کتاب رویا اثر امیل زولا

کتاب رویا (به فرانسوی: Le Rêve) و (به انگلیسی:The Dream) شانزدهمین کتاب از رمان‌های بیست گانه‌ مجموعه‌ روگن مارگار اثر معروف امیل زولا (۱۸۴۰-۱۹۰۲) نویسنده، روزنامه نگار و نمایش نامه نویس اهل فرانسه نوشته شده‌است. این کتاب یکی از آثار مشهور ادبی جهان است.
داستان کتاب، درباره دخترکی یتیم است که نزد یک قیّم نامهربان زندگی می‌کند. دختر از خانه قیم خود فرار کرده و به خانه یک زوج که منزل‌شان نزدیک کلیساست، پناه می‌برد. در ادامه داستان شخصیت یک مرد جوان که فرزند اسقف کلیساست به قصه اضافه می‌شود که پس از سال‌ها پیش پدر خود برمی‌گردد و دختر یتیم را می‌بیند. بین دو جوان داستان، عشقی پرفراز و نشیب شکل می‌گیرد که باعث سروشکل‌دادن به اتفاقات بعدی رمان می‌شود…


بخشی از این رمان

«آه! یعنی چه، واقعاً که، یعنی یاس‌ها و درخت‌های پروانه‌ی نامرئی خانه‌ی اسقف رایحه‌ای چنان شامه‌نواز داشتند که او نمی‌توانست نفس بکشد و موجی گلگون به گونه‌هایش می‌دوید؟ تا آن لحظه هرگز متوجه ولرم عطرهایی نشده بود که حالا با نفسی جاندار از کنارش رد می‌شدند.
درضمن، چطور سال‌های قبل آن پالونیای بزرگ و شکفته را ندیده بود که دسته‌گل بنفش و بزرگش از میان نارون‌های باغ خانواده‌ی ووانکور پیدا بود؟ امسال همین‌که به آن می‌نگریست، هیجانی دیدش را تار می‌کرد، از بس این بنفش کم‌رنگ به دلش می‌نشست.
به همین ترتیب، به یاد نمی‌آورد شنیده باشد جوی شِوروت میان نیزارهای روییده بر کرانه‌هایش تا این حد بلند با سنگ‌ریزه‌ها گفتگو کند. جویبار با اطمینان سخن می‌گفت، دختر می‌شنید که واژه‌هایی مبهم ادا می‌کرد، واژه‌هایی همواره تکرار شونده که وجودش را از تشویش می‌انباشت، این همان دشت سابق نبود که همه چیز در آن حیرت‌زده‌اش می‌کرد و حالا معناهایی جدید به خود می‌گرفت؟ یا شاید او بود که دست‌خوش تغییر شده بود آن‌جا نمو و حیات را حس می‌کرد، می‌دید و می‌شنید؟».

درباره (نویسنده) امیل زولا

امیل ادوار شارل آنتوان زولا (فرانسوی: Émile Édouard Charles Antoine Zola‎) (زاده ۲ آوریل ۱۸۴۰) رمان‌نویس، نمایش‌نامه‌نویس و روزنامه‌نگار فرانسوی، مهم‌ترین نمایندهٔ مکتب ادبی ناتورالیسم و عامل مهم در گسترش تئاتر ناتورالیستی بود. او یکی از معروف‌ترین نویسندگان فرانسوی است که کتاب‌هایش در سطح وسیع در جهان ترجمه و چاپ شده و مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفته‌است. از کتاب‌های او در سینما و تلویزیون فراوان اقتباس شده‌است.
او را عمدتاً با مجموعهٔ بیست‌جلدی روگن ماکار می‌شناسند که جامعهٔ فرانسه را در دوران امپراتوری دوم فرانسه به تصویر می‌کشد. این مجموعه دربارهٔ سرگذشت خانوادهٔ روگن ماکار طی نسل‌های مختلف است و شخصیت‌های هر دوره و نسل خاص موضوع هر رمان هستند.
سال‌های آخر زندگی زولا بابت انتشار مقاله‌اش با عنوان من متهم می‌کنم در روزنامهٔ سپیده‌دم که پایش را به ماجرای دریفوس باز کرد شاخص است. این مقاله موجب محکومیت او و تبعید یک‌ساله‌اش به لندن شد. زولا که از چهره‌های برجسته در آزادی سیاسی فرانسه بود در تبرئهٔ آلفرد دریفوس، افسر ارتش فرانسه، از اتهام خیانت نقش اساسی داشت. زولا برای اولین و دومین جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۰۱ و ۱۹۰۲ نامزد شد اما این جایزه به او تعلق نگرفت. و سرانجام در ۲۹ سپتامبر ۱۹۰۲ درگذشت.


[aff-link link=”https://snappshop.ir/product/snp-865004637/%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%A7″ text=”خرید از اسنپ شاپ”]

👉امتیاز بده.