کتاب هملت اثر ویلیام شکسپیر

هملت (Hamlet) نمایش‌نامه‌ای تراژدی، کین ستانی (revenge play, revenge tragedy) و بلندترین نمایشنامه ویلیام شکسپیر است.
ماجرا در قرن پانزدهم و دانمارک اتفاق می افتد. هملت، شاهزادهٔ دانمارک، با شنیدنِ خبرِ مرگِ پدرش به کاخِ پادشاهی می‌آید و می‌بیند عمویش، کلادیوس، بر تخت نشسته و بدون کوچک‌ترین احترامی به آداب و رسوم، با مادرش، ملکه گرترود، ازدواج کرده‌است.
هملت خواب می‌بیند، روحِ پدرش به او می‌گوید کلادیوس (عمویش) او را از طریقِ چکاندنِ زهر در گوشش به‌وقتِ خواب کشته‌است و از هملت می خواهد انتقام بگیرد. …

بخشی از متن نمایشنامه

هملت: بودن یا نبودن، حرف در همین است. آیا بزرگواری آدمی بیشتر در آن است که زخم فلاخن و تیر بخت ستم پیشه را تاب آورد، یا آن که در برابر دریایی فتنه و آشوب سلاح برگیرد و با ایستادگی خویش بدان همه پایان دهد؟

مردن، خفتن؛ نه بیش؛ و پنداری که ما با خواب به دردهای قلب و هزاران آسیب طبیعی، که نصيب تن آدمی است پایان می دهیم ؛ چنین فرجامی سخت خواستنی است.

مردن خفتن؛ خفتن، شاید هم خواب دیدن؛ آه؛ دشواری کار همین جاست. زیرا تصور آن که در این خواب مرگ، پس از آن که از این هیاهوی کشنده فارغ شدیم، چه رؤیاهایی به سراغ مان توانند آمد می باید ما را در عزم خود سست کند. و همین است که موجب می شود عمر مصایب تا بدین حد در از باشد.

به راستی، چه کسی به تازیانه ها و خواریهای زمانه و بیدا دستمگران و اهانت مردم خودبین و دلهره عشق خوار داشته و دیر جنبی قانون و گستاخی دیوانیان و پاسخ ردی که شایستگان شکیبا از فرومایگان می شنوند تن می داد و حال آن که می توانست خود را با خنجری برهنه آسوده سازد؟

چه کسی زیر چنین باری می رفت و عرقریزان از زندگی تو انفرسا ناله می کرد، مگر بدان رو که هراس چیزی پس از مرگ، این سرزمین ناشناخته که هیچ مسافری دوباره از مرز آن باز نیامده است، اراده را سرگشته می دارد و موجب می شود تا بدبختیهایی را که بدان دچاریم تحمل کنیم و به سوی دیگر بلاها که چیزی از چگونگی شان نمی دانیم نگریزیم.

پس ادراک است که ما همه را بزدل می گرداند؛ بدین سان رنگ اصلی عزم از سایه نزار اندیشه که بر آن می افتد بیمار گونه می نماید و کارهای بزرگ و خطیر به همین سبب از مسیر خود منحرف می گردد و حتی نام عمل را از دست می دهد . دیگر دم فرو بندیم ! …


[aff-link link=”https://snappshop.ir/product/snp-2020289849/%D9%87%D9%85%D9%84%D8%AA-%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%A9″ text=”خرید از اسنپ شاپ”]

👉امتیاز بده.