اتزیونی – انواع قدرت و انواع وابستگی

آمیتای اتزیونی (Amitai Etzioni) در سال 1929 در کلن آلمان در خانواده ای یهودی متولد شد.وی نویسنده بیش از 20 کتاب و تعدادزیادی مقالات است. برخی کتاب های او عبارتند از:”تجزیه و تحلیل تطبیقی از سازمان های پیچیده“ ، ”سازمان های جدید“ ، ”خط مشی با کلیدی جدید“و .

اطلاعات و پذیرش در سازمان:

به عقیده اتزیونی سازمان ها مانند واحدهای اجتماعی دیگر مستلزم فرمانبرداری و پذیرش از سوی کارکنانشان هستند و به خاطر این که سازمان ها توجه شان را به عملکرد معطوف کرده اند، نمی توانند متکی به پذیرشی ناشی از این حقیقت باشند که اعضا کاملا متعهد به اهداف سازمان هستند.

اطاعت در هر سازمانی دو جنبه دارد. از یک طرف ساختارهای کنترلی مانند ساختار قدرت و اختیاری را که می کوشد تا از اطاعت حاصل شده اطمینان حاصل کند شامل می شود. از آنجایی که این جنبه از اطاعت به سیستم رسمی سازمانی و نوع قدرتی که سازمان برای اعمال اطاعت استفاده می کند مربوط می باشد.اتزیونی این جنبه را جنبه ساختاری می نامد.
جنبه دوم پذیرش تا اندازه ای مبتنی بر این است که اعضای سازمان به اهداف و مقاصد متعهد هستند. این جنبه، جنبه انگیزشی بوده، در نوع وابستگی ای که فرد با سازمان دارد متجلی می شود.

انواع قدرت:

قدرت اجباری، متکی به کاربرد نیروهای فیزیکی (جسمانی) برای ایجاد اطمینان از این است که اعضای سازمان از دستورات پیروی می کنند یا خیر.

قدرت مالی یا انتفاعی، متکی به دستکاری منابع مالی است.

قدرت هنجاری یا هویتی، ناشی از دستکاری و تخصیص سمبل ها است.

انواع احساس وابستگی:

به اعتقاد اتزیونی قدرت یا اختیاری که سازمان ها نسبت به کارکنانشان دارند، ناشی از ماهیت وابستگی آن ها نسبت به سازمان است. این وابستگی یا تعهد می تواند بر حسب شدت به یکی از سه شکل زیر باشد:

وابستگی اخلاقی به سازمانی که اهداف، ارزشها و هنجارها را درونی کرده است.

وابستگی حسابگرانه، هنگامی اتفاق می افتد که مشارکت در سازمان و پیوند با آن توسط پاداش های خارجی صورت می گیرد.

سرانجام وابستگی گریزنده، گرایش منفی را نسبت به سازمانی نشان می دهد که نوعا مبتنی بر موقعیت هایی می باشد که محدود کننده رفتار هستند.

👉امتیاز بده.