کتاب جزیره گنج اثر رابرت لویی استیونسن

 

کتاب جزیره گنج (Treasure Island) رمانی ماجراجویانه اثر رابرت لویی استیونسن (Robert Louis Balfour Stevenson) نویسنده اسکاتلندی اثری پرحادثه و به یادماندنی است.

بخشی از کتاب

آقای تره لاونی، دکتر لیوسی و سایر آقایان از من خواستند که تمام داستان «جزیره گنج» را از ابتدای آنها بنویسم و چیزی را پنهان نسازم. به این جهت در سال ۱۷۶۰ میلادی قلم بدست گرفتم و این داستان را از روزی شروع کردم که پیر مرد دریا نوردی که در صورت خود جای زخمی داشت به مهمانخانه «بن بوو » که پدرم آن را اداره می کرد جهت اقامت قدم گذاشت.

او را مثل اینکه دیروز دیده ام، بخاطر دارم. صندوق بزرگی که در کشتی ها حمل می شود در دنبالش روی چرخ دستی همراه داشت. مرد قوی هیکل بالا بلند و سیاه چرده ای بود. دسته ای از موهای وی شانه های کت آبی رنگ کهنه اش را می پوشاند، دستهایش خشن و زمخت، ناخنهایش سیاه و شکسته بود.

جای زخم شمشیر در یکی از گونه هایش اثری کبود و کثیف رنگ باقی گذاشته بود هرگز یادم نمی رود که چگونه نگاه خود را با اطراف آبهای خلیج میگرداند و میان لبانش آهنگی را از مزمه می کرد و سپس با صدای بلند و لرزانی این تصنیف قدیمی ملاحان را که بعدها نیز اغلب آن را می شنیدم خواند.

پانزده مرد روی قفسه سينه يك مرد بی جان !

يو هو. هو و يك بطری عرق ! …

 

درباره (نویسنده) رابرت لویی استیونسن

استیونسن شاعر و داستانسرای انگلیسی در ۱۸۵۰ میلادی در شهر ادنبورگ انگلستان بدنیا آمد. پس از آنکه تحصیلاتش را در دانشگاه به پایان رساند شغل وکالت و دعاوی را برگزید ولی حتی برای یکبار وکالت نکرد. برای آنکه بدنی سالم و نیرومند داشته باشد به مسافرت های زمینی در داخله کشور پرداخت. در سال ۱۸۷۹ رهسپار آمریکا شد و در آنجا با خانمی بنام اسبورن ازدواج کرد پس از یکسال به وطن خود بازگشت و از آن پس راه نویسندگی را پیش گرفت .

از دیگر رمان های او می توان به، جزیرهٔ گنج، پیکان سیاه، پرنس اوتو، دکتر جکیل و آقای هاید (یکی از داستان‌های کلاسیک ژانر علمی- تخیلی)، فرزند ربوده شده، ارباب بالانترا، مرده دزد، کاتروینا، سد هرمیستون، آدم ربائی و چند داستان کوتاه و سفر نامه و کتاب غیر داستانی هشت سال آشوب در ساموا اشاره کرد.

استیونسن در اواخر عمر به ولینا رفت و گوشه نشینی اختیار کرد و در سال ١٨٩٤ در همانجا بدرود حیات گفت.

 

 


👉امتیاز بده.