هانان، فریمن و آلدریچ – الگوی بوم شناسی سازمان

 

 

برخی کتاب های مایکل هانان(Michael Hanan) بدین شرح می باشند:
1- جمعیت شناسی شرکت ها و صنایع 2- بوم شناسی سازمانی و …
جان فریمن(John Freeman) بیش از 20 سال، تحقیقاتی را راجع به پایه ها و ناکامی های سازمان انجام داد.
هواردآلدریج(Howard Aldrich) در موضوعات کارآفرینی، مدیریت و منابع انسانی، کسب و کارهای کوچک و تفسیر و تکامل سازمان تخصص دارد.
الگوی بوم شناسی جمعیت:
درنظریه بوم شناسی جمعیت سازمانی فرض می شود که محیط سازمان دارای قدرتی است که میتواند از میان گروهی از سازمان های رقیب سازمانهایی را انتخاب کند که نیاز محیط را به بهترین وجه برآورده می سازند.
بوم شناسی جمعیت سازمانی فرض می کند ،سازمانهایی که به طور مشترک از مجموعه هی از منابع استفاده می کنند،از نظر رقابتی به هم وابستگی متقابل دارند والگوهای وابستگی متقابلی که آنها در گروه(که جمعیت نامیده می شود)در پیش می گیرند بر بقا و آتیه روشن اعضا تاثیر می گذارد.بدین ترتیب نظریه بوم شناسی جمعیت بر این پیش فرض استوار است که سازمانها برای بقا با هم رقابت می کنند.
در استفاده از دیدگاه جمعیت شناسی ،محدودیت هایی نیز وجود دارد،نخست آنکه ،تعریف تناسب ،نوعی مساله است(بقا بر اساس تناسب محیطی تبیین می شود،اما تناسب به عنوان بقا تعریف می شود).در هسته نظریه بوم شناسسی جمعیت سازمانی نوعی گزافه گویی وجود دارد وآن اینکه نمی توانیم بقا را بر اساس ارزیابی مستقل از تناسب محیطی پیش بینی کنیم.تنها زمانی بقا را می شناسیم (می فهمیم)که آن را ببینیم.دوم اینکه،این نظریه معمولا برای آن دسته از جمعیت های سازمانی به کار می رود که بسیار رقابتی اند.همه جمعیت های سازمانی با این تعریف متناسب نیستند.
الگوی بوم شناسی جمعیت یا بوم شناسی سازمان ها از تئوری های (نگاه از منظر محیط بر سازمان)گزینش طبیعی در بیولوژی ناشی شده است. اصل اساسی این است که گونه هایی که با محیط بهتر منطبق می شوند، باقی می مانند. تئوری های سازمان از بیولوژیست ها پیروی کرده و دو فرض اصلی را مطرح می کند:
1- سازمان ها توانایی محدودی برای انطباق با تغییر محیطی دارند.
2- فرآیندهای تغییر نهایتا توسط محیط کنترل می شوند.
بوم شناسان جمعیت یک مدل سه مرحله ای را برای تشریح تغییر بیان می کنند. این سه مرحله شامل: تنوع، گزینش و ابقاء می باشند.
مدل نشان می دهد که فشارهای محیطی رقابت را برای منابعی ایجاد می کنند که در فعالیت های سازمانی مهم هستند.
الف) تنوع : تنوع یا تفاوت های درون یا بین سازمان ها، اولین الزام برای تغییر سازمانی است.
ب) گزینش: گزینش گونه های جدید سازمانی، در نتیجه الزامات محیطی اتفاق می افتد. گزینش محیط یا بر اساس منابع و یا براساس اطلاعات موجود در سازمان ها توضیح داده می شود.
ج) ابقاء: ابقاء، حفظ گونه های گزینش شده سازمانی است.

👉امتیاز بده.