کتاب در (جبهه) غرب خبری نیست اثر اریش ماریا رمارک

 

کتاب در (جبهه) غرب خبری نیست (Im Westen nichts Neues) اثر اریش ماریا رمارک (Erich Maria Remarque) یکی از آثار مشهور ادبی جهان (بزرگ‌ترین رمان ضد جنگ جهان) است. تمام داستان به صورت اول شخص از زبان شخصیت اصلی داستان نقل می شود البته به جز خط آخر کتاب که خبر از کشته شدن شخص راوی می دهد.

اريش ماريا رمارك در كتاب در «جبهه غرب خبری نیست» با نگاهی خشك و واقع بینانه به کوچکترین لحظات وحشت و بیدادگری، پلیدی، فرومایگی، وحشیگری، رقت، ترس و بزرگ منشی سرگذشت گروهی از سربازان جوان و سرگردان آلمانی را می نویسد که در پیچ وخم گرداب آخرین روزهای جنگ اول جهانی نومیدانه جنگیدند و رنج کشیدند.

گیرایی ین داستان پرشکوه در اصالت و سندیت دردناک آن نهفته است چونکه نویسنده خود ناگزیر شد که به لباس سربازی در آید و در ارتش آلمان خدمت کند. و خود در جهنمی که چنین گویا و روشن در کتاب «در جبهه غرب خبری نیست» بیان کرده زندگی کرد و از گیرودار آن جان سالم به در برد.

این کتاب نه اتهام است و نه اعتراف و نه به هیچ وجه يك ماجرای قهرمانی، زیرا مرگ برای کسانی که با آن دست به گریبانند ماجرا به شمار نمی آید. این کتاب از نسلی از انسانها سخن می گوید که چگونه جسمشان را از مهلکه به در بردند ولی زندگیشان در جنگ نابود شد.

اندك است شماره داستانهایی که چون داستان غم انگیز و برجسته «در جبهه غرب خبری نیست» به چنین پیروزی جاودان و نهایت تحسین همگان رسیده باشد.
نویسنده این کتاب «اریش ماریا رمارک» سرباز جوان آلمانی – از اعقاب يك فاميل فرانسوی میباشند که در زمان شورش فرانسه به حوالی رود رن مهاجرت نموده و تبعیت آلمان را قبول کردند.

رمارك هر چند که کتاب خود را بطرز رمان برشته تحریر در آورده ولی تمام شرح وقایع و حوادثی است که برای او و رفقایش رخ داده و دوره جنك را با تمام بدبختیهای آن در نظر هر خواننده مجسم می سازد.

 


👉امتیاز بده.