چارلز پرو – طبقه بندی تکنولوژی ها

چارلز پرو استاد ممتاز بازنشسته جامعه شناسی دانشگاه ییل است و از سال 1981 در آن جا به تدریس و تحقیق اشتغال داشته است. وی نویسنده 7 کتاب در موضوعات سازمان و جامعه شناسی سازمان ها است. از جمله کتاب های او ”سازماندهی آمریکا: ثروت، قدرت و ریشه های سرمایه داری آمریکایی“، ” اتفاقات طبیعی: زندگی با تکنولوژی های حمله اساسی در کسب و کار“ و … .

ماتریس تکنولوژی های پرو:

پرو کارش را با تمایز بین دو بعد اساسی تکنولوژی سازمان شروع می کند.اولین بعد، استثنائات نام دارند؛ یعنی میزانی که یک سازمان ورودی های استاندارد را برای تولید خروجی های استاندارد استفاده می کند.

دومین بعد ماتریس پرو، مسائل هستند، یعنی میزانی برای تجزیه و تحلیل موقعیت هایی که با آنها مواجه می شویم یا آسان بوده و که مستلزم تصمیمات برنامه ریزی شده هستند ویا برای تجزیه و تحلیل، پیچیده و مشکل بوده و که مستلزم تصمیم گیری غیر برنامه ریزی شده هستند.

پرو چهار نوع تکنولوژی مختلف را شناسایی کرده است:

1- تکنولوژی تکراری: شامل عملیاتی با ورودی ها و خروجی های کاملا استاندارد و مسائلی با تجزیه و تحلیل آسان می باشد.نمونه های این نوع تکنولوژی شامل تولید خط مونتاژ و آموزش شغلی می شود که در هر دو نمونه، محصول و خدمت کاملا تعریف شده اند.

2- تکنولوژی هنری: شامل عملیاتی با ورودی ها و خروجی های استاندارد می باشد. ولی با این حال تجزیه و تحلیل مسائل بسیار مشکل است. برای انجام دادن کارها آموزش و تجربه زیادی لازم است.

3- تکنولوژی مهندسی: شامل صنایعی می شود که آمادگی بهتری برای حل استثنائات دارند. برای مثال ساخت ماشین آلات سنگین و یا باشگاه های تندرستی را می توان نام برد.

4- تکنولوژی غیرتکراری: صنایع دیگر با استثنائات زیادی مواجه بوده و تصمیم گیری نیز برای حل آن ها مشکل است. این سازمان ها در واقع تکنولوژی غیرتکراری را به کار می برند. برای مثال بیمارستان های روانپزشکی در این طبقه قرار می گیرند.

👉امتیاز بده.