تیلور – مدیریت علمی – کلاسیک

فردریک وینسلو تیلور (Frederick W.Taylor ) در 20 مارس 1856 در جرمان تاون پنسیلوانیا متولد شد. پدر تیلور اهل یک خانواده پیوریتن و حقوقدان بود. تیلور بعد از تکمیل مطالعات ابتدایی و سفر به اروپا ، در امتحانات ورودی دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد پذیرفته شد. بین سال های 1874 تا 1878 برای موسسه هیدرولیک که یک شرکت سازنده پمپ در فیلادلفیا بود ،کار کرد.در اینجا تیلور ، مهارت های مکانیکی و ساخت الگو را فرا گرفت.
در سال 1898 تیلور به عنوان یک مشاور برای شرکت آهن بتلهم ( که بعدا شرکت فولاد بتلهم نام گرفت ) منصوب شد.او مطالعات و تحقیقاتی در زمینه زمان سنجی و حرکت سنجی ،با هدف بهینه سازی واحدهای مستقل نیروی کار داشت که نتایج آن در کتاب اصول مدیریت علمی (1911) مطرح شد وی در این کتاب متذکر می گردد، که (بهتر آن است که هدف مدیریت ، به حداکثر رساندن کامیابی کارفرما و کارمند باشد.
در سال 1901 اوضاع بتلهم وخیم و روش های تیلور موجب تنفر کارگران و همچنین مدیران این شرکت شد و تیلور در ماه می همین سال پس از سه سال کار از این شرکت اخراج گردید.
تیلور در سال 1906 رئیس انجمن مهندسان آمریکا شد. در سال 1910 انجمنی برای ارتقای مدیریت علمی تاسیس شد که مهندسان و صنعتگران را در تمام جهان ، با قصد ادامه ی کار تیلور هدایت می کرد. این انجمن بعد از مرگ تیلور به نام انجمن تیلور تغییر نام داد. تیلور در سال 1911 کتاب اصول مدیریت علمی را منتشر کرد که در تمام ایالات متحده مورد استقبال قرار گرفت. تیلور سرانجام در مارس 1915 بر اثر ذات الریه در فیلادلفیا چشم از جهان فرو بست.

مدیریت علمی

هدف مدیریت علمی ،کشف قوانین علمی برای انجام کار و پی بردن به ” یک بهترین روش انجام کار“ برای وظایف اساسی مدیریتی از جمله انتخاب ، ارتقا ، نظام جبران خدمات و تولید بود. تیلور برای تعیین بهترین روش انجام کار از مطالعات زمان سنجی و حرکت سنجی استفاده کرد و یک سیستم قطعه کاری را برای به حداکثر رساندن تلاش کارگر به کار برد.
تیلور به شدت معتقد بود که مدیر موفق ، مدیری است که هر جنبه از فرآیند تولید راکنترل کند و برای رسیدن به آن ، مدیران باید برنامه ریزی را متمرکز کرده ، از اجرا جدا کنند. کارگران باید تنها آنچه را که مدیران ، برنامه ریزی می کنند انجام دهند.
شاید بتوان گفت که این مشهورترین اصل مدیریت علمی است. تیلور در یک سخنرانی در سال 1906 اظهار کرد : ما از کارکنان خود در برنامه هایمان خلاقیت نمی خواهیم ما از همه کارکنانمان می خواهیم که از دستوراتی که به آنها می دهیم اطاعت کنند وآنچه را که به آنها می گوییم، بی درنگ انجام دهند.
به طور کلی تیلور در مدیریت علمی به 4 اصل زیر اشاره می کند :
1- روش های علمی(شامل: تدوین قوانین حرکت، استاندارد کردن انجام کارها وایجاد شرایط کاری مناسب) باید جایگزین روش های سرانگشتی شوند.
2- کارکنان باید به دقت انتخاب شوند، آموزش ببینند و بهبود یابند تا وظایف کاملا واضح را انجام دهند.
3- مدیران باید با کارگران برای فراهم کردن اصول مدیریت علمی همکاری کنند.
4- مسئولیت ها باید تقریبا بین مدیریت و کارکنان بطور مساوی تقسیم شوند، اما مدیران باید وظیفه تصمیم گیری را بر عهده بگیرند.

👉امتیاز بده.