۱۲ کتابی که خلاقیت شما را شکوفا می کنند

 

۱- کتاب مثل هنرمندها بدزدید؛ آستین کلئون

آستین کلئون در کتاب مثل هنرمندها بدزدید(Steal Like An Artist)، ۱۰ نکته را دربارهٔ خلاقیت که هیچ‌کس به شما نگفته است، با شما درمیان می‌گذارد. این کتاب مجموعه‌ای از توصیه‌هایی ساده اما حیاتی است.
آستین کلئون (Austin Kleon) در این کتاب رک و راست می‌گوید که هیچ چیز اوریجینال نیست؛ بنابراین کاری که شما باید بکنید این است که: تاثیرها را در آغوش بگیرید و از هر جایی که می‌توانید ایده جمع کنید، آن‌ها را با هم ترکیب و بازآرایی کنید تا راه خودتان را بیابید.
این کتاب راز دیگری را هم با شما درمیان می‌گذارد: چگونه علاقمندی‌های‌تان را تا هر کجا که شما را می‌برند، دنبال کنید. این کتاب ریزه‌کاری‌های مهم دیگری را که تاثیر عمیقی در پیشرفت حرفه‌ای شما خواهند داشت در اختیارتان قرار می‌دهد. اگر می‌خواهید از تجربه دیگران در مسیر خود پیشرفت کنید، این کتاب را بخوانید.

 

 

کتاب مثل یک هنرمند بدزد اثر آستین کلئون نشر مروارید

کتاب مثل یک هنرمند بدزد اثر آستین کلئون نشر مروارید

مشاهده جزئیات و خرید

 

۲- کتاب راه هنرمند؛ جولیا کامرون

کتاب راه هنرمند: بازیابی خلاقیت،( The artist’s way: a spiritual path to higher creativity) یک برنامه برای پیاده‌سازی خلاقیت در تمامی ابعاد زندگی و رهایی از توقف‌های طولانی است. این کتاب چند ابزار حیاتی را به شما معرفی می‌کند که باید از آن‌ها بهره ببرید و همچنین طی یک برنامه ۱۲ هفته‌ای آموزش‌های جدیدی را فرا گرفته و با ابعاد جدیدی از وجود خود آشنا خواهید شد.
جولیا کامرون (Julia Cameron) در کتاب «راه هنرمند» یک برنامه انقلابی دارد برای نوسازی شخصی تان که به شما کمک می‌کند تا به مسیر خود بازگشته، مجددا احساسات‌تان را کشف کنید و مراحلی را که برای تغییر زندگی لازم دارید پشت سر بگذارید.
پشت جلد کتاب آمده: صاحب هر حرفه‌ای که باشید، این کتاب برای شماست. زیرا بزرگترین اثری که انسان خلق می‌کند، زندگی اوست. و در چارجوب این نگرش، همه انسان‌ها هنرمندند، و نیازمند به دانش و ابزاری تا اثر خود را به شیوه‌ای خلق کنند که هنرمند درونشان را خرسند گرداند. «راه هنرمند» این دانش و ابزار را در اختیارتان می‌گذارد.

 

 

 

کتاب راه هنرمند اثر جولیا کامرون نشر نیک فرجام

کتاب راه هنرمند اثر جولیا کامرون نشر نیک فرجام

98,000 80,000 تومان
مشاهده جزئیات و خرید

 

۳- کتاب جادوی بزرگ؛ الیزابت گیلبرت

کتاب جادوی بزرگ، دروازه‌ ورود به دنیای ایده های خلاقانه ای است که در ذهن‌مان پنهان مانده است. این کتاب پنجره‌ای رو به شگفتی‌هاست و به ما کمک می‌کند، که ایده‌های خلاقانه خودمان را کشف کنیم.
الیزابت گیلبرت در کتاب جادوی بزرگ (Big Magic) با همان سبک انگیزاننده و آموزنده خود به موضوع خلاقیت پرداخته است. او با پرداختن به طبیعت رازآلود الهام‌بخش، از ما می‌خواهد تا با آغوش باز، از کنجکاوی‌هایمان استقبال کنیم.
الیزابت گیلبرت (Elizabeth Gilbert) در این کتاب به ما نشان می‌دهد که چگونه با چیزهایی که بیش از همه به آن‌ها عشق می‌ورزیم و چیزهایی که بیش از همه از آن‌ها می‌ترسیم برخورد کنیم. او نگرش‌ها، روش‌ها و عادت‌هایی را مورد بحث قرار می‌دهد که برای داشتن یک زندگی خلاقانه نیاز داریم.

 

 

 

۴- کتاب تفکر نقادانه و خلاقانه؛ ریچارد پل

این کتاب رابطۀ میان وجه خلاقانه و وجه نقادانۀ تفکر را بررسی می‌کند و نشان می‌دهد که تفکر نقادانه و خلاقانه نیازمند یکدیگرند. همچنین نشان می‌دهد که ذهن‌های بزرگ در نتیجۀ به‌کارگیری همزمان تفکر نقادانه و خلاقانه پدید آمده‌اند.
د‌ر گذشته این گونه تصور می‌شد‌ که مهارت‌های تفکر، استعد‌اد‌ی ژنتیکی و خد‌اد‌اد‌ی است، امروزه کاملاً این نظریه رد‌ شد‌ه است. د‌و مهارت مهم تفکر که قابل آموزش و یاد‌گیری هستند‌، مهارت تفکر نقاد‌انه و خلاق‌اند‌.
-تفکر نقاد‌انه، تفکری است که د‌ر جستجوی شواهد‌، د‌لایل و مد‌ارک برای یک قضاوت و نتیجه‌گیری است. این مهارت افراد‌ را قاد‌ر می‌سازد‌ تا د‌ر برخورد‌ با ارزش‌ها، فشار گروه و رسانه‌های گروهی مقاومت کنند‌ و از آسیب‌های ناشی از آن د‌ر امان بمانند‌. منظور از نقد‌ یا نقاد‌ بود‌ن یعنی ارزیابی، بررسی، سنجید‌ن و مطالعه کرد‌ن، نه انتقاد‌ و عیب‌جویی کرد‌ن.
-منظور از تفکر خلاق، توانایی تولید‌ و خلق افکار، راه‌حل‌ها و اهد‌اف جد‌ید‌ است. هد‌ف اصلی د‌ر این تفکر آن است که برای مشکل یا موقعیت مورد‌نظر راه‌حل‌های متعد‌د‌ و فراوان انتخاب کنید‌ و اگر یک راه‌حل مؤثر و مفید‌ نبود‌، به سراغ راه‌حل بعد‌ی بروید‌ و اگر آن هم مفید‌ نبود‌، به سراغ راه‌حل د‌یگر.

 

کتاب آشنایی با هنر تفکر راهبردی اثر لیندا الدر و ریچارد پل نشر اختران

کتاب آشنایی با هنر تفکر راهبردی اثر لیندا الدر و ریچارد پل نشر اختران

40,000 29,130 تومان
مشاهده جزئیات و خرید

 

کتاب تفکر انتقادی اثر لیندا الدر و ریچارد پل نشر اختران

کتاب تفکر انتقادی اثر لیندا الدر و ریچارد پل نشر اختران

210,000 151,700 تومان
مشاهده جزئیات و خرید

 

کتاب مغالطه های پرکاربرد اثر ریچارد پل

کتاب مغالطه های پرکاربرد اثر ریچارد پل

100,000 93,970 تومان
مشاهده جزئیات و خرید

 

۵- کتاب شرکت خلاقیت؛ اد کتمول، ایمی والاس

کتاب شرکت خلاقیت؛ غلبه بر نیروهای غیر منتظره ای که بر سر راه الهام بخشی قرار میگیرند، بطور کلی در مورد خلاقیت است اما همانطور که نویسنده راجع به مضمون کتاب مینویسد، این کتاب در مورد بیان ایده هایی است که بهترین ها را در ما ممکن میسازد.
این کتاب توسط یکی از موسسین استودیوی انیمیشن پیکسار، استودیویی که برنده جایزه اسکار بوده است و کارهای پر اقبالی را در کارنامه خود دارد، نوشته شده است. کتاب”شرکت خلاقیت” برای تمام کسانی است که برای اصالت ارزش قائلند و به دانستن تمام آنچه پشت درهای پیکسار میگذرد، علاقمندند.
کتابی است گیرا و تاثیرگذار که در مورد خلاقیت در کسب و کار و مدیریت و رهبری شرکت ها، راهنمایی ها و استراتژی هایی بسیار کاربردی ارائه میدهد.

 

 

 

۶- کتاب خلاقیت و حل مسئله؛ برایان تریسی

خلاقیت و حل مسئله (creativity and problem solving) نوشته برایان تریسی(Brain tracy)، آموزش شیوه‌های شناسایی و تقویت خلاقیت با رویکرد مدیریتی است. مهارت‌های تفکر خلاق، نقش مهمی در موفقیت شما دارد.
یک مدیر معمولی حدود ۵۰ درصد از وقت خود را به صورت انفرادی یا با حضور دیگران به حل مسئله اختصاص می‌دهد. توانایی شما برای رویارویی با مشکلات و حل مسائل، بیش از هر چیز دیگری، تعیین‌کننده آینده زندگی شغلی‌تان خواهد بود.
می‌توان گفت فردی که از مهارت‌های خلاقانه چندانی برخوردار نیست، محکوم است که زیردست افرادی که مهارت‌های تفکر خلاق بهتر و پرورش‌یافته‌تری دارند باشد. خوشبختانه، خلاقیت امری آموختنی است.
افزون بر این، به نظر مى‌رسد رابطه‌اى مستقیم میان کمیت ایده‌هاى نو که در کارتان ایجاد مى‌کنید و میزان موفقیتى که به دست مى‌آورید وجود دارد. یک ایده یا بصیرت جدید مى‌تواند مسیر کار یک شرکت را به کلى تغییر دهد. سودآورى، درآمد و آینده شما و شرکت شما مى‌تواند با خلاقیت شما رابطه داشته باشد.
سودآوری، درآمد و فرصت‌های آینده شما و شرکتتان، به فعالیت‌های خلاق شما بستگی دارد. به یاد داشته باشید هر موقعیتی که امروز دارید و هر آنچه در آینده برایتان روی می‌دهد، همه و همه نتیجه کارکرد ذهنتان در گذشته، حال و آینده است.

 

 

۷- کتاب خودباوری در خلاقیت؛ تام کلی، دیوید کلی

خلاقیت و نوآوری از مفاهیم مهم، برجسته‌ و ازجمله قابلیت‌ها و نیازهای عصر جدید است که سبب تمایز افراد با یکدیگر می‌شود. خلاقیت برعکس آنچه بسیاری از مردم فکر می‌کنند یک ویژگی همگانی است و عموم مردم می‌توانند این مشخصه را داشته باشند و از آن برای رشد و ترقی خود استفاده کنند. خلاقیت مانند سایر مهارت‌ها قابل یادگیری است و می‌توان آن را پرورش داد. همه‌ افراد می‌توانند این استعداد را در خود شکوفا کنند و خود را در مسیر آن قرار بدهند.
پایه اصلی کتاب خودباوری در خلاقیت، در جست‌وجوی خلاقیت گمشده (Creative Confidence: Unleashing the Creative Potential Within Us All) اعتقاد به توانمندی‌هایمان برای ایجاد تغییر در جهان پیرامون است، به معنی اینکه بپذیرید قادرید هرآنچه عزم کنید انجام دهید. باور داریم این خودباوری، یعنی ایمان به ظرفیت خلاق خودتان، قلب نوآوری است. خواندن این کتاب به شما امکان می‌دهد از ظرفیت خلاقانه‌ای که در همه ما وجود دارد، بیشتر استفاده کنید.
کتاب «خودباوری در خلاقیت» نشان می‌دهد کلید رشد و بقا در کسب‌وکار، نوآوری و خلاقیت است. این اثر به همه‌ی افراد چگونگی پرورش و بهره‌برداری از خلاقیت را آموزش می‌دهد. همه‌ی افراد خلاق هستند و اگر مدتی روش‌های خلاقیت را تمرین کنند به‌راحتی می‌توانند کارهای شگفت‌انگیزی رقم بزنند. «تام کلی» و «دیوید کلی» براساس این اندیشه که هر فرد توانایی خلق ایده‌های جدید را دارد کتاب «خودباوری در خلاقیت» را به نگارش درآورده‌اند.

 

 

کتاب خودباوری در خلاقیت در جستجوی خلاقیت گمشده اثر تام و دیوید کلی انتشارات آریاناقلم

کتاب خودباوری در خلاقیت در جستجوی خلاقیت گمشده اثر تام و دیوید کلی انتشارات آریاناقلم

148,000 تومان
مشاهده جزئیات و خرید

 

۸- کتاب نبرد هنرمند؛ استیون پرسفیلد

همه ما کسانی را می‌شناسیم که به آسانی جذب ایده‌ای می‌شوند و سریعاً شروع به برنامه ریزی برای نحوه موفق شدن در آن می‌کنند. آن‌ها فکر می‌کنند که میلیونر، بازیگر یا هنرمند مشهور بعدی هستند. اما وقتی اشتیاقشان تمام شد، دیگر خبری از آن آرزوها و اهداف نیست! آن‌ها متاسفانه هرگز به هدفشان دست پیدا نمی‌کنند. چرا؟
چون به همان سرعتی که جذب این ایده شدند، به همان سرعت نیز از آن دلسرد می‌شوند. چه چیزی آن‌ها را در بدست آوردن رویایشان متوقف می‌کند؟ آیا شما هم از این دسته افراد هستید؟ آیا به یاد می آورید رویاهایتان را؟ رویایی که در آن یک نقاش، نویسنده و یا بازیگر مشهوری بوده‌اید؟
آیا به فکر نوشتن بزرگ‌ترین رمان سال هستید؟ افسوس می‌خورید که چرا شعر، نقاشی یا فیلمنامه‌تان را به پایان نمی‌رسانید؟ می‌خواهید کسب‌وکار یا بنگاه خیریه‌ای راه بیندازید؟ آرزو می‌کنید همین امروز بتوانید رژیم بگیرید؟ اگر به این پرسش‌ها پاسخ مثبت می‌دهید، پس چیزی که نیاز دارید این است: نبرد هنرمند.
استیون پرسفیلد (Steven Pressfield)، نویسنده‌ کتاب نبرد هنرمند (The war of art) کوشیده تا ضمنِ ارائه‌ پاسخ‌هایی قانع‌کننده به سوالات پیرامونِ مسئله‌ خلاقیت، به شما راهکارهایی نیز در جهت کشف و بروز استعدادهایتان پیشنهاد بدهد.

 

کتاب نبرد هنرمند اثر استیون پرسفیلد

کتاب نبرد هنرمند اثر استیون پرسفیلد

80,000 65,090 تومان
مشاهده جزئیات و خرید

 

۹- کتاب عادت خلاق؛ توآیلا تارپ

کتاب عادت خلاق یا عادت خلاقانه؛ بیاموزید و در زندگی به کار بگیرید (The Creative Habit: Learn It and Use It for Life) نوشته توآیلا ثارپ(Twyla Tharp)، رقصنده و طراح مشهور رقص آمریکایی است. او در این کتاب از خلاقیت صحبت می‌کند. خلاقیتی که یک موهبت خدادادی نیست بلکه هر فردی می‌تواند با آمادگی و تلاش به دست بیاورد.
او اعتقاد دارد خلاقیت یک موهبت خدادادی نیست. بلکه هرکسی به واسطه آمادگی ذهنی و تلاش می‌تواند به آن دست پیدا کند. او در کتاب عادت خلاق از ما می‌خواهد که این افسانه را که خلاقیت یک هدیه از عالم غیب است، فراموش کنیم. در عین حال به ما کمک می‌کند تا با اجرای تمرین‌هایی برای به دست آوردن آمادگی ذهنی و تلاش در این مسیر به فردی خلاق و آفریننده تبدیل شویم.
ثارپ خلاقیت پایدار را نتیجه خودشناسی، کنترل حافظه، سازماندهی ابزار و ملزومات کار می‌داند. هر زمان که به در بسته در مسیر خلاقیت بخورید، راهی برای باز کردن آن در وجود دارد. این راه همان تمرین‌هایی است که انسان را از افتادن درون گودال ملال و روزمرگی نجات می‌دهد.
او همچنین موانع ذهنی را که ممکن است موجب ایجاد ناراحتی در ما شوند، بیان می‌کند. ترس از نتیجه کار، عالی نشدن نتیجه با وجود تمام تلاش‌ها. تکراری بودن ایده‌ها و نداشتن حرفی برای زدن. برای تمام این موارد هم راه‌حلی عالی و درخشان دارد.

 

كتاب عادت هاي خلاق اثر تويلا تارپ انتشارات آرشيو روز

كتاب عادت هاي خلاق اثر تويلا تارپ انتشارات آرشيو روز

مشاهده جزئیات و خرید

 

کتاب عادت خلاق اثر توآیلا ثارپ انتشارات مرو

80,000 تومان
مشاهده جزئیات و خرید

 

۱۰- کتاب قدرت هوش خلاق؛ تونی بوزان

کتاب قدرت هوش خلاق (The power of creative intelligence) نوشته تونی بوزان (Tony Buzan) پر است از واقعیت‌های جالب و بازی‌ها و ابزار‌های جدیدی که شما را یاری می‌کند تا از حداکثر خلاقیت‌تان استفاده کنید.
هوش خلاق شما، در کنار آمدن با ایده‌های نو و حل مشکلات به شیوه‌ای مبتکرانه است و این امکان را برای شما فراهم می‌آورد که در اندیشه و رفتار و بازده‌تان یک سر و گردن از دیگران بالا‌تر باشید. این هوش چندین معیار دارد که همگی آموختنی و قابل پرورش‌اند تا شما بتوانید خلاقیت‌تان را افزایش دهید. قدرت هوش خلاق هر کدام از این عوامل را به نوبت معرفی می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه می‌توانید آن‌ها را وسعت دهید و بهبود بخشید.
هوش خلاقانه شما، در کنار آمدن با ایده‌های نو و حل مشکلات به شیوه‌ای مبتکرانه است و این امکان را برای شما فراهم می‌آورد که در اندیشه و رفتار و بازده‌تان یک سر و گردن از دیگران بالاتر باشید. این هوش چندین معیار دارد که همگی آموختنی و قابل پرورش‌اند تا شما بتوانید خلاقیت‌تان را افزایش دهید.
کتاب قدرت هوش خلاق به گونه‌ای طراحی شده، که در طول سفری بزرگ در پهنهٔ خلاقیت، به شما نشان دهد که چه طور می‌توانید قدرتِ خلاقه خود را در هر مرحله از این سفر افزایش دهید و وسعت بخشید.

 

۱۱- کتاب منحنی خلاقیت؛ آلن گانت

الن گانت (Allen Gennett)، راه‌های دستیابی به موفقیت را در کتاب منحنی خلاقیت (The Creative Curve): چگونه ایده‌ درست را در زمان درست پرورش دهیم با شما در میان می‌گذارد و افسانه‌ها و شایعات مربوط به خلاقیت را زیرسوال می‌برد. پس از مطالعه‌ این کتاب متوجه می‌شوید چیزی به نام نبوغ و خلاقیت ذاتی معنا ندارد!
این باور را به خوردمان داده اند که خلاقیت در قلمرو نبوغ قرار دارد و در اختیار تعداد کمی از افراد با استعداد و باهوش است که در لحظاتی پیش بینی ناپذیر به الهام الهی دست می یابند…
پس اگر نابغه نیستیم، بهتر است بساطمان را جمع کنیم و تسلیم شویم. یا از این موهبت برخورداریم، یا نیستیم. اما الن نشان می دهد که چنین چیزی حقیقت ندارد.
پژوهش های اخیر نشان داده اند که پشت هر موفقیت تجاری در هر زمینه خلاقانه ای دانشی قابل پیش بینی وجود دارد؛ از نوشتن رمانی محبوب گرفته تا راه اندازی یک شرکت موفق، یا ایجاد یک کمپین بازاریابی مؤثر.
آیا می‌خواهید رمانی پرفروش بنویسید، شرکتی بزرگ راه‌اندازی کنید یا کمپینی فوق‌العاده برگزار کنید؟ درواقع الگویی قابل پیش‌بینی در پس موفقیت در این راه‌ها وجود دارد. این کتاب برای کسانی است که می‌خواهند موفق شوند؛ رهبر یک کسب‌و‌کار، هنرمندی خلاق یا یک کارآفرین موفق…

 

 

 

۱۲- کتاب خلاقیت و نوآوری؛ علی شمسیا

کتاب خلاقیت و نوآوری، به تالیف علی شمیسا، مقدمه‌ای است بر بحث خلاقیت و نوآوری، که سعی می‌کند مفاهیم پایه‌ای آن را به زبانی ساده به شما آموزش بدهد و می‌تواند در پرورش قوۀ خلاقیت شما سهم به‌سزایی داشته باشد.
بسیاری از افراد نابغه و باهوش وقتی که در یک چرخۀ غیرخلاق قرار گرفتند، نابود شدند و بر‌عکس، بسیاری از افرادی که هوشی متوسط داشتند با قرار گرفتن در یک چرخۀ خلاق سرآمد روزگار شدند.
یک سیستم خلاق هر جایی می‌تواند باشد. آنجایی‌که فرد را به جنبش درونی وا‌ می‌دارد، به او می‌آموزد همیشه نوعی دیگر بیندیشد، در مسیر عادات روزمره قرار نگیرد، علاوه بر اینکه به او نظریه می‌دهد، او را نظریه‌پرور می‌کند، زوائد ذهنی‌اش را کم می‌کند و ذهنیتی جدید برای او درست می‌کند، هر روز او را تشویق می‌کند، راه مبارزه با مشکلات را به او می‌آموزد.
یک سیستم غیرخلاق، فرد را به‌ناچار منفعل می‌کند، به او می‌آموزد خود را قبول نکند، توانایی‌هایش را باور نکند، تابع راه و رسم گذشتگان باشد، حرف نزند و اگر هم می‌زند تحولی ایجاد نکند و نظریۀ جدیدی ندهد. سیستم غیرخلاق را به راه‌های مختلف مطرح می‌کند تا اگر فرد خواست جهشی از خود نشان دهد، یاد زندان، دخمه و از دست‌دادن امتیازات باشد. به هرحال، یک سیستم غیرخلاق از فرد می‌خواهد که نقش بازی کند و خودِ خودش نباشد.
آنچه در این کتاب مطرح می‌شود، شامل مباحث مقدماتی خلاقیت و راه و روش خلاق‌بودن به زبان ساده است تا هر فرد به‌راحتی بتواند با راهنمایی کتاب خلاقیت و نوآوری، راه‌های عملی تفکر، تصور و رفتار خلاق را بیاموزد.

👉امتیاز بده.