشت‌نامه‌های ایسلندی است. به این متن، روایت سوزاندن نیال (Brennu-Njáls saga) نیز گفته می‌شود. در حدود سده سیزدهم نوشته شده روایت قتل، کینه‌جویی و انتقام‌هایی است که در دشت‌ها و تپه‌های پیرامون شهرک امروزی هولس‌ولور در ایسلند روی داده است.

۶۷- کتاب نوسترومو: جوزف کنراد – انگلستان،(۱۹۰۴)؛ نوسترومو (Nostromo) بررسی عمیق و ظریفِ تأثیرات فاسدکننده سیاست و منافع مادی بر روابط انسان‌هاست. شخصیت‌های این رمان پنداری هر یک صاحب تاریخی مجزا و منحصر به فرد هستند.

۶۸- کتاب اودیسه: هومر – یونان، (نوشته شده در ۷۰۰ قبل از میلاد)؛ اُدیسه (به یونانی: Ὀδύσσεια) یکی از دو کتاب کهن اشعار حماسی یونان و ادامهٔ ایلیاد است و به صورت مجموعه‌ای از سرودها گردآوری شده اما شیوهٔ نقل آن با ایلیاد تفاوت دارد.

۶۹- نمایشنامه ادیپ شهریار: سوفوکل – یونان، (قبل از میلاد ۴۹۶-۴۰۶)؛ ایدیپ شهریار (به یونانی: Oἰδίπoυς τύραννoς، تلفظ: ایدیپوس تیرانُس= ایدیپ جبار) نمایشنامه ای تراژیک که در ۴۲۹ پیش از میلاد به روی صحنه رفت. مسئله‌ای که در این تراژدی مطرح می‌شود، برخورد بشر است با تقدیر.

۷۰- کتاب بابا گوریو: انوره دو بالزاک – فرانسه، (۱۷۹۹-۱۸۵۰)؛ بابا گوریو(Le Père Goriot) در سال ۱۸۳۴ نوشته شد و نخستین بار در مجله پاریس منتشر شد و در سال ۱۸۳۵ به صورت کتاب منتشر شد. بابا گوریو داستان تلاقی سرنوشت انسان‌های گوناگون است که در قالب شخصیت‌های مثبت و منفی عناصر سازنده داستان را تشکیل می‌دهند.

۷۱- کتاب پیرمرد و دریا: ارنست همینگوی – آمریکا، (۱۹۵۲)؛ پیرمرد و دریا (به [The Old Man and the Sea) شرح تلاش‌های یک ماهیگیر پیر کوبایی است که در دل دریاهای دور برای به دام انداختن یک نیزه‌ماهی بسیار بزرگ با آن وارد مبارزهٔ مرگ و زندگی می‌شود.

۷۲- کتاب صد سال تنهایی: گابریل گارسیا مارکز – کلمبیا، (تاریخ تولد ۱۹۲۸)؛ صد سال تنهایی (One Hundred Years of Solitude) به شرح زندگی شش نسل خانواده بوئندیا پرداخته است که نسل اول آن‌ها در دهکده‌ای به نام ماکوندو ساکن می‌شود. تم اصلی این کتاب تنهایی است. و داستان از زبان سوم شخص حکایت می‌شود.

۷۳- کتاب بوستان سعدی: سعدی – ایران، (نوشته شده در ۱۲۰۰-۱۲۹۲)؛ این اثر در قالب مثنوی و در بحر متقارب سروده شده و از نظر قالب و وزن شعری حماسی است، هر چند که از نظر محتوا به اخلاق و تربیت و سیاست و اجتماعیات پرداخته‌است.

۷۴- کتاب اتللو: ویلیام شکسپیر – انگلستان، (۱۶۰۴)؛ اُتِلو یا اُتِللو یا تراژدی اُتِلو مغربی ونیز (Othello) عنوان نمایش‌نامه‌ای عاشقانه و تراژیک است که بر اساس داستانی به نام کاپیتان مغربی، نوشتهٔ سینسیو، نویسندهٔ ایتالیایی، نگاشته شده‌است. در این نمایش‌نامه شکسپیر به مضمون خیانت در عشق می‌پردازد.

۷۵- کتاب پدرو پارامو: خوآن رولفو – مکزیک، (۱۹۱۸-۱۹۸۶)؛ پدرو پارامو (Pedro Páramo) داستانی است درباره تلاش جسمی و روحی یک «کاسیکه» (لقب رئیس قبیله در برخی نواحی امریکای لاتین)، روستایی کم‌حرف و توداری که شخصیت پیچیده و متناقضش در هاله‌ای از ابهام پوشیده شده است. وقایع داستان نیز در جهنمی اساطیری و زمینی می‌گذرد، با ساکنان مرده‌ای که به سبب خطاهای گذشته‌شان پیوسته در تلاطمند.

۷۶- کتاب پی‌پی جوراب بلند: آسترید لیندگرن – سوئد، (۱۹۰۷-۲۰۰۲)؛ پی‌پی جوراب‌بلند (سوئدی: Pippi Långstrump) داستان دوست داشتنی دختری شجاع که کاملاً مستقل و دور از والدین به‌سر می‌برد و آسترید لیندگرن در یک‌رشته از داستان‌ها در کتاب‌هایی با همین نام ماجراجویی های بامزه اش را روایت می کند. چهار کتاب اول پی‌پی در سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۴۸ منتشر شدند و پنج کتاب دیگر هم از ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۱ به این سری افزوده‌شد. دو داستان نهایی در سال‌های ۱۹۷۹ و ۲۰۰۰ به چاپ رسیدند.

۷۷- شعرهای پل سلان: رومان – فرانسه، (۱۹۲۰-۱۹۷۰)؛ پل سلان (به آلمانی: Paul Celan) زاده ۲۳ نوامبر ۱۹۲۰ شاعری اهل رومانی و از بزرگ‌ترین شاعران آلمانی‌زبان سدهٔ بیستم بود.

۷۸- کتاب شیاطین: فیودور داستایفسکی – روسیه، (۱۸۷۲)؛ جن‌زدگان یا شیاطین (به روسی: Бесы, tr. Besy) مضمون اصلی کتاب درباره‌ انقلابیونی است که برای رسیدن به هدف خود یعنی سرنگونی حکومت و کلیسای روسیه‌، دست به هر جنایتی می‌زنند و با این‌که عاشق وطن خود هستند، از آن‌ها به سادگی سوءاستفاده می‌شود. این کتاب را سیاسی‌ترین اثر داستایفسکی می‌دانند.

۷۹- کتاب غرور و تعصب: جین آستین – انگلستان، (۱۷۷۵-۱۸۱۷)؛ غرور و تعصب (به انگلیسی: Pride and Prejudice) (به معنی تفاخر و پیش‌داوری) در اوایل قرن نوزدهم در انگلستان و در فضایی روستایی روایت می‌شود. روایت خانواده آقا و خانم بِنِت است که پنج دختر دارند که از لحاظ شخصیتی با یکدیگر متفاوت هستند و گاهی دیوانه بازی از آنها جدا نمی شود.

۸۰- کتاب رامایانا: والمیکی – هند، (نوشته شده در ۳۰۰ قبل از میلاد)؛ رامایانا (دِوَناگَری: रामायण) حماسه باستانی هندوستان است که تقریباً در بین سال‌های ۴۰۰ پیش از میلاد تا ۲۰۰ پس از میلاد نگاشته شده‌است. نظم رامایانا را به والمیکی نسبت داده‌اند که در حدود سده سوم پیش از میلاد مسیح می‌زیسته و گفته شده که سرودن شعر را بی هیچ پیش زمینه، و به صورتی شهودی و خودجوش آغاز کرده؛

۸۱- نمایشنامه شکونتلا: کالیداس – هند، (نوشته شده در سال ۴۰۰)؛ شکونتلا (Śakuntalā) از شکوهمندترین و بکرترین نمایشنامه‌های هند باستان به زبان سانسکریت است. هندی‌ها آن را ناکاتا می‌گویند. شخصیت اصلی داستان این نمایشنامه، دختری به نام شکونتلا است که در کودکی توسط والدینش رها می شود. شکونتلا پس از آن، در صومعه ی مردی پارسا به نام کانوا زندگی می کند و به بانویی زیبارو تبدیل می گردد…

۸۲- کتاب سرخ و سیاه: استاندال – فرانسه، (۱۷۸۳-۱۸۴۲)؛ سرخ و سیاه (به فرانسوی: Le Rouge et le Noir) به زندگی مردی جوان به نام جولین سورل می پردازد. او دانشجوی علوم دینی است، اما ناپلئون را تحسین می کند و رویای پیروزی های نظامی را در سر می پروراند…

۸۳- کتاب در جستجوی زمان از دست رفته: مارسل پروست – فرانسه، (۱۸۷۱-۱۹۲۲)؛ در جستجوی زمان ازدست‌رفته (به فرانسوی: À la recherche du temps perdu) در ۷ جلد نوشته شده که هرکدام نامی مستقل دارند. پروست این رمان را بین سال‌های ۱۹۰۸–۱۹۰۹ تا ۱۹۲۲ میلادی نوشته و میان سال‌های ۱۹۱۳ تا ۱۹۲۷ میلادی منتشر کرده‌است.

۸۴- کتاب موسم هجرت به شمال: طیب صالح – سودان، (تاریخ تولد ۱۹۲۹)؛ طیب صالح در کتاب موسم هجرت به شمال (موسم‌الهجره الی‌الشمال) در قالب داستانی خواندنی و جذاب به نقد دنیای پسا استعماری پرداخته است. این داستان درباره مرد جوانی از قاره آفریقا است که برای تحصیل ادبیات به انگلستان رفته است و حالا با مدرک دکترا و پس از اتمام درسش به روستای زادگاهش بازگشته است. و …

۸۵- داستان‌های کوتاه از چخوف: روسیه، (۱۸۶۰-۱۹۰۴)؛ آنتوان پاولوویچ چِخوف‏، داستان‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس برجسته روس است. او در زمان حیاتش بیش از ۷۰۰ اثر ادبی آفرید. او را مهم‌ترین داستان کوتاه‌نویس برمی‌شمارند و در زمینه نمایش‌نامه‌نویسی نیز آثار برجسته‌ای از خود به جا گذاشته‌است.

۸۶- کتاب پسرها و عاشق‌ها: دی. اچ. لارنس – انگلستان، (۱۹۱۳)؛ پسران و عشاق (Sons and Lovers) داستان پسری است به اسم پال که رابطهٔ عاطفی عمیقی با مادرش دارد، رابطهٔ آن‌ها آن قدر عمیق است که پال نمی تواندبا زن‌هایی که وارد زندگی اش می‌شوند ارتباط برقرار کند و سایهٔ مادر همیشه مثل یک قید بر سر او است.

۸۷- کتاب خشم و هیاهو: ویلیام فاکنر – آمریکا، (۱۸۹۷-۱۹۶۲)؛ خشم و هیاهو (The Sound and the Fury) حکایت زوال خانواده‌ کامپسون هاست. در این رمان چهار روز از زندگیِ خانواده‌یِ «کامپسون‌ها» از زبان چهار شخصیت متفاوت در چهار فصل روایت می‌شود. از ذهن ناتوان بنجی به ذهن وسواسی کونتین و سپس حرکت به ذهن متفاوت یا بی‌اندازه وسواسی جیسون و در آخر نیز به سوی دنیای عینی دیلسی.

۸۸- کتاب صدای کوهستان: یاسوناری کاواباتا – ژاپن، (۱۸۹۹-۱۹۷۲)؛ آوای کوهستان (به ژاپنی: 山の音, Yama no Oto) رمانی مملو از تصاویرِ برق‌آسا و کوتاه از بی‌مانندی، شکوه و خِرَد درختان، بوته‌ها، گل‌ها حشرات، پرندگان، ماه، کوهستان، شب، خورشید، روز، باران و مه. یک ضیافت تمام‌عیار از رنگین‌کمان روح آدمی در سیلان طبیعت به سان هایکو.

۸۹- کتاب بیگانه: آلبر کامو – فرانسه، (۱۹۴۲)؛ رمان بیگانه (به فرانسوی: L’Étranger) از زبان مرسو، شخصیت اصلیداستان، روایت می‌شود. مرسو علاوه بر این‌که در دهکده و میان مردمش غریبه است، شخصیتش برای خوانندگان هم ناشناخته است. او به طور کلی رویکردی درست و حقیقی به زندگی دارد، که مردم این ویژگی را «بی تفاوتی» می‌نامند.

۹۰- داستان گنجی: موراساکی شیکی بو – ژاپن، (نوشته شده در سال ۱۰۰۰)؛ داستان گِنجی (به ژاپنی: 源氏物語) داستانِ زندگی پسر یکی از امپراتوران ژاپن است که اینجا هیکارو گنجی نامیده شده. وی زندگی خود را همچون یکی از درجه‌داران دربار آغاز می‌کند. این داستان بیشتر به سرگذشت عشقی او و جایگاهش در اشرافیت دوران هیان می‌پردازد.

۹۱- کتاب همه چیز از هم میپاشد: چینو آچه به – نیجریه، (۱۹۵۸)؛ این کتاب یک رمان مدرن آفریقایی بر پایه‌ الگو‌های کهن و از نخستین رمان‌های آفریقایی است. کتاب دو داستان بافته شده به هم است. یکی از این داستان ها، این است که اوکنکو جایگاهش در قبیله ای که زندگی می کند از بین می رود و داستان دوم کتاب به ملاقات فرهنگ ها و از بین بردن دنیای اوکنکو به خاطر حضور مبلغین مذهبی پرخشاگر و تازه کار از اروپا می پردازد.

۹۲- کتاب هزار و یک شب: (۷۰۰-۱۵۰۰)؛ هزار و یک شب (الف لیله و لیله) داستانی به نقل از پادشاهی، با عنوان شهریار (پادشاه) و روایتگر آن شهرزاد (دختر وزیر) است. کتاب هزار و یک شب در سه نسخه وجود دارد: نسخه هندی که پیش از دوره هخامنشی به زبان سانسکریت نوشته شده، نسخه ایرانی که ترجمه‌ای از نسخه سانسکریت به فارسی باستان می‌باشد و نسخه عربی که در دوران هارون الرشید از زبان پهلوی به عربی ترجمه شده.

۹۳- کتاب طبل حلبی: گونتر گراس – آلمان، ( ۱۹۵۹)؛ شخصیت اصلی رمان طَبلِ حَلَبی (به آلمانی: Die Blechtrommel) پسری است که تصمیم می‌گیرد از سن سه سالگی بزرگ‌تر نشود؛ بنابراین در همان قد و قوارهٔ کودکی باقی می‌ماند. اما از نظر فکری رشد می‌کند. افراد دور و بر این پسر او را کودک می‌انگارند. در حالی که او …

۹۴- کتاب به سوی فانوس دریایی: ویرجینیا وولف – انگلستان، (۱۸۸۲-۱۹۴۱)؛ به‌سوی فانوس دریایی (به انگلیسی: To the Lighthouse) داستان خانواده رمزی و دیدار آن‌ها از جزیره اسکای در اسکاتلند بین سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۲۰ را حکایت می‌کند. این اثر یکی از موفق‌ترین تجربه‌های وی در سبک جریان سیال ذهن است.

۹۵- کتاب محاکمه: فرانتس کافکا – بوهم (پراگ)، (۱۸۸۳-۱۹۲۴)؛ محاکمه (به آلمانی: Der Prozess) داستان مردی است که به دست حاکمی خارج از صحنه و غیرقابل دسترسی، و به جرمی که هرگز ماهیتش نه برای خواننده و نه برای خودش مشخص نمی‌شود، دستگیر و مجازات می‌شود. مانند سایر آثار کافکا محاکمه هم کامل نشد، اگرچه فصلی دارد که در آن داستان به سرانجامی می‌رسد.

۹۶- سه گانه: مالوی، مالون میمیرد و نام ناپذیر – ساموئل بکت – ایرلند، (۱۹۰۶-۱۹۸۹)؛ سال ۱۹۵۱، رمان مالوی، اولین شاهکار از سه گانه ی مشهور ساموئل بکت، در فرانسه به انتشار رسید؛ هفت ماه بعد، کتاب مالون می میرد عرضه شد و با انتشار رمان نام ناپذیر (۱۹۵۳)، دو سال بعد از اولین بخش، این سه گانه تکمیل گردید.

۹۷- کتاب اولیس: جیمز جویس – ایرلند، (۱۹۲۰)؛ جویس در ابتدا این کتاب را به صورت داستانی کوتاه منتشر کرد که بخشی از مجموعهٔ دوبلینی‌ها بود و آن را یک روز از عمر آقای بلوم در وین نام نهاده بود؛ ولی مدتی بعد با آمیختن یکی از شخصیت‌های کتاب سیمای مرد هنرمند در جوانی به نام استیون دالوس با آقای بلوم کتاب اولیس یا یولسیز (Ulysses) را نوشت.

۹۸- کتاب جنگ و صلح: لئو تولستوی – روسیه، (۱۸۶۷)؛ جنگ و صلح (به روسی: Война́ и мир یا Voyná i mir) کی از معتبرترین منابع تحقیق و بررسی در تاریخ سیاسی و اجتماعی سده نوزدهم امپراتوری روسیه است و به شرح مقاومت روس‌ها در برابر حملهٔ ارتش فرانسه به رهبری ناپلئون بناپارت می‌پردازد.

۹۹- کتاب بلندی‌های بادگیر: امیلی برونته – انگلستان، (۱۸۴۷)؛ بلندی‌های بادگیر (Wuthering Height) شرح دلدادگی کاترین و هتکلیف را بیان می‌کند، تصویری واضح، دلنشین و در عین حال تلخی از این دلباختگی و سنگ‌هایی‌ست که بر سر راه آن دو افتاده است. رمان روایتی است عاشقانه که با لحنی شاعرانه تعریف شده است و به وضوح اوج تاثیر رفتارهای خوش و رفتارهای بد را در طی زمان به تصویر می‌کشد.

۱۰۰- کتاب زوربای یونانی: نیکوس کازانتزاکیس – یونان، (۱۹۴۶)؛ زوربای یونانی (به یونانی: Βίος και Πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά) زوربا، قهرمان کتاب، گرچه فردی است عامی و تحصیل نکرده، ولی مرد کار است و مرد زندگی. اگر از معتقدات دینی و شوریدگی بی‌حد و پایانش نسبت به زن یا، به قول خودش، آن سرگرمی پایان‌ناپذیر ــ صرف‌نظر کنیم، مردی است بسیار توانا، اهل عمل و فرزانه. معنای زندگی زوربا، لذت بردن از زمان حال و غم دیروز و فردا را نخوردن است؛

👉امتیاز بده.