کتاب دنیای سوفی اثر یوستین گوردر
دنیای سوفی (Sofies verden)، با انگلیسی (Sophie’s world) یک رمان فلسفی اثر یوستین گردر نویسنده نروژی است که چاپ اوّل آن در سال ۱۹۹۱ میلادی در نروژ منتشر شد. این اثر داستانی، تاریخ فلسفه را به زبان ساده برای نوجوانان تشریح میکند. اگر دوست دارید که فلسفه را از ابتدا آغاز کنید و با تاریخ فلسفه و حکمت غرب به صورت کلی آشنا شوید، کتاب دنیای سوفی بهترین انتخاب برای شما است. این کتاب تاکنون به ۵۹ زبان برگردانده شده و علاوه بر نوجوانان، توجه بزرگسالان را هم بهخود جلب کردهاست.
داستان در مورد دختری به نام سوفی آموندسن، دختری خلاق و پرانرژی است. که در آستانه پانزده سالگی نامههای جالب و نوارهای ویدئویی از شخصی به نام آلبرتو ناکس دریافت میکند که در آنها سؤالات جالبی مانند جهان چگونه پدید آمدهاست؟ که آغاز گر راه آموزش تاریخ فلسفهاست، مطرح میکند.
این نامهها در ابتدا مطالبی در خصوص یونان باستان، سقراط و سؤالات اساسی زندگی بشری را عنوان میکند. پس از دریافت چند نامه سوفی و آلبرتو یکدیگر را ملاقات میکنند. موضوع صحبتهای آنان عمدتاً نظریات فلاسفهٔ یونان باستان، امپراتوری روم، قرون وسطی، رنسانس، عصر روشنگری، و موضوعاتی چون انقلابهای بزرگ و تا مسائل امروز بشری است.
نویسنده با خلاقیت هر چه تمام تر فلسفه و نکات ارزشمندی که هر کس باید در مورد این علم بداند را با زبانی ساده و روان بیان می کند.
بخشی از کتاب
سوفى عزیز، ما به زودى با هم ملاقات خواهیم کرد. من خوب مىدانستم که تو به کلبه ماژور دوباره سر خواهى زد و به همین دلیل کارت پستالهاى پدر هیلد را در آنجا گذاشتم. این مطمئنترین روش براى رسیدن نامهها به هیلد بود. نگران نباش که چگونه کارتها را به هیلد خواهى رساند. تا ۱۵ ژوئن اتفاقهاى بسیارى روى خواهد داد.
ما دیدیم که چگونه حکماى عصر هِلِنى به تکرار آنچه فلاسفهى کهن یونانى آورده بودند، پرداختند. این از یک جهت کوششى بود به قصد آن که آنها را بنیانگذاران دین تازهاى معرفى کنند. «پلوتین» دور از آن نبود که افلاطون را نجاتبخش بشریت نام دهد.
با وجود این، ما مىدانیم که نجاتدهندهاى دیگر در خارج از مرزهاى سرزمینهاى یونانى رومى در همین عصر مورد بحث ما تولد یافت. به «عیساى ناصرى» مىاندیشم. ما در این فصل به نفوذ افزایش یابنده مسیحیت در دنیاى یونانى رومى خواهیم پرداخت، به همان ترتیب که خواهیم دید چگونه دنیاى هیلد نیز رفته رفته وارد دنیاى خود ما مىشود.
عیسى یهودى بود و به فرهنگ سامى تعلق داشت. یونانیان و رومیان فرهنگ «هند و اروپائى» داشتند. بنابراین، مىتوانیم عنوان کنیم که فرهنگ اروپائى دو ریشه دارد. پیش از آن که با دقت و موشکافى بیشتر نفوذ روزافزون مسیحیت را در فرهنگ یونانى رومى مطرح کنیم، لحظهاى پیرامون این دو ریشه تأمل کنیم…