کتاب شرح جامع مثنوی معنوی دفتر اول

کتاب شرح جامع مثنوی معنوی دفتر اول ، شرحى است به زبان ساده و گویا و مفید بر تمامى ابیات شش‌‏‌ ‌‏دفترمثنوى معنوى مولانا جلال‌‏الدین محمد‌‏‌‏‌‏‌‏‌‏بلخى. در این شرح، همه واژه‌‏ها و اصطلاحات عرفانى و‌‏‌‏‌‏‌‏فلسفى و علمى و آیات قرآنى و احادیث و ضر‌‏ب‌‏‌‏المثل‌‏هایى که در‌‏‌‏‌‏‌‏مطاوى ابیات آمده با بیانى روشن مورد شرح قرار گرفته و نهایتاً‌‏‌‏‌‏‌‏ نتیجه‌‏گیرى حکایات و تمثیل‌‏ها نیز بیان شده است.

بخشی از کتاب

بشنو این نی چون حکایت می کند از جدایی ها شکایت می کند.

از این نی بشنو که چگونه از فراق سخن می گوید و از جدایی ها و ایام هجران شکوه می کند. ( نی. تمثیلی است از انسان کامل و ولی واصل.) اینکه نی رمزی از وجود انسان تلقی شود پیش از مولانا هم در نزد صوفیان معمول بوده است. از آن جمله شیخ احمد غزالی در رساله بوارق یک جا به نی (قصب) اشاره می کند و آنرا رمزی از ذات انسانی می شمرد.

همچنین در حدیقه سنانی و در ذیل اوحدالدین رازی بر سیر العباد سنائی هم اشارت هایی به درد و سوزنی و ارتباط آن با احوال انسانی هست.

شارحان مثنوی منظور از نی را انسان کامل دانسته اند. از آن جمله عبدالرحمن جامی و یعقوب چرخی و اسماعیل انقروی. نیکلسون با الهام از شارحان پیشین می گوید: نمی توان تردید کرد که نی بطور کلی روح ولى یا انسان کامل را می نمایاند که به سبب جدایی خود از « نیستان» یعنی آن عالم روحانی که در مرتبه پیش از وجود مادی آنجا وطن داشت. نالان است و در دیگران نیز همین اشتیاق را به وطن حقیقی شان زنده می سازد.

دیگر اینکه نی به خصوص در اینجا با کنایه است از حسام الدین (که شاعر با او عارفانه یکی است یا نشانی است) از خود شاعر که وجودش از نفخه الهی پر است و آن را در قالب نغمه و ترانه جاری می سازد، این استعاره هم در دیوان شمس و هم در مثنوی معنوی فراوان آمده است…

خرید اینترنتی کتاب شرح جامع مثنوی معنوی دفتر اول

سحاب دانش با ارائه خلاصه ای از بهترین کتابها با بیشترین تخفیف و کم ترین قیمت را برای شما معرفی می کند.


👉امتیاز بده.