کتاب پوست در بازی اثر نسیم نیکولاس طالب

 

پوست در بازی (Skin in the game)، کتاب پنجم سری Incerto است. اولین کتاب این سری با عنوان (Fooled by Randomness: فریفته تصادفی بودن) در سال ۲۰۰۱ منتشر شد. Incerto نامی است که نسیم طالب برای پروژه شخصی خود انتخاب کرده است.

دومین کتاب این سری (Black Swan : قوی سیاه) و سومین کتاب (Antifragile: پادشکننده) و کتاب چهارم (The Bed of Procrasties: تخت پروکرستوس) است.
ویژگی تصادفی بودن دنیا(کتاب اول)، وجود قوهای سیاه کتاب دوم، پادشکننده بودن (کتاب سوم) و کلمات قصاری در مورد زندگی بر مبنای مدل ذهنی همین کتابها کتاب چهارم ما را به کتاب پنجم این سری یعنی، Skin in the Game می رساند.

این کتاب در عین مستقل بودن، ادامه ای بر مجموعه کتابهای اینسرتو محسوب می شود که ترکیبی از (الف) مباحث کاربردی، (ب) داستانهای فلسفی و (ج) تفاسیر علمی و تحلیلی در زمینه مسائل تصادفی بودن و نحوه زندگی، خوردن، خوابیدن، مباحثه، دعوا کردن، دوستیابی، کار کردن، سرگرمی و تصمیم گیری در شرایط ابهام هستند.

پوست در بازی چهار موضوع زیر را در یک قالب جمع آوری می کند: (الف) ابهام و قابلیت اطمینان دانسته ها هم از نظر علمی و هم از نظر عملی؛ البته اگر تفاوتی میان این دو باشد. یا به عبارتی غیر مودبانه؛ قابلیت چرندیابی، (ب) تقارن در امور انسانی که به معنای انصاف عدالت، مسئولیت پذیری و بده بستان است (ج) اشتراک گذاری اطلاعات در تعاملات، و (د) عقلانیت در سیستمهای پیچیده و در دنیای واقعی این که این ۴ مورد از هم جداشدنی نیستند برای کسی که … پوست در بازی داشته باشد واضح است.

نه اینکه پوست در بازی فقط برای انصاف، بازدهی تجاری و مدیریت ریسک ضروری باشد. پوست در بازی برای شناخت دنیا نیز ضرورت دارد.
اولاً همین قابلیت یافتن و پالایش کردن چرندیات است که تفاوتهای میان تئوری و عمل، تمایز میان تخصص ظاهری و واقعی و همچنین اختلاف بین دنیای دانشگاهی (با تعبیری منفی) و دنیای واقعی را رقم می زند. …

پوست در بازی یعنی چی؟

به صورت ساده سازی شده اگر بگوییم، وقتی کسی در کاری Skin in the game دارد یعنی هم در معرض منافع (مثبت) آن کار است و هم در معرض مضراتش (منفی). برای مثال اگر بنایی خانه ای می سازد و دستمزدش را می گیرد، بعد از ساخت به دلیل کم کاری یا حماقت بنا، خانه بر روی ساکنینش آوار شود، باید مجبور به جبران شود و گرنه Skin in the game ندارد.
اما این مفهوم یک طرفه، و صرفا به معنای در معرض مضرات بودن نیست. اگر منفعت بزرگی در میان باشد و بنا منفعت نبرد، باز یعنی Skin in the game ندارد.

 

 


👉امتیاز بده.