کتاب آثار کلیدی موسیقی اثر ژان ژاک سولی

کتاب آثار کلیدی موسیقی (Musical Masterpieces) اثر ژان ژاک سولی (Soleil Jean  Jacques) شما را در شناخت موسیقی یاری می کند، شناخت و فهم درست موسیقی اراده می خواهد و قوه تشخیص و علم و آگاهی، در این کتاب صحبت از هنر واقعی است و لذت تصور ناپذیر آن که در اعماق جان اثر می گذارد.

در این کتاب به سبک و سیاقی دلپسند آثاری معرفی می شوند که از نظر فرم و محتوا در عصر خویش در حد کمال بوده اند و از یادگارهای جاودان موسیقی جهانند، و یا به علت نوآوریها و ابتکارات خاص در تحولات موسیقی تأثیر گذاشته اند. و اما شیوه ای که نویسندگان کتاب انتخاب کرده اند بدین گونه است که در هر قسمت در ابتدا ویژگیهای فرمی از موسیقی را شرح می دهند و سپس بهترین آثار را در این زمینه که می تواند «کلیدی» باشد معرفی می کنند.

و در آخرین قسمت، ما را با آهنگ هائی آشنا می سازند که در این قالبها نمی گنجند، و در عین حال «کلیدی» هستند. آثاری که در این کتاب به صورتی بسیار فشرده و کوتاه تجزیه و تحلیل می شوند از بهترین آفریده های آهنگسازان بزرگ جهان به حساب می آیند و معمولاً این قبیل آثار هم طرح و برنامه دقیق و روشنی دارند و هم قطع و اندازه ای درست و به قاعده و کلمه ای در آنها کم و زیاد نیست.

 و جمعاً شاهکارهای موسیقی مغرب زمین در چهار دوره باروک، کلاسیک، رمانتیک و مدرن هستند. دوستداران صادق موسیقی قطعا این کتاب را بعد از یک بار خواندن به حال خود رها نخواهند کرد بلکه آن را بارها خواهند خواند و سطر سطر آن را ازبر خواهند کرد، و صفحات یا نوارهای آثار کلیدی را به راهنمائی این کتاب خواهند یافت و به آنها گوش خواهند داد.

به خاطر بسپارید که آهنگی که شایستگی نام اثر موسیقی را داشته باشد. چیزی است بسیار عمیق و پیچیده و حتی عمق و پیچیدگی اش بیش از آن است که با کلمات دقیقاً شرح توان داد و آهنگی که شاهکار  و «اثر کلیدی» به شمار آید آن قدر رمز و راز دارد که حتی بعد از صد بار شنیدن باز رازهای ناگشوده و نکته های ناشنیده در آن می توان یافت و راز ماندگار شدن اینگونه تألیفات در همین امر است.

 وگرنه آثار و تألیفات سطحی و بی مایه، در هر زمینه و هر نوع، با یک بار دیدن و شنیدن و خواندن محاسن و معایبش آشکار می شود، و به آسانی رهسپار دنیای فراموشی خواهد شد. اما در مورد آثار کلیدی و شاهکارهای جاودانی وضع فرق می کند و همیشه راز افشا نشده ای در آنها هست و دلدادگان هنر را همیشه در نوعی تردید نگاه می دارند و هر بار که شنونده کنجکاوی یکی از این آثار را بشنود از خود می پرسد چه می خواهد بگوید؟ آیا همان را می گوید که من فهمیده ام؟ یا حرف دیگری دارد؟ و …

👉امتیاز بده.