برنز و استاکر – نظام ها مکانیکی و ارگانیکی

 

تام برنز(Tom Burns) در 1913 در لندن متولد شد.مقالات و آثار تام برنز، موضوعات جامعه شناسی و بوروکراسی را دربر می گیرد. اولین کتاب او یعنی مدیریت نوآوری نشان می دهد که چطور سازمان های نوآور به ارتباطات غیر رسمی و اغلب افقی وابسته اند و چرا نوآوری در سازمان های رسمی با نمودارهای سلسله مراتبی وجود ندارند.
محیط و ساختار سازمان:
برنز و استاکر از انستیتو تاویستاک در لندن اولین کسانی بودند که ارتباط بین ساختار سازمان و محیط را بررسی کردند. این دو محقق کشف کردند که کارهای مدیریت با تغییرات مختلف تکنولوژی و بازار تغییر می کردند.
آنها این مسئله را مطرح کردند که ساختار و سیستم مدیریت، وابسته به عوامل خارجی هستند. آنها بین سیستم های ارگانیک و مکانیک تمایز قائل شدند. آنها فرض کردند که سیستم های مکانیک مناسب محیط های پایدارند در حالی که سیستم های ارگانیک در محیط های نامطمئن به وجود می آیند.

 

 

 

 

سیستم های سه گانه ی سازمان:
اولین سیستم ، سیستم رسمی اختیار است که از هدف های سازمان، تکنولوژی آن و تلاش های آن برای تطبیق دادن خود با محیط نشات می گیرد.
سیستم های تعاونی افرادی هستند که آرمان های حرفه ای و ساختار شغلی خاصی دارند و برای پیشرفت با یکدیگر رقابت می کنند.
بنابراین اعضای مذکور تصمیمات یاد شده را در چارچوب سیستم شغلی و نیز سیستم سازمان ارزیابی می کنند و بر اساس آن ارزیابی واکنش نشان می دهند، این امر سیستم سیاسی را که جزئی از سازمان است به دنبال می آورد. هر سازمانی صحنه فعالیت های سیاسی است. در آن صحنه، افراد و واحدها برای کسب قدرت، با یکدیگر همکاری و نیز رقابت می کنند.

 

 

👉امتیاز بده.