کتاب های برتر مدیریت و رهبری که هر مدیری باید بخواند

 

۱- کتاب تفکر، سریع و کند، نویسنده دانیل کانمن

اگر بخواهیم دو یا سه کتاب تصمیم گیری مطرح در سطح جهان را نام ببریم، بی‌تردید کتاب تفکر، سریع و کند (Thinking Fast and Slow) نوشته‌ دانیل کانمن یکی از آنهاست. اگر بخواهیم یک موضوع کلی برای کتاب تفکر،‌ سریع و کند انتخاب کنیم، این موضوع رفتارهای غیرعقلایی انسان‌ها (Human Irrationality) است.
محور اصلی کتاب، بررسی دو سیستم در شیوه تفکر ما است: سیستم یک که سریع، شهودی و هیجانی است، اما سیستم دو آهسته‌تر، خودخواسته‌تر و منطقی‌تر است.
کانمن توانایی های خارق العاده و البته نقاط ضعفِ تفکر سریع را آشکار می کند و تأثیر فراگیر ادراک های شهود-محور را بر تفکرات و رفتارهای ما نشان می دهد. سختی های پیش بینیِ این که چه عواملی ما را در آینده خوشحال خواهند کرد، چالش های داشتن فهمی عاقلانه و درست از ریسک پذیری در زندگی حرفه ای و شخصی، و تأثیر عمیق جانبداری های ذهنی بر تمامی جنبه های ریز و درشت زندگی انسان را تنها از طریق رسیدن به درکی درست از چگونگی کارکرد این دو سیستم در کنار یکدیگر می توان فهمید؛ سیستم هایی که تمامی قضاوت ها و تصمیمات ما را شکل می دهند.

 

 

 

۲- جنگل استراتژی، مؤلفان: جوزف لمپل، بروس‌دبلیو آلسترند، هنری مینتزبرگ

یکی از ویژگی‌های دانش استراتژی، وجود دیدگاه‌های متنوع و اختلاف‌نظرهای فراوان در میان استراتژیست‌هاست. اختلاف‌ها صرفاً در حد معنای یک واژه نیست؛ بلکه در مرحله اجرا و پیاده‌سازی استراتژی نیز، مدیران و صاحب‌نظران، فرایندها و مسیرهای بسیار متفاوتی را به‌کار می‌گیرند.
اگر با این تنوع آشنا نباشید و آن را به رسمیت نشناسید، به سرعت در دنیای پیچیده و درهم استراتژی، گیج و سردرگم می‌شوید و گرفتار بازیِ درست و نادرست در استراتژی خواهید شد: چگونه می‌توانیم ظرفیت خود را برای درکِ این فضای گسترده، توسعه دهیم؟
چه کار کنیم که استراتژی را از فاصله‌ای بالاتر و با یک دید کلان ببینیم و بتوانیم بدون گرفتار شدن در دام اختلاف‌نظرها، دستاوردهای متنوع صاحب‌نظران را در زندگی و کسب و کار خود به‌کار بگیریم؟
هنری مینتزبرگ (Henry Mintzberg) و همکارانش، کتاب جنگل استراتژی (کار آفرینی در قالب یک مکتب‌) (Strategy safari: a guided tour through the wilds of strategic management) را با این هدف نوشته‌اند که گستردگی و تنوع دیدگاه‌ها را به مخاطبان خود گوشزد کرده و آن‌ها را برای ورود به این سرزمین پهناور آماده کنند.

 

۳- کتاب مدیرانِ بزرگ به دنیا نمی آیند، ساخته می شوند، جولی ژو

کتاب «مدیران بزرگ به دنیا نمی آیند، ساخته می شوند»،«The making of a manager» از جولی ژو (Julie Zhuo)، چراهای مدیریتی را بررسی می‌کند و راهکارهایی به شما ارائه می‌دهد که با استفاده از آن‌ها بتوانید مدیری مؤثر و کارا باشید. این اثر موفق به کسب رتبه اول در میان کتاب‌های حوزه‌ی کسب‌وکار سایت آمازون شده است.
ژو در این کتاب، چه کاری باید انجام شود، وقتی شما زیر ذره‌بین قرار می‌گیرید و همچنین وظایف اصلی یک مدیر خوب برای عالی شدن را بررسی می‌کند.
-نتیجه کارکردن گروهی از افراد، با یکدیگر را مورد بررسی قرار دهید. -با رشد تیم، برای وظایف قبلی خود یک جایگزین تعیین کنید. -یک فرهنگ مثبت و سالم را در تیم خود ایجاد کنید. -سعی نکنید که همیشه در تیم، یک مجری باشید…

 

کتاب مدیران بزرگ ساخته می‌شوند اثر جولی ژو نشر هورمزد

کتاب مدیران بزرگ ساخته می‌شوند اثر جولی ژو نشر هورمزد

149,460 تومان
مشاهده جزئیات و خرید

 

کتاب مدیران بزرگ به دنیا نمی آیند، ساخته می شوند اثر جولی ژو نشر نوین

کتاب مدیران بزرگ به دنیا نمی آیند، ساخته می شوند اثر جولی ژو نشر نوین

123,030 تومان
مشاهده جزئیات و خرید

 

۴- صراحت قاطع، نویسنده کیم اسکات

کتاب صراحت قاطع یا صراحت بیان (Radical Candor) برای مدیران به یک اصل ساده اشاره دارد: یک رئیس خوب، یک رئیس رک و راست است. نویسنده کتاب، کیم اسکات (Kim Scott) که سال‌ها به عنوان مدیر عامل در شرکت‌های گوناگون مشغول به کار بوده و حتی کسب و کارهای خود را راه‌اندازی کرده است، تجارب با ارزشی از ریاست دارد و به خوبی می‌داند که رئیس خوب، چگونه رئیسی است. از این رو، دانسته‌های ارزنده خود در این زمینه را در این کتاب به خوانندگان عرضه کرده است.
مخاطب اصلی کتاب صراحت تمام عیار، مدیران و سرپرستان و رهبران سازمانی هستند؛ کسانی که به نوعی با «زیردست» روبه‌رو هستند و باید یک مجموعه انسانی را اداره ‌کنند.
اما حرف‌های کیم اسکات برای ارتقاء مهارت ارتباطی در میان اعضای یک تیم هم مفید است و توصیه‌هایش می‌تواند به بهبود کیفیت کار تیمی نیز کمک کند.
ضمن این‌که کتاب صراحت تمام عیار، صرفاً به مبحث مهارت ارتباطی محدود نیست و نویسنده، بسیاری از تجربیات دیگر خود را در مقوله‌ استخدام، ارتقا و تشویق کارکنان و ارزیابی عملکرد در آن گنجانده است.
حتی در موضع یک کارمند ساده – که وظیفه‌ سرپرستی از دیگران را بر عهده ندارد – و یا در خارج از فضای کسب و کار هم می‌توانید از ایده‌ها و حرف‌های کیم اسکات استفاده کنید. اما طبیعتاً بخش قابل‌توجهی از صحبت‌های او (مثلاً درباره‌ نظام پاداش و جبران خدمت و استخدام و اخراج) به کارتان نخواهد آمد.
در کل می‌توان گفت این کتاب، هیچ مخاطبی را دست خالی برنمی‌گرداند. اما هم‌چنان مخاطب اصلی‌اش کسانی هستند که از قدرت و اختیار نسبتاً بالایی در محیط کار برخوردارند یا در قالب یک تیم فعالیت می‌کنند.

 

 

۵- مدیریت با بازده بالا نویسنده اندرو گروو

مدیریت با بازده بالا (High output management) نوشته اندرو گروو، کتابی است که تمام مدیران موفق آن را مطالعه کرده‌اند. این کتاب، راهنمایی است بی نهایت دوستانه برای هنر و علم مدیریت. لازم نیست مدرک مهندسی یا حتی کسب و کار داشته باشید تا قدرش را بدانید. توصیه های گروو، رئیس کارخانه پیشرو امریکا در صنعت تراشه های کامپیوتری، برای مدیران فروش، مشاوران حسابداران، حتی معلمان و به طور خلاصه برای همه آن کسانی مناسب است که کارشان مستلزم تشکیل گروهی برای تولید چیزی با ارزش است و…
این کتاب، راهنمایی برای علم مدیریت است، آندرو استفن گروو (Andrew Stephen Grove)، مدیرعامل شرکت اینتل به شما می‌آموزد که «از چه تکنیک‌ها و شاخص‌هایی می‌توانید استفاده کنید که تمام امور شرکت‌تان حتی استخدام نیروی جدید همانند تولید قابل اندازه‌گیری باشد»، «چگونه همکاران را به اعضای گروهی مولد تبدیل کنید» و «چگونه به آنان جهت دستیابی به بالاترین سطح عملکرد انگیزه بدهید».

 

کتاب مدیریت با بازده بالا اثر اندرو گروو نشر میلکان

کتاب مدیریت با بازده بالا اثر اندرو گروو نشر میلکان

149,000 95,570 تومان
مشاهده جزئیات و خرید

 

۶- ساختن برای ماندن نویسنده جیم کالینز

کتاب ساختن برای ماندن؛ عادات موفقیت‌آمیز شرکت‌های آرمانی (Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies) نوشته جیم کالینز (jim Collins) و جری آی. پوراس(Jerry I.Porras) کتابی در زمینه کسب‌وکار و درباره شرکت‌های آرمانی است.
شرکت آرمانی شرکتی است که در صنعت خودش همیشه مورد ستایش و تحصین همتایانش قرار می‌گیرد و همیشه بر اطرافیانش تاثیر چشمگیری دارد. نکته مهم در شرکت آرمانی این است که وابسته به فرد و ایده نیست چون همه رهبران روزی می‌روند و ایده‌ها منسوخ می‌شوند اما شرکت های آرمانی در بلندمدت و با چرخه‌های عمر مختلف محصول و چندین نسل رهبران پویا موفق می‌شوند.
در این کتاب می خوانیم که شرکت‌های ماندگار، رهبرانی را نمی‌خواهند که دائماً ساعت را اعلام کند و همه تابع او باشند و بر اساس زمان اعلام شده‌ او، فکر و تصمیم‌گیری و اقدام کنند؛ شرکت‌های ماندگار، رهبرانی را می‌خواهند که ساعت بسازند و آن را دراختیار کارکنان قرار دهند تا هر کسی خودش زمان را بسنجد. شرکت‌های موفق، فقط به افزایش سود فکر می‌کنند، اما شرکت‌های بزرگ و موفق و ماندگار، به مجموعه‌ای از هدف‌ها فکر می‌کنند که سود صرفاً یکی از آنهاست، اما مهم‌ترین هدف نیست…

 

کتاب ساختن برای ماندن عادت های موفق شرکت های آرمانی اثر جیم کالینز نشر هورمزد

کتاب ساختن برای ماندن عادت های موفق شرکت های آرمانی اثر جیم کالینز نشر هورمزد

290,000 185,000 تومان
مشاهده جزئیات و خرید

 

۷- کتاب به دنیای مدیریت خوش آمدید نویسنده رایان هاک

کتاب به دنیای مدیریت خوش آمدید؛ چگونه از کارمندی برتر تبدیل به رهبری عالی شوید،( Welcome to management : how to go from top performer to excellent leader) نوشته رایان هاک (Ryan Hawk) راهنمای بسیار جامعی برای تبدیل‌شدن به رهبری عالی است ــ با افزایش مهارت‌های مورد نیاز، ایجاد و مدیریت تیم‌ها و مربی‌گری کارکنان. خواه تازه وارد عرصهٔ رهبری شده باشید یا مدیری باتجربه و در پی بهترشدن، این کتاب ارزشمند برای شماست.
این کتاب، بینش‌های دقیق و روشنی را در مورد بهترین شیوهٔ تدوین برنامه‌ای برای روشن‌کردن نحوهٔ رهبری درست فراهم می‌کند، و این کار با بررسی مجدد خودمان شروع می‌شود. هر مدیر تازه‌ای اشتباه می‌کند. اما اگر توصیه‌های عملی رایان هاک را که سال‌ها برای جمع آوری آن وقت صرف کرده است دنبال کنید، احتمالاً تعداد اشتباهات شما کم‌تر می‌شود.
اگر برای سفر کنجکاو و آمادهٔ پذیرش هستید، خواهید فهمید رهبری سفری به درون خودتان است. رایان هاک کسی است که راه را نشان می‌دهد و توضیح می‌دهد، شما نمی توانید کسی را رهبری کنید قبل از این که خودتان را رهبری نمایید. بنابراین قبل از اینکه به چگونگی رهبری دیگران برسیم، با شما شروع خواهیم کرد.
ابتدا باید یاد بگیرید خودتان را رهبری کنید تا بتوانید تیم یا شرکتی را رهبری کنید. اینکه چگونه یاد می گیرید، چه چیزی یاد می گیرید، از چه کسانی یاد می گیرید و چرا ادامه یادگیری در طول زندگی بسیار مهم است…

 

کتاب به دنیای مدیریت خوش آمدید اثر رایان هاک نشر دوران

کتاب به دنیای مدیریت خوش آمدید اثر رایان هاک نشر دوران

مشاهده جزئیات و خرید

 

کتاب به دنیای مدیریت خوش آمدید اثر رایان هاک انتشارات دیدآور

کتاب به دنیای مدیریت خوش آمدید اثر رایان هاک انتشارات دیدآور

مشاهده جزئیات و خرید

 

۸- کتاب رازهای رهبری موفق نویسنده مایکل هیث

کتاب رازهای رهبری موفق (Leadership Secrets) نوشته مایکل هیث (Heath Michael ) از شما یک رهبر قوی و کاردان می‌سازد و به شما کمک می‌کند تا به یک رهبر نمونه تبدیل شوید. هدف این کتاب این است که شما بیاموزید چگونه روش رهبری منحصر به فرد خود را توسعه دهید. بتوانید برای سازمان خود اهداف استراتژیک تدارک ببینید. یاد بگیرید که به تیم‌ها انگیزه ببخشید و کارشان را مدیریت کنید. فرهنگی مبتنی بر نتایج و مسئولیت‌ها به وجود آورید که در آن هرکسی مسئولیت کار خودش را قبول کند و در نهایت، بتوانید با موفقیت از بحران‌ها عبور کنید و هر چالشی را به فرصتی برای رشد تبدیل کرده و از تمام بحران‌ها و چالش‌ها سربلند بیرون ‌آیید.
نخستین و مهمترین ویژگی یک رهبر، تصمیم گرفتن برای رهبر شدن است. برای رهبر شدن نیاز است که فرد تسلط و مسئولیت‌پذیری را تمرین کند. اگر تصمیم بگیرید که رهبر شوید، چه در محیط کاری یا در جامعه چه در یک شرایط بحرانی و خاص، دانستن ویژگی‌های یک رهبر به شما کمک می‌کند به قاعده‌ای برای درست ترکیب کردن مهارت‌ها، ویژگی‌های شخصیتی و جاه‌طلبی خود دست یابید.

 

۹- کتاب رازهای مدیریت افراد نویسنده راس اسلیتر

مدیریت صحیح افراد جزو مهم‌ترین مهارت‌های زندگی به شمار می‌رود که راس اسلاتر در کتاب رازهای مدیریت افراد (People management secrets) با ارائه‌ی تکنیک‌هایی کاربردی به شما این فرصت را می‌دهد تا گام‌های بلندی در این زمینه و رسیدن به موفقیت بردارید.
همه‌ مدیران علاوه بر اینکه باید در کارشان جدیت کافی را داشته باشند، می‌بایست منعطف هم باشند. یک رهبر باید به گونه‌ای رفتار کند که علاوه بر اینکه کارمندانش دوستش داشته باشند، این نکته را هم بدانند که حرف اول و آخر را او می‌زند. همیشه این را بدانید افرادی که آگاهی لازم جهت مدیریت اطرافیان خود را دارند در اکثر زمینه‌های زندگی موفق هستند.

 

کتاب رازهای مدیریت افراد اثر راس اسلیتر موسسه انتشارات بعثت

کتاب رازهای مدیریت افراد اثر راس اسلیتر موسسه انتشارات بعثت

100,000 75,000 تومان
مشاهده جزئیات و خرید

 

۱۰- مدیر اثربخش نویسنده پیتر دراکر

اثربخشی یکی از مهم‌ترین مفاهیمی است که سازمان‌ها و کسب و کارها باید برای محقق کردن آن تلاش کنند. مدیر اثربخش کسی است که سازمان خود را در جهت انجام کارهای درست هدایت می‌کند. سوال این است که یک مدیر اثربخش چه خصوصیاتی دارد؟ فردی که می‌خواهد مفهوم «اثربخشی» را در سازمان خود پیاده کند، باید چه کارهایی انجام دهد؟ پیتر دراکر، پدر علم مدیریت نوین در کتاب مدیر اثربخش در عمل (The Effective Executive) تلاش می‌کند که به این پرسش‌ها پاسخ دهد.
برای اثربخش بودن باید بر منشأ اثر بودن تمرکز کنید و از خود بپرسید « من چه کاری می‌توانم انجام دهم که در عملکرد و نتایج کسب‌شده در سازمانم سهیم باشم؟ » و سپس از خود بپرسید « برای داشتن این سهم، باید در چه زمینه‌هایی پیشرفت شخصی داشته باشم؟ »
برای منشأ اثر بودن، اغلب لازم است که از حیطۀ تخصصی، حرفه‌ای و یا حتی واحدی در سازمان خود فراتر بروید و به حوزه‌هایی وارد شوید که عملاً « عملکرد » سازمان شما را تشکیل می‌دهند. این امر هم به نوبۀ خود اقتضا می‌کند که تمرکز خود را به محیط خارجی یعنی جایی که نتایج حاصله از فعالیت سازمان شما در آن جا عرضه می‌شود، معطوف کنید.

 

۱۱- کتاب مدیریت منابع انسانی نویسنده گری دسلر

کتاب مدیریت منابع انسانی (Essentials of human resource management) گری دسلر از جمله کتاب‌های مطرح آکادمیک در زمینه‌ مدیریت منابع انسانی است که اکنون بیش از ده سال است در دانشگاه‌های دنیا به عنوان منبع آموزشی درس مدیریت منابع انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
گری‌ دسلر (Gary Dessler) در این کتاب به دنبال یافتن چگونگی مدیریت افراد در سازمان‌ها، با تمرکز بر سیاست‌ها و سیستم‌ها می‌باشد. واحدها و بخش‌های مدیریت منابع انسانی، خصوصاً مسئول عده‌ای از فعالیت‌ها، از جمله استخدام، آموزش و توسعه، ارزیابی عملکرد و پاداش و جزا می‌باشد. برای مثال مدیریت سیستم حقوق و مزایا یکی از این موارد است. همچنین مدیریت منابع انسانی به روابط صنعتی توجه دارد. این همان تعادل در اعمال سازمانی با قوانین ناشی از بحث‌های بین کارکنان و مدیران و قوانین دولتی می‌باشد.

 

۱۲- کتاب مدیریت رفتار سازمانی نویسنده رابینز

کتاب مبانی رفتار سازمانی‌ (Essentials of organizational behavior) استیون پی رابینز (Stephen P Robbins) یکی از منابع درس مدیریت رفتار سازمانی است. رابینز کوشش کرده است تا ابعاد مختلف رفتارهای نیروی انسانی در سازمان را شناسایی کند. این رفتارها به صورتی قابل فهم تشریح شده است. در هر بخش از کتاب یک مفهوم جدید رفتاری مورد بحث قرار گرفته است. سپس مثالی کاربردی در صنعت مطرح شده است.
رابینز در این نوشتار کوشیده است با به کارگیری و استفاده از حوزه‌های متعدد علمی، مجموعه‌ای از مبانی اولیه رفتارشناسی فردی و رفتارشناسی در محیط سازمانی را به ما بیاموزد.

 

۱۳- کتاب مدیریت بازاریابی نویسندگان کاتلر و کلر

مدیریت بازاریابی از جمله زیرمجموعه‌های دانش مدیریت است که همواره مورد توجه فعالان حوزه کسب و کار بوده است. و کتاب مدیریت بازاریابی (Marketing management) فیلیپ کاتلر(Philip Kotler) و کلر، معتبرترین مرجع بازاریابی در دنیا است زیرا محتوا و مثال های آن، تغییرات رخ داده در تئوری ها و دنیای واقعی بازاریابی را به طور کامل منعکس می کنند.
این کتاب از سه منظر نسبت به دیگر منابع برتری دارد:
-عمق مطالب کتاب: این کتاب بر اساس جدیدترین، مهمترین و کاملترین تئوریها، مفاهیم، مدلها و چارچوبهای بازاریابی نگاشته شده است به گونه ای که خواندن آن، درک کاملی از بازاریابی و نحوۀ اجرای آن را در خواننده ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، مطالب این کتاب بیشتر از میان مطالبی انتخاب شده‌اند که می‌توانند به صورت عملی و برای حل مشکلات واقعی شرکتهای مختلف بکار گرفته شوند.
گوناگونی مطالب کتاب: این کتاب تمام موضوعات مرتبط با بازاریابی را به خوبی و به اندازه پوشش می‌دهد به گونه ای که کتاب با آموزش مطالب مربوط به مدیریت استراتژیک بازاریابی آغاز می‌شود، با نحوۀ برنامه‌ریزی بازاریابی در چهار حوزۀ محصول، قیمت، توزیع و ارتباطات ادامه می‌یابد و در نهایت، با بحث پیرامون نحوۀ اجرای برنامه‌های بازاریابی در بازارهای داخلی و بین‌المللی پایان می‌پذیرد.
جذابیت مطالب کتاب: مطالب کتاب به گونه ای سلیس و ساده و همراه با مثالهای عملی و واقعی متعددی بیان شده‌اند که خواننده را جذب خود می‌کنند. هر فصل این کتاب با یک مثال عملی آغاز می‌شود و با دو مثال عملی پایان می‌پذیرد و در طول فصل نیز مثالهای متعددی بیان می‌شود که این نوع سازماندهی مطالب کتاب، بر جذابیت آن افزوده است.

 

 

 

 

 

۱۴- کتاب مدیریت استراتژیک نویسنده فرد آر دیوید

کتاب مدیریت استراتژیک (Strategic Management) فرد آر دیوید (Fred R. David) را بی‌تردید می‌توان یکی از شناخته‌شده‌ترین کتابهای مدیریت استراتژیک در سراسر جهان دانست.
این کتاب را بی تردید میتوان یکی از شناخته شده ترین کتاب های مدیریت استراتژیک در سرتاسر جهان دانست زیرا جدیدترین مهارت ها و مفاهیم لازم را برای تدوین و اجرای کارآمد یک برنامه استراتژیک – در صورت تمایل، یک برنامه رقابتی- به مدیران ارائه می دهد که میتواند منجر به مزیت رقابتی پایدار برای هر نوع کسب و کاری شود.
فرد آر دیوید در این کتاب به معرفی و برررسی مدیریت استراتژیک و نقش آن در سازمان ها می پردازد. مدیریت راهبردی یا مدیریت استراتژیک یک تجزیه و تحلیل در خصوص مسایل مهم سازمان می باشد و توسط رهبران ارشد سازمان به نمایندگی از مالکان، به منظور کنترل منابع در محیط‌ های خارج از سازمان گرفته می شود.

 

کتاب مدیریت استراتژیک اثر فرد آر. دیوید

کتاب مدیریت استراتژیک اثر فرد آر. دیوید

400,000 380,000 تومان
مشاهده جزئیات و خرید

 

👉امتیاز بده.