مرتون – نارسایی های بوروکراسی

 

 

رابرت کینگر مرتون در 1910 در فیلادلفیا متولد شد.مرتون در خلال کار به عنوان معاون سرپرست دفتر تحقیقات اجتماعی کاربردی دانشگاه کلمبیا از سال 1942 تا 1971، در کنار پال لازارسفیلد نیز کار کرد آن ها در خلال کار با همدیگر در دانشگاه کلمبیا زوج درخشانی را تشکیل دادند.
نارسایی های بوروکراسی:
مقاله ی رابرت مرتون تحت عنوان“ساختار و شخصیت بوروکراتیک“ بر فشارهای روانی و فشارهای درونی که به اعتقاد وی از خصوصیات فعالیت های بوروکراتیک است، تاکید می کند.
مرتون اظهار می کند که تغییرات در شخصیت اعضای سازمان، ناشی از عواملی در ساختار سازمانی است. در اینجا شخصیت به هر ارتباط نسبتا پایا بین محرک های مشخص و پاسخ های مشخص اشاره دارد. عنوان شخصیت وابسته به چنین الگوی پاسخ دهی است و به سادگی و به سرعت تغییر نمی کند.
مرتون معتقد است که در مدل بوروکراسی، اطاعت دائمی از قوانین منجر به این می شود که افراد نهایتا توانایی تصمیم گیری را برای خودشان از دست بدهند. اتکاء دائمی به قوانین، به عنوان رهنمودهایی برای عمل، سبب می شود که خود قوانین، هدف زندگی کاری شوند. پیامد منفی به کارگیری قطعی قانون این است که قوانین به جای ابزارهایی برای رسیدن به یک هدف، خودشان هدف می شوند و اینجا فرآیندی مشابه جابه جایی اهداف اتفاق می افتد و بنابراین ارزش ابزاری، تبدیل به یک ارزش نهایی می شود.
به طور خلاصه مرتون بیان می دارد که تاکید بیش از حد بوروکراسی بر همانندی، استاندارد، عینیت، دقت، استمرار و یکنواختی، موجب انعطاف ناپذیری در رفتار می شود که پیامدهای نامطلوبی برای سازمان دارد.

5/5 - (2 امتیاز)