کتاب سقوط قسطنطنیه، جنگ دریایی لپانت اثر میکاوالتاری

کتاب سقوط قسطنطنیه (Johannes Angelos) جنگ دریایی لپانت اثر یکی از ادبای معاصر فنلاند (میکاوالتاری) است که کتابهای تاریخی اش به تمام زبانهای اروپایی و آمریکائی ترجمه شده و اينك در این کتاب (سقوط قسطنطنیه) که در مورد یک عاشقانه ناامید کننده و سقوط قسطنطنیه است به هنر نویسندگی او پی می بریم.

میکا والتاری کتابهای خود را بزبان فنلاندی می نویسد و نسخه فنلاندی در سال 1952 و نسخه انگلیسی آن در سال 1953 در انگلیس منتشر و این کتاب از متن انگلیسی آن به فارسی ترجمه شده است.

یکی از وقایع برجسته تاریخ جهان غلبه سلطان محمد فاتح پادشاه عثمانی بر «قسطنطنیه» پایتخت امپراطوری روم صغیر یا «روم شرقی» در سال ۸۵۶ هجری قمری مطابق با سال ۱۴۵۳ میلادی است که سبب انقراض حکومت روم صغير شد، این واقعه آن قدر تأثیر سیاسی و اقتصادی و علمی بوجود آورد که مورخان مغرب زمین، با تفاق، سقوط قسطنطنيه را بدست سلطان محمد فاتح، در تاریخ جهان، پایان دوره قرون وسطی، و آغاز عصر جدید دانسته اند.

روزی که سلطان محمد فاتح بر قسطنطنیه (قسطنطنیه یا کنستانتین نام دیرین و تاریخی شهر استانبول در زمان امپراتوری روم شرقی) غلبه کرد و حکومت امپراطوری روم صغیر را مضمحل نمود، امپراطوری روم صغیر یا روم شرقی دیگر از لحاظ وسعت و ثروت و قدرت امپراطوری قدیم نبود و تمام کشورهایی که امپراطوری روم صغیر «یا بیزانس و بقول مورخان عرب بوزنطيه» را تشکیل می داد از آن جدا شد و برای امپراطوری روم صغیر، جز پایتخت یعنی «قسطنطنیه» و حومه آن باقی نماند.

«ميكا والتاري» وقایع کتاب را توسط قلم مردی باسم «آنژلوس» یا آنجلوس که در پایان کتاب هویت اصلی وی آشکار می شود. بیان می نماید.

درباره (نویسنده) ميكا والتاری

میکا تویمی والتاری (Mika Waltari) متولد 19 سپتامبر 1908 نویسنده فنلاندی در شهر هلسینکی در خانواده ای از طبقه ی متوسط جامعه زاده شد. در دانشگاه هلسینکی شروع به تحصیل کرد و در سال 1929 در رشته فلسفه فارغ التحصیل شد. او در 26 آگوست 1979 درگذشت.


👉امتیاز بده.